چشم‌پوشی بر مفاسد و رانت از علل نارضایتی‌ مردم است + فیلم
کد خبر: 4098029
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
حجت‌الاسلام مجیدرضا فولادی:

چشم‌پوشی بر مفاسد و رانت از علل نارضایتی‌ مردم است + فیلم

مدیرکل بازرسی، نظارت و ارزیابی نهاد ریاست جمهوری بیان کرد: بسیاری از این نارضایتی‌هایی که در کف خیابان می‌بینیم به دلیل قصور برخی از مدیران و مسئولان و چشم‌پوشی‌ بر خطاهاست. مردم با اصل نظام مشکل ندارند بلکه عدم برخورد با مفاسد و رانت‌ از علل نارضایتی‌های مردم است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش ارتباطات مردمی و سلامت اداری، امروز سه‌شنبه ۱۷ آبان ماه از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالن همایش‌های این وزارتخانه برگزار شد.

حجت‌الاسلام مجیدرضا فولادی، مدیرکل بازرسی، نظارت و ارزیابی نهاد ریاست جمهوری گفت: کلمه بازرسی و نظارت و مشتقات آن ۱۲۹ بار در قرآن کریم آمده است. یعنی نظارت و بازرسی بر همگان از جمله هر مسئول و کارمندی واجب است. خداوند متعال نیز ناظران مختلفی را بر انسان‌ها گمارده است. طبق سخنان امام علی(ع) بازرسان و ناظران چشم‌های حکومت اسلامی هستند.

وی افزود: فساد اداری نقطه مقابل سلامت اداری است و برای جلوگیری از آن باید نظارت وجود داشته باشد. نظارت باید با دوام، فرایندی و علمی باشد. البته منظور از نظارت به معنای مچ‌گیری نیست. عمل کردن به شفافیت به نفع خود دستگاه است و کارها را تسهیل می‌کند.

فولادی با اشاره به اعتراضات و اغتشاشات بیان کرد: بسیاری از این نارضایتی‌هایی که در کف خیابان می‌بینیم به دلیل قصور برخی از مدیران و مسئولان و چشم‌پوشی‌هاست. مردم با اصل نظام مشکل ندارند بلکه عدم برخورد با مفاسد و رانت‌ یکی از علت‌های نارضایتی‌های مردم است. هیچ نهاد و مسئولی نمی‌تواند ادعا کند که درون نهاد و دستگاهی فسادی وجود ندارد. بعضی‌ قسمت‌ها حوصله ما را هم به سر برده است به قدری که مافیا شبکه‌ای و هرمی کار می‌کنند و منافع خود و نسل‌های بعدی را می‌بینند و اصل نظام را فراموش کرده‌اند.

مدیرکل بازرسی، نظارت و ارزیابی نهاد ریاست جمهوری تأکید کرد: درد امروز مردم ما عدم نظارت و برخورد با مفاسد است. یکی از انگیزه‌های رأی به دولت مردمی مبارزه با فساد بود و اجرای برنامه‌ها و ایجاد رفاه بخش دیگر محسوب می‌شد.

وی در پایان با بیان اینکه تقاضای مردم برخورد با مفاسد است، اضافه کرد: مفاسد با ابلاغ  بخشنامه تمام نمی‌شود بلکه خود افراد و دستگاه‌ها باید ورود کنند. باید وارد میدان شد و عزم و اراده مبارز ه با فساد را درون خود زنده کرد. اگر مردم این عزم و اراده را ببینند امیدوار خواهند شد و این امیدواری به معنای حفظ و بقای نظام است.

جلوگیری از لغزش‌ها با نظارت

مهری طالبی دارستانی، مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این همایش به گزارش یک ساله عملکرد این نهاد پرداخت و گفت: شکایات و گزارش‌های فساد در سه ماه نخست دولت سیزدهم افزایش پیدا کرده بود؛ به همین دلیل برای کاهش فساد اداری، آیین‌نامه «زیست‌بومی فساد ستیزی» را طراحی کردیم تا بر مبنای آن به کاهش فساد کمک کنیم.

وی ادامه داد: نظام نظارت و ارزیابی بر سه شیوه ستادی، درونی و بیرونی انجام شد. گروه بازرسی نظارت و سلامت اداری  به بررسی پروژه‌های نفوذ در شرکت‌ها و ادارات پرداخت. در این نهاد چهار کمیته به نام کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم، کمیته مدیریت عملکرد، کمیته مردمی و کمیته بازرسی دبیرخانه ایجاد شده است.

تأکید قرآن بر بازرسی و نظارت/ عدم برخورد با مفاسد و رانت از علل نارضایتی‌ مردم است + فیلم

طالبی دارستانی با بیان اینکه همه این اقدامات برای جلوگیری از لغزش شرکت‌ها و ادارات است، افزود: شرکت‌ها و ادارات باید بدانند همیشه مورد نظارت هستند. ۹۸ درصد شکایات به ادوار قبل بازمی‌گردد و فقط ۲ درصد از این شکایت‌ها مربوط به یک سال گذشته بوده است. با روندی که شکل‌گرفته است امیدواریم بتوانیم به زودی به جایگاه مطلوب دست پیدا کنیم.

اقدام و عمل پیش‌برنده کارها

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد صالحی، رئیس مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری در این همایش بیان کرد: میز ارتباطات چهره به چهره مردمی نهاد ریاست جمهوری اتفاق خوبی بود که در سفرهای استانی رخ داد. انقلاب اسلامی براساس خواست مردم برای مبارزه با فساد و اجرای عدالت مستقر شد.

وی ادامه داد: امامین انقلاب، مردم را ولی نعمتان کشور نام نهادند و مسئولان را خادمان ملت خطاب کردند. در دولت سیزدهم نام مقدس مردم به عنوان مدال افتخار دولت نام گرفت و شعار دولت مردمی است. خاستگاه مردم نه فقط در شعار بلکه در اجرا و عمل هم باید نمایان باشد. نشست‌ها و همایش‌ها اگر خروجی عملی داشته باشد، ارزشمند است.

تأکید قرآن بر بازرسی و نظارت/ عدم برخورد با مفاسد و رانت از علل نارضایتی‌ مردم است + فیلم

صالحی با بیان اینکه همایشی با عنوان ارتباطات مردمی و سلامت اداری تاکنون نداشته‌ایم ادامه داد: نگاه ما ارتقای مبارزه با فساد و اجرای عدالت است. تکلیف این دولت مشخص است و با همایش‌ها و جلسات می‌توانیم حلقه مفقوده ارتباطات مردمی را تقویت کنیم. اقدام و عمل است که کار را پیش می‌برد. با پشت میز نشستن کارها پیش نمی‌رود. دولت مردمی همانطور که در سفرهای استانی نشان داده با ارتباط مستمر و مدیریت در صحنه ارتباطات مردمی می‌توان کار کرد.

ارتقای امنیت ملی با ارتباطات مردمی

علیرضا عسگریان، دستیار ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این همایش گفت: ارتباطات مردمی اصل تغییرناپذیری برای حکومت‌هاست و اگر با مردم ارتباط نداشته باشیم هر حکومتی با هر وجهی از پا درخواهد آمد. در این دولت ارتباط مردمی تقویت شده است و رئیس‌جمهور محترم حتی زودتر از مسئولین مربوطه در صحنه حضور می‌یابد.

وی افزود: باید به صورت گسترده‌ این ارتباطات را ایجاد کنیم زیرا این اتفاق امنیت ملی را ارتقا می‌دهد. همچنین از حجم فعالیت‌های میدانی به نفع زیرساخت‌ها بکاهیم. همه سامانه باید در مرحله پاسخگویی قرار گیرند و نقاط آسیب‌پذیر شناسایی شود و بیشتر مورد توجه و پایش قرار باشند.

تأکید قرآن بر بازرسی و نظارت/ عدم برخورد با مفاسد و رانت از علل نارضایتی‌ مردم است + فیلم

دستیار ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: فساد در جایی شکل می‌گیرد که ما درکی از خود و محیط اداری نداشته باشیم و هر مدیری که نسبت به این موضوع آگاه باشد دچار مشکل نخواهد شد و می‌تواند گامی برای مبارزه با فساد بردارد. این وزارتخانه ارتباط معیشت‌ساز با مردم دارد و به حق باید شایسته‌ترین مجموعه برای ارتباط برقرار کردن با مردم و سلامت اداری باشد.

ترمیم سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی با نظارت

اشکان میرمحمدی، بازرس کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور در این همایش بیان کرد: اگر بازرسی وجود نداشته باشد احتمال فساد بسیار زیاد است؛ گرچه در کشور ما تقوا، عنصر درونی پرهیز از فساد است اما نظارت‌های بیرونی سبب تقویت جلوگیری از فساد خواهد شد. تعدد دستگاه‌های نظارتی در صورت پرهیز از موازی کاری بی‌شک فضا را برای فساد ناامن می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف مهم نظارت‌ها ترمیم سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است‌. باید با شناسایی گلوگاه‌ها، اقدام لازم برای جلوگیری از فساد انجام شود. باید با نظارت‌ها به نقطه‌ای به رسیم که سلامت کامل نام دارد. اخلاق حرفه‌ای و اسلامی در نظارت و بازرسی را نباید فراموش کرد و نباید وارد حریم خصوصی افراد شد. نظارت و بازرسی عام و مردمی بسیار موضوع پراهمیتی است که نباید از آن غافل شد.

میرمحمدی افزود: در برابر بروز فساد همه ما مسئولیم و قدرت مردم در نظارت را نباید فراموش کرد. نظارت به معنای واقعی باید با معیار قانون انجام گیرد و در صورت انجام درست منجر به رضایت عمومی خواهد شد.

در انتهای این برنامه از کتاب ارزیابی عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم رونمایی شد و از تعدادی از مدیران، مسئولان و بازرسان تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha