مجموعه کتاب‌های «آثار تربیتی ـ آموزشی ویژه نوجوانان» رونمایی شد
کد خبر: 4098126
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸

مجموعه کتاب‌های «آثار تربیتی ـ آموزشی ویژه نوجوانان» رونمایی شد

مراسم رونمایی از مجموعه کتاب‌های آثار تربیتی ـ آموزشی ویژه نوجوانان عصر امروز، ۱۷ آبان‌ماه در خانه کتاب تهران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم رونمایی از مجموعه کتاب‌های آثار تربیتی ـ آموزشی ویژه نوجوانان، عصر امروز، ۱۷ آبان‌ماه با حضور محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، مهدوی، مدیرعامل مؤسسه قرآن و عترت طه و یدالله سعدی، مدیر انتشارات دلیل ما در محل خانه کتاب ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مهدوی، مدیرعامل مؤسسه قرآن و عترت طه اظهار کرد: برپایی این جلسه دارای دو هدف عمده است. هدف اول رونمایی و تقدیر از آثاری که از سوی کارشناسان مؤسسات طه و نجات تنظیم و تألیف شده و دومین هدف نیز ارائه مدل آموزشی و تربیتی برای عموم جامعه است.

وی افزود: از عمر مؤسسه طه بیش از ۱۰ سال می‌گذرد و مؤسسه توانسته است تا محتوای نسبتاً مفصل و قابل اعتمادی در حوزه تربیت دینی به رشته تحریر درآورد که برکات آن را در مراکز و مدارس و مؤسسات آموزشی مشاهده می‌کنیم.

مهدوی ادامه داد: تدوین این مجموعه آثار، فرآیند بسیار جدی و هدفمندی داشته و امروز بخشی از این زحمات را مشاهده می‌کنیم. باید این نکته را با صراحت اعلام کرد که مدلی که مؤسسه طه و مؤسسه نجات در تألیف این مجموعه پیگیری کرده‌اند، مدلی بوده است که قابل ارائه و توسعه خواهد بود.

مدیرعامل مؤسسه قرآن و عترت طه بیان کرد: در این زمینه گام اول را به خوبی برداشتیم و امیدواریم که بتوانیم در ادامه گام‌های مؤثرتر و ‌بیشتری در این زمینه برداریم. در شرایط اجتماعی امروز سه رویکرد اعتراضی، انفعالی و مسئولانه وجود دارد که مؤسسه طه در راستای تألیف آثار خود همواره رویکرد مسئولانه را دنبال کرده است.

وی افزود: در روایات اسلامی آمده است که همه ما در برابر آنچه داریم، مسئول هستیم. این رویکرد در جلسات متعدد مؤسسه وجود داشته و امیدواریم همچنان ادامه داشته باشد. برای آثار ارزشمندی که امروز رونمایی می‌شود، سه مؤسسه طه، رشد پویای نجات و انتشارات دلیل ما با یکدیگر همکاری بسیار نزدیک و مؤثری داشته‌اند.

در ادامه این جلسه، محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در سخنانی بیان کرد: فعالیت در برخی زمینه‌های نشر کتاب آموزشی، کار آسانی است و همه می‌توانند با دقت کافی بدان ورود داشته باشند، اما در برخی زمینه‌ها کار دشوار است. این بدان معنا است که فعالیت نوآورانه، دقیق و مؤثر سخت و دشوار است.

امانی ادامه داد: عرصه‌ای که مجموعه همکاران در تدوین این مجموعه بدان وارد شدند، بسیار مهم و دشوار است و مهم ‌این است که هر چه در این مجموعه کتاب‌ها تولید شده، حاصل تجربه غنی زیستی و تجارب گروهی از ‌افراد است که با دقت نظر، تک تک این فرآیند را پیموده‌اند، نقاط قوت و ضعف را پیدا کرده و به محتوای آموزشی تبدیل کرده‌اند.

وی بیان کرد: امروز در جامعه کتاب دینی کم نداریم و کار زیادی در این زمینه انجام شده و فرهنگ دینی ما در این زمینه انسان‌هایی پرورش داده که از خودگدشته، مسئولیت‌پذیر و توانمند بوده‌اند و به اقتضای روز هر آنچه در این زمینه دانش روز بوده است را به کار گرفته‌اند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش دین، عرصه‌ای است که در آن کسی گرفتار قالب‌های کهن نشده و در این زمینه تلاش می‌شود تا هر آنچه دانش روز در زمینه‌های ترویج و تبلیع به کار گرفته می‌شود را وارد این عرصه کرده و به کار گیرند.

امانی ادامه داد: این عرصه یعنی عرصه فعالیت‌های دینی و تبلیغ و ترویج دین همچنان به سؤالات نسل جدید پاسخگو است و در برابر شبهات با شجاعت وارد می‌شود و تلاش می‌کند تا برای انسان‌ها پاسخ‌های دلپذیر عرضه کند. این عرصه، عرصه‌ای است که آزادی مخاطب را به رسمیت می‌شناسد. عرصه ترویج دین عرصه‌ای است که پیامبران آن را آغاز کردند و هر فرد در هر دوره زمانی که تعلق خاطری به این مسیر داشته، تلاش کرده تا نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا کند.

وی با بیان اینکه امروز ممکن است تا برخی از کتاب‌های درسی در این حوزه مؤثر نباشد، گفت: اما گروهی از افراد هستند که از ابتدا شیفته این راه بوده و عبودیت و اخلاقیات را در تمامی شئون خود حفظ کرده‌اند. باید دانست که تمام پایه‌های انسانیت بر عبودیت و اخلاق استوار می‌شود. گاهی اوقات در هیچ دوره زمانی، امیدی برای حرکت در این مسیر وجود نداشته است اما گروهی همواره در این مسیر استوار ایستاده و به پرورش نسل جدید می‌پردازند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: هر فرد در هر نقطه‌ای که درد دین و دین‌داری دارد، باید وارد میدان تبلیغ و ترویج دین شود. ما امروز وظیفه داریم با جدیدترین یافته‌ها در عرصه دین قدم بگذاریم. انجام چنین فعالیت‌هایی نظیر تولید مجموعه آثار دینی و تربیتی ویژه نوجوانان جای امیدواری دارد. همچنین، فعالیت دیگر مؤسساتی همچون مؤسسه طه و نجات، تربیت معلمان توانمند است. این نوع کارها در جهان امروز هم کاملاً نهادینه شده و مشتری دارد.

در ادامه این جلسه، سعدی، مدیر انتشارات دلیل ما نیز در سخنانی ضمن تقدیر از مؤسسات طه و نجات برای تدوین و نشر این آثار بیان کرد: تاکنون بنده توفیق داشته‌ام تا بیش از هزار عنوان کتاب را در حوزه معارف اهل بیت(ع) منتشر کنم که این کتاب‌ها مخاطبان خاص خود را داشته است اما تولید و نشر این مجموعه آثار با کتاب‌های دیگر متفاوت است. امروز خوشحال هستم چنین اثری منتشر شده و همگان می‌توانند از آن به خوبی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در تولید این آثار رویکرد جدیدی وجود داشته است، گفت: مدت‌ها بود به دنبال این موضوع بودیم که چنین مجموعه‌ای که جای آن در جامعه خالی بود، تدوین و منتشر شود. امیدوارم که همگی ما همواره در خدمت نشر چنین آثاری باشیم.

سعدی تصریح کرد: ناشران ما مسئولیت سنگینی دارند و باید وظیفه خود را نسبت به نشر آثار تربیتی و دینی به خوبی انجام دهند. قطعاً اگر نظر و توفیق اهل بیت(ع) نبود، انجام این فعالیت‌ها برای هیچ‌کدام از ناشران و تولیدکنندگان امکان‌پذیر نبود.

همچنین، مجموعه آثار تربیتی، آموزشی ویژه نوجوانان شامل شش هزار صفحه آثار آموزشی می‌شود که طی هفت سال آموزشی تهیه شده و تاکنون نیز دو هزار صفحه از آن چاپ عمومی شده و به صورت کتاب در آمده است. این مجموعه در موضوعات احكام، اخلاق و فعالیت‌های پرورشی مدارس و متناسب با نسل نو، در قالب‌های طنز، داستانی و جذاب، با استفاده از افزونه‌های چند‌‌رسانه‌ای تهیه شده است.

یادآور می‌شود، در پایان این نشست نیز از مجموعه آثار آموزشی ـ تربیتی ویژه نوجوانان شامل مجموعه کتاب‌های «دو امتحان!» در موضوع احکام (در پنج جلد)، مجموعه کتاب‌های «ماه نو، کلام نو» با موضوع فعالیت‌های پرورشی در مدرسه (در سه جلد)، کتاب‌های «اخلاق خودمانی» و «هر چه می‌خواهی گناه کن!» در موضوع اخلاق، برای گروه سنی نوجوان و جوان رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha