لزوم تقویت منابع الکترونیکی کتابخانه‌های خراسان شمالی
کد خبر: 4099254
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲

لزوم تقویت منابع الکترونیکی کتابخانه‌های خراسان شمالی

امام‌جمعه بجنورد گفت: کتابخانه‌های عمومی باید به سلایق اعضا توجه بیشتری کرده و منابع الکترونیکی را در مخازن خود تقویت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین رضا نوری، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز ۲۲ آبان ماه، در جمع کارکنان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان که به مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهار کرد: گسترش منابع الکترونیکی یکی از راه‌های ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی است و باید این مقوله تقویت شود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی یادآور شد: برخی از کتاب‌ها برای الکترونیکی شدن نیاز به اجازه حق نشر نیز ندارند که با وارد شدن به منابع الکترونیکی دسترسی اعضا را به کتاب راحت‌تر می‌کند.

وی اضافه کرد: کتابداران نباید تنها امانت‌دار کتاب باشند؛ بلکه باید توانایی تحلیل کتاب‌ها را داشته باشند و به درک و فهم مخاطب و اعضای کتابخانه کمک کنند.

امام‌جمعه بجنورد تصریح کرد: برای نهادینه شدن فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی تنها به ایجاد زیرساخت‌ها و کتابخانه نیاز نیست بلکه فرهنگ‌سازی و تشویق مردم در افزایش درک و منطق مهم است. 

وی افزود: اگر فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه نهادینه نشود با صندلی‌های خالی در این مراکز مواجه خواهیم شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین نوری از تبدیل فضاهای کتابخانه‌های عمومی به فضایی برای مطالعه کتاب‌های درسی انتقاد و اظهار کرد: فراهم کردن فضا برای دانش آموزان و دانشجویان برای خواندن کتاب‌های درسی خوب است؛ اما باید تلاش شود تا مطالعه کتاب‌های غیر درسی نیز در سطح جامعه نهادینه شود.

وی ادامه داد: فضای واقعی مطالعه به سمت مجازی سوق یافته و مطالب در این فضاها کوتاه و سطحی شده‌اند و تحلیل درستی از این فضا وجود ندارد.

امام‌جمعه بجنورد گفت: مطالعه در فضای کتابخانه ذهن‌ها را تحلیل‌گر بار می‌آورد؛ ازاین‌رو باید به سمت این نوع از مطالعه پیش رفت.

وی تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی باید فضایی برای پیشنهادات و انتقادات داشته باشند تا اعضای این فضاهای فرهنگی به‌ راحتی نقطه نظرات خود را بیان کنند. 

گفتنی است، سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از 21 تا 27 آبان ماه ۱۴۰۱ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

 

انتهای پیام
captcha