گزارش فعالیت‌های کانون قرآن دانشگاه شریف طی نیمه سال 1401
کد خبر: 4100007
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸

گزارش فعالیت‌های کانون قرآن دانشگاه شریف طی نیمه سال 1401

مسئول کانون قرآن و عترت دانشگاه صنعتی شریف به تشریح فعالیت‌های فرهنگی این کانون در سال تحصیلی جاری پرداخت.

کانون قرآن دانشگاه شریفمتین کاظمی، مسئول کانون قرآن و عترت دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با فعالیت‌های قرآنی در این دانشگاه بیان کرد: در این بین کانو‌ن قرآن و عترت این دانشگاه یکی از با‌سابقه‌ترین تشکل‌های دانشجویی است و یکی از شاخص‌ترین و قدیمی‌ترین برنامه‌های کانون قرآن و عترت جلسه‌های قرآن سیدمیعاد صالحی، فارغ‌التحصیل دکتری مکانیک از این دانشگاه است. این جلسه‌ها با موضوع حفظ و قرائت شنبه شب‌ها در مسجد دانشگاه شریف برگزار می‌شد، البته تا چندی پیش دائر بود ولی مدتی‌ است که به دلیل مشغله‌های آقای صالحی در مدیریت شرکت راه آهن برپا نمی‌شود.

وی ادامه داد: برنامه‌های کانون قرآن و عترت به برنامه‌های سالانه و هفتگی تقسیم می‌شود. از برنامه‌های سالانه می‌توان به کلاس‌های حفظ قرآن ویژه بانوان و آقایان با تدریس حجت‌الله میرزایی، حافظ كل قرآن اشاره کرد.

کاظمی عنوان کرد: کرسی‌های تلاوت قرآن را به صورت هفتگی با دعوت از قاریان بین‌المللی داریم. هم‌افزایی خوبی بین کانون قرآن و عترت و مسجد دانشگاه صورت گرفته و جلسات خوبی برگزار شده که از آن جمله می‌توان به 30 روز جزءخوانی در مسجد دانشگاه اشاره کرد. مسابقه‌ای به نام ربیع‌القرآن نیز با محوریت موضوع مقاومت در قرآن برگزار کردیم.

این دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی سیستم و انرژی افزود: یکی از جدی‌تری فعالیت‌هایمان جلسات هفتگی قرآن مسجد است که طی سال تحصیلی جاری چهار جلسه آن برگزار شده است. این جلسات در پاسخ به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر برگزاری جلساتی صرفاً برای تلاوت و استماع قرآن برگزار می‌شوند. رویکرد آن نیز مشابه جلسات سنتی قرآن است. در جلسات اساتید بین‌المللی نیز می‌بینیم افرادی که وارد جلسه می‌شوند با هر سطحی به تلاوت قرآن می‌پردازند و استاد جلسه نیز با توجه به توانمندی‌هایی که دارند به آن‌ها نکاتی را متذکر می‌شود. این جلسه افزون بر تلاوت معمول یک صفحه از قرآن در مسجد به صورت روزانه است. یکشنبه‌ها را برای این کار در نظر گرفته‌ایم که با مشارکت خوب دانشجویان برگزار می‌شود.

وی گفت: هر سه‌شنبه نیز از ظرفیت‌های دانشجویی استفاده می‌شود و قاری‌های دانشجو بعد از نماز عصر، کرسی تلاوت برگزار می‌کنند. امسال به این دلیل که شرایط ورود به دانشگاه متفاوت بود از لحاظ برنامه‌ریزی مقداری عقب افتادیم؛ اما در حال برنامه‌ریزی برای دو برنامه مهم یکی بحث کلاس‌های تفسیر قرآن و دیگری غرفه‌های دوشنبه‌های قرآنی هستیم.

کاظمی با اشاره به اینکه به صورت کلی مخاطبمان را به دو نوع عام و خاص تقسیم کرده‌ایم، عنوان کرد: تمام دانشجویان به صورت کلی بدون بحث در نظر گرفتن بحث ارتباط با قرآن، مخاطب عام هستند. غرفه‌های دوشنبه‌های قرآنی از این رو در نظر گرفته شده است. در این غرفه‌ها محتواهای قرآنی را در قالب ایده‌هایی مثل گل‌های قرآنی یا هدست قرآنی به دانشجویان ارائه دهیم که طی آن قرآن را می‌خوانند، می‌شنوند و حفظ می‌کنند. برنامه‌های خاص‌تر مثل جلسات یکشنبه‌ها نیز ویژه مخاطب خاص ما هستند.

وی در توضیح ایده هدست قرآنی گفت: یک آیه قرآن به همراه یکی از تلاوت‌های مشهور قاریان مشهور ایرانی یا مصری و شرح ماوقع آن تلاوت آورده می‌شود. این باعث می‌شود دوستان قرآن را بشنوند و آیه و معنی آن را نیز بخوانند. کارهای مشابه بسیاری می‌توان انجام داد که البته باید با ظرافت باشد.

انتهای پیام
captcha