رسالت امروز فرهنگسراها؛ پرداختن به تغییرات فرهنگی روز جامعه
کد خبر: 4100344
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
معدنی‌پور بیان کرد:

رسالت امروز فرهنگسراها؛ پرداختن به تغییرات فرهنگی روز جامعه

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران در بازدید از فرهنگسرای اخلاق با بیان اینکه رسالت امروز فرهنگسراها، پرداختن به تغییرات فرهنگی روز جامعه است، گفت: شرایط جامعه ما از نظر فرهنگی بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه و برنامه‌ریزی مناسب است.

به گزارش ایکنا، نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران طی بازدید از بخش‌های مختلف فرهنگسرای اخلاق، در جلسه‌ای با حضور یوسف بالو، مدیر فرهنگی، هنری منطقه 14 و کارکنان این منطقه حضور یافت.

در ابتدای این جلسه یوسف بالو، مدیر فرهنگی، هنری منطقه 14 گزارشی از فعالیت‌های فرهنگسرای اخلاق ارائه کرد و گفت: این منطقه 23 کیلومتر مربع مساحت دارد و جمعیت 500 هزار نفری دارد که 140 هزار خانوار هستند. در این منطقه، شش ناحیه و 21 محله داریم. در این بین، فرهنگسرای اخلاق به ترویج اخلاق و حقوق شهروندی در قالب اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری متعدد می‌پردازد.

وی ادامه داد: ما 10 مرکز مستقل و وابسته داریم که شامل سه کتابخانه، یک فرهنگسرا و شش خانه فرهنگ و خانه قرآن است. اسامی خانه فرهنگ‌ها عبارتند از: خانه فرهنگ شکوفه، خانه فرهنگ فرشته آزادی، خانه فرهنگ شهید اندرزگو، خانه فرهنگ ابوذر، خانه فرهنگ زیتون و خانه قرآن که در بوستان ابیانه قرار دارد. همچنین، سه کتابخانه داریم که عبارتند از: کتابخانه اخلاق، کتابخانه ابن سینا و کتابخانه امام جعفر صادق(ع). مدیریت فرهنگی، هنری منطقه 14، به جز انتظامات، 60 نیرو دارد.

وی با اشاره به تعداد برنامه‌های این مدیریت فرهنگی، هنری در هفت ماهه ابتدایی امسال گفت: در هفت ماهه نخست امسال، 633 برنامه شاخص، فراگیر، محله‌ای و منطقه‌ای در مدیریت فرهنگی، هنری منطقه 14 اجرا کرده‌ایم که از این بین، 157 برنامه حقیقی و 120 برنامه، مجازی بوده است. مخاطبان حوزه حقیقی که در برنامه‌ها حضور پیدا کردند، بیش از 70 هزار نفر بوده و 79 هزار مخاطب مجازی داشته‌ایم. همچنین، جذب مشارکت غیرنقدی در همه برنامه‌های ما نزدیک به 738 میلیون تومان بوده است. علاوه بر این، براساس برنامه‌های فراگیری که در سطح شهر تهران داشتیم و دبیری آن در منطقه 14 بوده است، 668 میلیون تومان بودجه برنامه‌ای به مدیریت فرهنگی هنری منطقه 14 اختصاص پیدا کرده است که البته شامل برنامه‌های بودجه صفر نیز هست.

مدیر فرهنگی، هنری منطقه 14 تأکید کرد: عمده بودجه اختصاص داده شده در قالب همان برنامه‌های فراگیر است که در بین همه مناطق برای اجرای برخی برنامه‌ها توزیع شده است. برای مثال، برنامه‌ای مثل «تعزیت خورشید» در کل شهر تهران اجرا شده و فقط منوط به منطقه 14 نبوده است. همچنین، پویش هفت سالگی را که آزمون قرآن‌خوانی کودکان هفت ساله برگرفته از فرمایش معصوم است، در کل سطح شهر تهران برگزار کردیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره برنامه‌های سال 1401 این فرهنگسرا گفت:‌ از جمله برنامه‌های منتخب که در سال 1401 اجرا شده می‌توان به ویژه برنامه «شهری در آسمان» اشاره کرد که مربوط به آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت بوده است. همچنین، جشن مباهله را داشتیم که به صورت ویژه در مناطق 22 گانه شهر تهران برگزار شده است. این جشن را هم در بوستان سهند منطقه 14 و هم در 22 نقطه مختلف شهر تهران و گلزار شهدا در فرهنگسرای رضوان بهشت زهرا برگزار کردیم. در حوزه جهاد تبیین، سلسله نشست‌هایی را با سپاه داشتیم که با همکاری ناحیه شهید محلاتی اجرا شد. در این جلسات به تبیین بیانیه گام دوم انقلاب پرداختیم. پویش هفت سالگی نیز در ماه مبارک رمضان برگزار شد.

وی ادامه داد: جشن‌های دهه کرامت از میلاد حضرت معصومه (س) تا ولادت امام رضا (ع) را به دبیری منطقه 14 برگزار کردیم. علاوه براین، برنامه «راهیان غدیر» را به مناسبت عید غدیر برگزار کردیم. جشنواره «با بازی» را داشتیم که در 3 بوستان سطح منطقه برگزار کردیم. بسیاری از خانواده‌ها دوست داشتند که این برنامه ادامه پیدا کند و 259 خانواده در این جشنواره شرکت کردند. در قالب ویژه برنامه «تعزیت خورشید» 145 مجلس تعزیه‌داری در ماه محرم و صفر در بوستان‌های شهر تهران و به دبیری منطقه 14 برگزار شد.

بالو درباره گزارش مالی فرهنگسرا گفت: در حوزه مالی، سقف تعهد خود برای درآمدزایی را طبق تعهدنامه‌ای که به سازمان داده‌ایم، اجرا کرده‌ و حتی از آن عبور کرده‌ایم. تعهد ما به سازمان 2 میلیارد و 400 میلیون بوده که تاکنون 2 میلیارد و 700 میلیون درآمد داشته‌ایم. امیدوارم طبق روال طراحی‌شده، با توجه به اینکه سقف تعهد خود را اجرا کرده‌ایم، در بحث منابع بودجه‌ای بیشتر به ما کمک کنند. البته باید بگویم که هزینه حامل‌های انرژی کاملا برعهده خودمان است و از نظر بودجه جاری، دغدغه جدی داریم. نکته‌ای که باید اشاره کنم این است که بسیاری از ابنیه‌های ما مناسب استفاده حوزه فرهنگی نیست و باید متناسب‌سازی شود. خیلی از این مراکز، از ابتدا با هدف فرهنگی ساخته شده است که از آن جمله می‌توان به فرهنگسرای خاوران اشاره کرد، اما فرهنگسرای اخلاق از ابتدا با این هدف ساخته نشده است؛ ساختمانی بوده که بعدا برای این امر تخصیص داده شده است.

وی درباره برنامه‌های آموزشی فرهنگسرا نیز گفت: در هفت ماه اخیر، کلاس‌های حضوری ما نزدیک به 1500 مخاطب داشته است. خوشبختانه بسیاری از خانواده‌ها با موضوع بیماری کرونا کنار آمده و مخاطب ما نسبت به دوران ابتدایی این همه‌‌گیری 15 برابر شده است. با این حال، برخی از کلاس‌ها به درخواست مخاطبان و مربیان هنوز به صورت مجازی برگزار می‌شود. باید اشاره کنم که در هفت ماه گذشته، 234 مربی داشتیم.

مدیر فرهنگی، هنری منطقه 14 تصریح کرد: علاوه بر کتابخانه اخلاق، 2 کتابخانه دیگر هم داریم که درجه دو هستند؛ کتابخانه ابن سینا در سال 1372 تاسیس شده و کتابخانه امام جعفر صادق (ع) نیز در سال 1391 ساخته شده است. این دو کتابخانه بیش از 51 هزار عنوان کتاب دارند. کتابخانه ابن سینا، 1418 عضو فعال و کتابخانه امام جعفر صادق (ع) 429 عضو فعال دارد.

رئیس فرهنگسرای اخلاق درباره برنامه‌های جهادی فرهنگسرا گفت: با کمک و پیگیری همکاران در خانه فرهنگ، برنامه‌های جهادی را برگزار می‌کنیم؛ میزان جذب مشارکت و کمک‌های مؤمنانه ما در هفت ماه ابتدایی سال، 521 میلیون تومان بوده است. خوشبختانه تیم‌هایی داریم که به صورت خودجوش از اینجا به مناطق حاشیه‌ای شهر تهران رفته و اجرای برنامه می‌کنند.

در ادامه این جلسه، معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران نیز در سخنانی گفت: خوشحالم که امروز در جمع همکارانم در سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران هستم. باید بگویم که این سازمان دارای نیروهایی است که با برنامه جذب شده‌اند؛ به عبارت دیگر، بنابر ماموریتی که سازمان داشت، این نیروها به‌کارگیری شدند و نگاه‌ها کاملا تخصصی و حرفه‌ای بود.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در حوزه فرهنگی‌، هنری و اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد، «به‌روز رسانی» است. در حقیقت، به دلیل تغییرات سریع فرهنگی نیازمند این هستیم که محتواهای فرهنگی خود را خیلی سریع به‌روز رسانی کنیم. همچنین، این تغییرات در درون خود سیستم نیز باید وجود داشته باشد. بسیار خوب است که از تجربیات افراد پیشکسوت سازمان فرهنگی هنری استفاده کنیم اما در کنار آن، باید فرآیندهای خود را به‌روز رسانی کنیم.

معدنی‌پور گفت: بنده پیشتر عضوی از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بودم و مأموریت‌ها، ظرفیت‌ها و چالش‌های آن را به خوبی می‌شناسم. برهمین اساس معتقدم که مسئولین جدید باید با استفاده از تجربیات گذشته نیروها نسبت به ماموریت‌های سازمان خیلی سریع آشنا شوند، چرا که فرصت بسیار کمی داریم. علاوه بر این، اشاره کردم که به دلیل تغییرات سریع فرهنگی، اگر زمان را از دست بدهیم و اشراف کاملی به موضوعات پیدا نکنیم، از جامعه‌ای که خیلی سریع خودش را به روز می‌کند، عقب می‌مانیم. بنابراین یکی از وظایف سنگینی که بر دوش شماست، رسیدگی سریع به همین تغییرات فرهنگی است.

وی تأکید کرد: شرایط جامعه ما از نظر فرهنگی بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه و برنامه‌ریزی مناسب است، ما باید مخاطب‌سنجی کرده و براساس شناسایی دقیق نیاز مخاطب، برنامه‌ریزی کنیم. البته بنده معتقدم که نوع برنامه‌ریزی در سازمان فرهنگی هنری مناسب است و دوستان تلاش می‌کنند با کمترین امکانات بیشترین خدمات را ارائه بدهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره تفکیک قائل شدن بین مأموریت‌های سازمان فرهنگی، هنری با معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری گفت: به نظرم تعریف مأموریت سازمان فرهنگی هنری با معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری کاملا متفاوت است؛ سازمان فرهنگی هنری وظیفه دارد که با استفاده از ابزار هنر، کار فرهنگی در جامعه بکند و معاونت اجتماعی فرهنگی قرار است کارهای اجتماعی انجام داده و در همین مسیر فرهنگسازی نیز بکند. از سویی دیگر معتقدم فعالیت فرهنگی که سازمان فرهنگی هنری انجام می‌دهد باید کاملا متفاوت با کار فرهنگی باشد که سازمان تبلیغات انجام می‌دهد، چرا که همه اینها باید در یک پازل فرهنگی بزرگتری قرار گیرد و مکمل یکدیگر باشند.

وی ادامه داد: بنابراین درخواست من در ابتدا از شهرداری این است که در درون خود و به ویژه در حوزه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی هم‌افزایی‌ها را انجام دهد. اگر این امر در درون شهرداری محقق شود، می‌توان انتظار داشت که در تعامل با دیگر دستگاه‌ها نیز محقق شود. برهمین اساس، باید از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود. البته باید تاکید کنم که این قدر خلا کار فرهنگی داریم که حتی اگر موازی کاری صورت بگیرد، ایرادی ندارد. با این حال، از آنجا که منابع درآمدی ما کم است، هم‌افزایی‌ها ضروری است.

معدنی‌پور ادامه داد: در حوزه سیاست‌گذاری و به ویژه در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تلاش می‌کنیم موضوعاتی که به ما مربوط می‌شود را در برنامه‌ریزی‌ها تسهیل کرده تا انتظارات شما برطرف شود. ما اسناد فرادستی زیادی داریم و اگر می‌خواهیم قدمی در راستای برنامه‌های فرهنگی اجتماعی برداریم باید براساس پژوهش‌های به روز شده و اسناد فرادستی حرکت کنیم.

وی در پایان گفت: در شهرداری تهران، ظرفیت‌های زیادی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی داریم و شما می‌توانید از این ظرفیت‌ها در جهت اجرای برنامه‌های خود استفاده کنید. برای مثال، در گذشته مرکز مطالعات داشتیم، سؤال اینجاست که سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران تا چه اندازه با این مرکز مطالعات شهری مرتبط است و در طول سال از آنان می‌خواهد که برنامه‌های فرهنگی را بررسی کنند؟ درخواست من این است که توجه به این موضوع در دستور کار شما قرار گیرد. هم‌افزایی‌ها می‌تواند به رشد و بالندگی برنامه‌ها منجر شود.

یادآور می‌شود، در پایان این جلسه،‌ به مناسبت روز کتابدار، سه مدیر کتابخانه مدیریت فرهنگی، هنری منطقه 14 از رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران هدایایی را به رسم یادبود دریافت کرده و تقدیر شدند. کیانی مدیر کتابخانه ابن سینا، باغبان مدیر کتابخانه امام جعفر صادق(ع) و قاسمی، مدیر کتابخانه اخلاق در این بخش تقدیر شدند.

انتهای پیام
captcha