خاطره‌ای از محفلی با 3 قاری بین‌المللی و 2 شنونده + صوت
کد خبر: 4100636
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
در منادی شانزدهم مطرح شد:

خاطره‌ای از محفلی با 3 قاری بین‌المللی و 2 شنونده + صوت

احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن به نقل خاطره‌ای از اوایل دهه 70 پرداخت و بیان کرد: در سال 1372 به همراه آقایان حبیب‌الله پوراحمدی و تقی نصیری عازم مشهد بودیم و پس از رسیدن به سبزوار اتفاقاتی افتاد و منجر شد سه قاری بین‌المللی برای دو شنونده نوجوان به تلاوت بپردازیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، شانزدهمین محفل انس با قرآن منادی، از سلسله محافل قرآنی مجمع قرآنیان اسلامشهر، شب گذشته، 27 آبان با حضور جمعی از قاریان، حافظان و علاقه‌مندان به قرآن برگزار شد.

در این مراسم، قاریان و حافظانی نظیر احمد ابوالقاسمی، حبیب‌الله و ولی‌الله پوراحمدی، محسن قاسمی، محمد پورعاشوری، علی صالحی‌متین، محمد باقریان، سیدجواد قاسمی، امین رحیمی، علی صادقی، شهرام علیپور، امیر عسگرپور، مجید محرمی و علیرضا رحمانی حضور داشتند.

پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید از سوی برخی قاریان حاضر در جلسه، احمد ابوالقاسمی در جایگاه حاضر شد و پیش از اینکه به تلاوت بپردازد، به نقل چند خاطره و بیان نکاتی درباره وضعیت فعلی کشور پرداخت. ابوالقاسمی بیان کرد: در سال 1372 به همراه آقایان حبیب‌الله پوراحمدی و تقی نصیری برای تلاوت قرآن عازم مشهد بودیم. صبح راه افتادیم و حوالی ظهر به سبزوار رسیدیم. به دنبال یک رستوران و مسجد بودیم تا پس از صرف ناهار و اقامه نماز به سمت مشهد حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: همینطور که کنار خیابان ایستاده بودیم و به دنبال رستوران می‌گشتیم، دیدم دو نوجوان حدوداً دوازده ساله چند قدم آن طرف‌تر در حال گفت‌وگو هستند. در این میان احساس کردم نام من را هم به زبان آوردند. دقت کردم و دیدم یک نفر می‌گوید این فرد ابوالقاسمی است و دیگری می‌گوید نه، ابوالقاسمی در سبزوار چه می‌کند؟

ابوالقاسمی بیان کرد: یکی از آن‌ها که می‌گفت او ابوالقاسمی هست، صدا زدم و گفتم: خودم هستم. خوشحال شد و بعد از من درخواست کرد که برویم و دارالقرآن شهرشان را به ما نشان دهند. در حین اینکه از من چنین درخواستی کرد، همراهان اشاره می‌کردند که باید زودتر به مشهد برسیم، اما من پذیرفتم و برای بازدید رفتیم.

این قاری بین‌المللی قرآن تصریح کرد: دارالقرآن، طبقه بالای مسجد جامع سبزوار قرار داشت. امکانات بسیار خوبی در اختیار داشتند و من از این امکانات تعجب کردم. خواستم برگردم که از من درخواست کردند به تلاوت بپردازم. چون نمی‌خواستم خیلی دیر شود آیاتی از سوره زمر را به مدت شش دقیقه تلاوت کردم. من هم عادتم این است که به مخاطب نگاه نمی‌کنم، بلکه تلاوت خودم را در هر شرایطی انجام می‌دهم و برای خودم می‌خوانم. تلاوت بسیار خاص و عجیبی هم انجام شد.

وی در ادامه بیان کرد: پس از شش دقیقه تلاوت را به اتمام رساندم که به سمت مشهد برویم. سپس دیدم حبیب پوراحمدی هم درخواست داد که بخواند و جالب اینکه بیست دقیقه به تلاوت پرداخت. این یکی از خاص‌ترین و به یادماندنی‌ترین محافل قرآنی بود که رفته بودم و شاید در دنیا هم چنین محفلی نظیر نداشته باشد که سه نفر قاری بین‌المللی برای دو شنونده نوجوان به تلاوت بپردازند. اما این اتفاق افتاد و شما هم یادتان باشد که اگر چنین شرایطی برایتان به وجود آمد، بدانید که مأموریت الهی است.

ابوالقاسمی پس از نقل این خاطره به مسائل اخیر کشور هم گریزی زد و بیان کرد: نصرت الهی اجازه نمی‌دهد که برای این انقلاب اسلامی مشکلی ایجاد شود. نمونه‌هایی از این نصرت الهی را هم می‌توان در آیات قرآن دید. برای نمونه وقتی داستان موسی(ع) را می‌خوانید، می‌بینید همان ابتدای امر کار موسی(ع) با رسیدن به دریا تمام می‌شود، اما این تمام ماجرا نیست و ناگهان خدا دریا را می‌شکافد و موسی (ع) را نجات می‌دهد. در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز از این جریانات بسیار زیاد داشتیم.

وی در ادامه افزود: برای نمونه هنگامی که برای عملیات والفجر هشت به سمت سلیمانیه عراق می‌رفتیم، چهارصد نفر بودیم که در بیابان حرکت می‌کردیم و صدای نفس کشیدن این تعداد آدم کافی است تا همه از ماجرا مطلع شوند. خود من فانوس عراقی‌ها را می‌دیدم و حتی صحبت‌هایشان را می‌شنیدم، اما آیه: «وَجَعَلْنَا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لَا يُبْصِرُونَ» می‌خواندیم و هیچکس متوجه حضور ما نمی‌شد. بنابر این انقلاب اسلامی را این نصرت‌های الهی نگه داشته است.

این قاری بین‌المللی قرآن بیان کرد: اینکه علامه حسن‌زاده آملی می‌گوید گوشتان به دهان رهبر انقلاب باشد که گوش ایشان به دهان امام زمان (عج) است یعنی در این عالم خبرهایی وجود دارد. امروزه هم گرچه زمان جنگ با اسلحه نیست، اما باید از فضای مجازی بهره برد و به خصوص نوجوان‌ها و جوان‌های دهه هشتادی باید در این زمینه کار کنند.

ابوالقاسمی در ادامه گفت: یکی از نکات مهم این است که نباید هر چیزی را زود باور کرد و مطمئن باشید که انقلاب اسلامی قطعاً به نتیجه می‌رسد. البته شرایط روز به روز سخت‌تر می‌شود و ممکن است بسیاری از افراد مجبور باشند که هزینه بدهند. بنابر این باید مواظب بود. انقلاب اسلامی حرکتی است که حق مردم ایران بود و شاید بتوان آن را ثمره زحمات تمام پیامبر الهی دانست؛ زیرا همه آن‌ها به دنبال تشکیل حکومت بودند.

وی تصریح کرد: برای مقابله با شبهات نیز باید با آگاهی کامل به این میدان وارد شد. یکبار سر کلاس دانشگاه، یکی از دانشجویان از استادی که وصیت‌نامه امام را تدریس می‌کرد، پرسید اگر اندیشه‌های امام درست بود، چرا این وضعیت به وجود آمده است؟ آن استاد نتوانست پاسخ دهد، اما من در پاسخ گفتم: قوانین راهنمایی و رانندگی در تمام دنیا یکسان است. اما در کشور آلمان با صد و بیست میلیون جمعیت، سالانه دویست نفر بر اثر حوادث رانندگی فوت می‌کنند اما در ایران با هشتاد میلیون جمعیت، سالانه بیست و دو هزار نفر به این دلیل از دنیا می‌روند. حال این مسئله به عملکرد رانندگان بازمی‌گردد و نه قوانین. پس باید میان انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی هم تفکیک قائل بود.

ابوالقاسمی پس از بیان این نکات به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت و در نهایت نیز از مهمانان ویژه مراسم با اهدای تابلوهای مزین به آیات قرآن تجلیل شد.

در ادامه صوت برخی تلاوت‌ها و تصاویر این محفل قرآنی تقدیم می‌شود.

تلاوت احمد ابوالقاسمی

کد
 
تلاوت محمد پورعاشوری
کد
 
تلاوت ولی‌الله پوراحمدی
کد
 
تلاوت علیرضا رحمانی
کد
 
تلاوت حسن جهانگیری
کد
 
 
انتهای پیام
captcha