از راه‌اندازی باشگاه ورزشی تا مرکز ترک اعتیاد در مسجد «محمدخان‌ بیک» قزوین
کد خبر: 4101545
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۸

از راه‌اندازی باشگاه ورزشی تا مرکز ترک اعتیاد در مسجد «محمدخان‌ بیک» قزوین

مسجد «محمدخان بیک» قزوین با اجرای طرح‌های مختلف، سعی در حفظ پایگاه اجتماعی مسجد، جلب جوانان و کاهش آسیب‌های اجتماعی در محله آسیب‌پذیر «نواب‌ صفوی» دارد.

محمدی مدرس حوزه علمیه قزوین

این موضوع بر کسی پوشیده نیست که مساجد در شکل‌گیری و تداوم انقلاب اسلامی ایران نقش ویژه‌ای داشتند و بسیاری از فعالیت‌های مردم در سطح محلات با محوریت مسجد انجام می‌شد. رفته‌رفته با ایجاد فرهنگسراها نقش مساجد در جامعه کمرنگ شد و شاهد  هستیم که مسجد کارکردهای سابق خود را ندارد. امروز این نیاز بیش از پیش احساس می‌شود که مساجد نه تنها باید در بعد معنوی تقویت شوند بلکه باید راهکاری برای حضور هرچه بیشتر نسل جوان و نوجوان و حتی کودکان تعریف کرد تا شاید محوریت مسجد در محله به دوران اوج خود در دهه 50 و 60 بازگردد و جوانان بتوانند پاسخ نیازها و خواسته‌های خود را در این پایگاه اجتماعی جست‌و‌جو کنند.

در همین رابطه ایکنای قزوین، به سراغ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی محمدی، امام جماعت و روحانی مسجد «محمدخان بیک» رفته تا درباره موضوع احیای فرهنگی اجتماعی مساجد نظرات وی را جویا شود. محمدی، دانشجوی مقطع دکتری در رشته روانشناسی اسلامی است که در طول ۲۰ سال حضور خود در محله آسیب‌پذیر «نواب‌ صفوی» و مسجد «محمدخان بیک» با طرح‌های مختلف، سعی در حفظ پایگاه اجتماعی مسجد، جلب جوانان و کاهش آسیب‌های اجتماعی این محله دارد. 

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به تصور عامه مردم از مساجد به ایکنا گفت: مسجد در تصور مردم مکانی عبادی و فرهنگی است که حضور امام جماعت، فعالیت هیئت امنا، تلاش‌های پایگاه بسیج و رفت و آمدهای افراد مؤمن و متدین در فضای تعاملی آن، حافظ فرهنگ مسجد است.

وی ادامه داد: بسیاری از شهدا، سرداران، مسئولان و تأثیرگذاران شهر دانش‌آموخته‌های مساجد بودند و در این محیط تربیت و تأیید شدند و مسجد همواره پاسخگوی نیاز جامعه در تربیت نیروهایی مؤثر بود.

این مسئول بیان کرد: اما در یکی ۲ دهه‌ اخیر به دلایل متعددی از حضور اجتماعی مسجد کاسته شده و دیگر مسجد محل حل مسائل مختلف مبتلابه جامعه نیست که یکی از دلایل آن کم‌توجهی مسئولین به ظرفیت مساجد برای حل مشکلات مردم است و شاید بتوان گفت آسیب دیگر حضور افراد کهنسال و غیرتوانمند در مسئولیت‌های مسجد است، هیئت امنایی که غالباً پیر و ناتوان هستند، سواد چندانی ندارند و نسبت به پذیرش طرح‌ها و ایده‌های جدید مقاومت کرده و انعطاف‌پذیر نیستند و با تجربه‌ دهه‌های گذشته می‌خواهند پاسخگوی نیاز جوانان امروز باشند.

وی خاطرنشان کرد: امروز شاهد کاهش تعداد نمازگزاران در مساجد سراسر شهر هستیم که یکی از دلایل آن عدم توانمندی و کارایی مسجد در حل مسائل پیش‌روی خانواده‌هاست، در نتیجه آن‌ها که کاری در مسجد ندارند، ترجیح می‌دهند ۲ رکعت نماز را هم در خانه بخوانند و مسیری را تا مسجد طی نکنند، مگر عده کمی که حضور در مسجد و خواندن نماز در این مکان مبارک را در اولویت امور خود قرار داده‌اند.

هیئت امنای توانمند مسجد را پویا می‌کند

امام جماعت مسجد محمد‌خان بیک گفت: این موضوع بر کسی پوشیده نیست که مساجد از بودجه خاصی برخوردار نیستند و اگر کمک‌های مردمی هم نباشد عملاً نمی‌توان طرح و ایده‌ای را در آن پیاده‌سازی کرد، مگر اینکه افراد توانمندی در مسجد حضور داشته باشند، امام جماعت صاحب سبک باشد و هیئت‌ امنا توانمند و بانفوذ باشند تا بتوانند مسجد را دوباره زنده کرده و به مکانی به‌عنوان محل رجوع و رفع حوائج اهالی محل تبدیل کنند.

باشگاه ورزشی مسجد محمدخان بیک قزوین

وی خاطرنشان کرد: محله نواب صفوی قزوین گستره بسیاری دارد، خانواده‌هایی با جمعیت بالا در آن زندگی می‌کنند و مملو از جوانانی جسور، پر انرژی و جویای نام است که متأسفانه محلی برای تخلیه هیجان و انرژی و آموزش مسائل معنوی و فرهنگی ندارد و ما از ظرفیت‌های مختلف مسجد برای تعلیم و تربیت و آموزش این جوانان استفاده کردیم.

محمدی ادامه داد: از جمله فعالیت‌های مسجد می‌توان به ایجاد باشگاه ورزشی به مساحت ۲۰۰۰ متر در زیر زمین مسجد اشاره کرد که در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ نفر از جوانان و نوجوانان این محله پرخطر و آسیب‌پذیر در این محیط فرهنگی به ورزش‌های مورد علاقه خود به‌ویژه در رشته‌های وزنه‌برداری و بدنسازی می‌پردازند، این ورزش‌ها مورد نیاز اهالی این محله است چون اکثراً آهنگر هستند و یا کارگرند و با زور بازو معیشت خانواده را تأمین می‌کنند.

این مدرس حوزه علمیه قزوین گفت: ایجاد دفتر ازدواج آسان با هدف برگزاری کارگاه‌های آموزشی، ارائه مشاوره‌ بدو ازدواج و کمک در تأمین جهیزیه و اقلام مورد نیاز زوج‌های کم‌بضاعت، از دیگر فعالیت‌های مسجد برای بازگشت به جایگاه و پایگاه اجتماعی خود در محله است و من هم با توجه به شغل و رشته تحصیلی‌ام، قریب به ۱۲ سال است که عصرها در دفتر مشاوره‌ مسجد به‌صورت رایگان پاسخگو و راهنمای مراجعین و اهالی محل هستم.

مسجد عرصه‌ کاهش آسیب‌های اجتماعی است

وی با اشاره به معضل اعتیاد در بین خانواده‌های این محله اظهار کرد: حسینیه مسجد محمدخان بیک با ارتفاع ۷ متر و مساحت ۳۸۰ متر ۲ روز در هفته پذیرای قریب به ۴۰۰ نفر از معتادانی است که در مسیر ترک اعتیاد قرار گرفته‌اند و توسط مشاورین و مددکاران از امکانات حمایتی برای موفقیت و بازگشت به جامعه برخوردار می‌شوند، مراجعان ما غالباً جوانان همین محله هستند که مسجد خود را در قبال آینده آنان مسئول می‌داند.

محمدی تصریح کرد: مسجد طی سال‌های اخیر اهمیت ویژه‌ای به امور آموزشی و تربیتی داده که ازجمله فعالیت‌های آن در این زمینه می‌توان به برپایی مدرسه تربیتی غیرانتفاعی انشا، برپایی مدرسه‌ مسجد محور، برگزاری کلاس‌های هنری متعدد و تربیت دانشجوی هسته‌ای، چندین پزشک و نیروهای پاسدار امنیت در فضای معنوی مسجد اشاره کرد.

کمک مومنانه مردم در مسجد محمدخان بیک قزوین

تماشای پخش زنده فوتبال در جمع مسجدی‌ها

وی با اشاره به فضای این روزهای جامعه و برگزاری جام جهانی گفت: حسینیه مسجد محمدخان بیک به محل حضور خانواده‌ها برای تماشای فوتبال و تشویق تیم ملی ایران تبدیل شده تا لذت تماشای فوتبال در جمع حداکثری و تخلیه هیجانات را تجربه کنند که پذیرایی را هم میهمان مسجد هستند چرا که این پایگاه معنوی و اجتماعی در تمام عرصه‌ها پا به پای جامعه به‌پیش می‌رود و همراه مردم است.

این مدرس حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: بالغ بر ۷۰ برنامه فرهنگی، تربیتی و آموزشی در مسجد محمدخان بیک در حال برگزاری است تا مردم و جوانان کم‌برخوردار محله نواب قزوین، این مکان معنوی را پایگاه و پناهی امن برای مراجعات و رفع حوائج خود بدانند و در برهه‌های مختلف و حساس نیز مسجد بتواند نقش محوری خود را به‌درستی ایفا کند.

انتهای پیام
captcha