حضور ۸۰ کشور در مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران
کد خبر: 4101822
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱
مجیدی‌مهر اعلام کرد:

حضور ۸۰ کشور در مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور در مراسم قرعه کشی مرحله نهایی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن از حضور بیش از ۸۰ کشور در مسابقات قرآن جمهوری اسلامی، حذف ارز خارجی در مسابقات بین‌المللی قرآن و صرفه‌جویی 50 تا 70 میلیون تومانی در هزینه مسابقات قرآن با مکانیزه شدن داوری خبر داد.

حمید مجیدی مهربه گزارش ایکنا از خوزستان، مراسم قرعه‌کشی مرحله نهایی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن امروز ۲ آذر در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برگزار شد.

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم با تصریح به مهجوریت قرآن در جامعه گفت: در این روزها قرآن را در حد مستمسکی برای استخاره گرفتن در موضوعاتی که ذهنمان یاری نمی‌دهد قرار داده‌ایم و گاهی مراجعه ما به قرآن سال به سال است و فکر می‌کنیم به وظیفه خود در قبال قرآن عمل کرده‌ایم. گرچه نگاه به مصحف شریف عبادت است، اما وقتی به سخنان اهل‌بیت(ع) و بزرگان مراجعه کنیم می‌بینیم که با نقطه ایده‌آل خیلی فاصله داریم.

وی با اشاره به مشارکت مجموعه‌های استان در برگزاری چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن گفت: هر قدمی در این مسیر برداریم پاسخ آن را بهتر از آنچه فکر می‌کنیم دریافت می‌کنیم. از ستاد برگزاری مسابقات تشکر ویژه می‌کنم. این مسابقات همان‌گونه که از نامش پیدا است، مسابقات جمهوری اسلامی ایران است و نامی از اوقاف در میان نیست. نتایج این مسابقات را مقام معظم رهبری دنبال می‌کنند و این به ما انگیزه می‌دهد و وظیفه ما را سنگین می‌کند.

واگذاری هدایت هئیت داوری مسابقات به خوزستان

مجیدی‌مهر با بیان اینکه اوقاف چهل و چهار دوره متولی و خدمت‌گذار برگزاری این مسابقات بوده است، با اشاره به واگذاری میزبانی مسابقات رشته‌های آوایی به استان خوزستان گفت: به واسطه ظرفیت‌های غنی خوزستان، هدایت هیئت داوران در دو بخش بانوان و آقایان به خوزستان واگذار شد؛ بر این اساس دکتر خیریه عچرش، سرپرستی هیئت داوران در بخش خواهران و دکتر مهدی دغاغله، سرپرستی هیئت داوران در بخش برادران را بر عهده دارند. 

داوری مسابقات به صورت هوشمند

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تلاش مجموعه فناوری سازمان در مسابقات امسال، ادامه داد: در مرحله مقدماتی مسابقات، برای اولین بار در دنیا مسابقات به صورت هوشمند داوری شد و با فرم برای همیشه خداحافظی کرد. این مسأله یکی از دغدغه‌های ما در طول سال‌های گذشته بود که تحقق آن نتیجه اعتماد به جوانان در سازمان اوقاف است. کار آموزش داوران در ستاد انجام خواهد شد. در حوزه قرعه کشی نیز کار، کاملا مکانیزه انجام می‌شود و در این مجلس، زمان بندی اجرا بر اساس روز مشخص می‌شود و این پیشتازی مرکز فناوری اطلاعات سازمان اوقاف را نشان می‌دهد.

مجیدی‌مهر از استانداری خوزستان، معاونت‌های استانداری، آموزش و پرورش، شرکت نفت و دیگر شرکت‌های صنعتی استان و مجموعه‌هایی که این مسابقات را پشتیبانی می‌کنند، قدردانی کرد و افزود: امیدواریم مسابقات امسال در خوزستان مقدمه‌ای برای برگزاری مسابقات بین‌المللی در استان باشد. 

حذف ارز خارجی در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی و توجه به ظرفیت داخلی و حذف ارز خارجی و تقویت پول ملی، ما برای همیشه با ارز در مسابقات بین‌المللی خداحافظی کردیم. یعنی هر کس به ایران می‌آید، باید تومان با خود بیاورد و تبدیل آن نیز به عهده خود او است. برای این اولین بار و با موافقت ریاست سازمان این اتفاق رقم خورد. بالاخره کارکرد مسابقه نباید فقط صوت و لحن باشد، باید بتوانیم در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و آنچه که با عنوان دیپلماسی نرم فرهنگی اثر گذار و با حاکمیت همگام باشیم.

حضور بیش از 80 کشور در مسابقات قرآن جمهوری اسلامی

وی اعلام کرد: امسال بعد از حدوده ده سال، مجددا از تعداد 80 کشور در مسابقات عبور کردیم و این نشان دهنده اقبال جهانی به مسابقات جمهوری اسلامی است.  

نشان قاری بین‌المللی از اعزام به مسابقات بین‌المللی جدا خواهد شد

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین از اعطای نشان قاری بین‌المللی به قاریان بدون اعزام به مسابقات قرآن خارج از کشور خبر داد و گفت: شرکت‌کنندگان ما بعضا به مسابقات بین‌المللی دیگر اعزام می‌شدند و اگر رتبه‌ای در آن کشور به دست می‌آوردند، به آنها عنوان بین‌المللی می‌دادیم و بعضا در حق برخی نمایندگان ایران احجاف می‌شد. با موافقت ریاست سازمان، از سال آینده نشان قاری بین‌المللی از اعزام به مسابقات بین‌المللی جدا خواهد شد. یعنی قاری ما در مسابقات داخلی به عنوان بین‌المللی دست پیدا می‌کند و اعزام به مسابقات بین المللی صرفا به عنوان یک گزینه محسوب خواهد شد. تمام امیتازات قائم به شرکت کننده مسابقات بین‌المللی نیز به او داده خواهد شد.

گاهی مسیر را اشتباه رفته‌ایم

مجیدی‌مهر اعلام کرد: در یک دوره زمانی 5 ساله سن شرکت کنندگان مسابقات به سن 18، 19 سال خواهد رسید. باید متوجه بشویم مسابقات فرع بر انس با قرآن است تا جنبه قرآن خواندن بر مسابقات ارجحیت پیدا کند. هدف و آمال شرکت کنندگان ما نباید فقط مسابقات باشد. شرکت کننده ما نباید برای کسب رتبه دچار استرس شود و برای کاهش استرس متوسل به مصرف دارو شود. این نشان می‌دهد ما گاهی مسیر را اشتباه رفته‌ایم و مسابقه فرع بر تلاوت قرآن خواهد شد.

صرفه‌جویی 50 تا 70 میلیون تومانی در هزینه مسابقات قرآن با مکانیزه شدن داوری

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه در تاریخ مسابقات اوقاف بی سابقه بوده است که قرعه کشی در غیر از ایام مسابقات برگزار شود، اظهار کرد: با مکانیزه شدن روند داوری در مسابقات قرآن امسال، برآورد ما این است که بین 50 تا 70 میلیون تومان در هزینه مسابقات صرفه‌جویی می‌شود. 

انتهای پیام
captcha