«سیمای زن در فرهنگ بختیاری» در شهرکرد بررسی شد
کد خبر: 4102702
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
به‌ همت جهاددانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری

«سیمای زن در فرهنگ بختیاری» در شهرکرد بررسی شد

آیین رونمایی و بررسی کتاب «سیمای زن در فرهنگ بختیاری» به‌ همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و با همکاری کتابخانه عمومی حافظ شهرکرد در کتابخانه مولوی برگزار شد.

رونمایی کتاب سیمای زنان در فرهنگ بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، آیین رونمایی و بررسی کتاب «سیمای زن در فرهنگ بختیاری» امروز، ششم آذرماه به‌ همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و با همکاری کتابخانه عمومی حافظ شهرکرد با حضور نویسندگان این کتاب و منتقدان و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در کتابخانه مولوی شهرکرد برگزار شد.

در ابتدای این آیین، سیروس رضایی، رئیس جهاددانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری با محکومیت اغتشاشات اخیر و گرامیداشت یاد و نام شهدا با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: در این زمینه در کشور تلاش‌هایی صورت گرفته و ابزارهایی نیز فراهم شده است و دستگاه‌هایی متولی امر کتاب و کتابخوانی هستند اما منظور اتفاق نیفتاده است.

وی با ذکر اینکه مقام معظم رهبری نیز نسبت به مقوله کتاب و کتابخوانی تأکید دارند، ادامه داد: می‌طلبد همه دستگاه‌ها این مقوله را مورد توجه قرار دهند؛ مجموعه جهاددانشگاهی نیز به‌عنوان نهاد علمی و انقلابی از این راه عقب نمانده و در حوزه چاپ و نشر کتاب کارنامه بسیار ارزشمند و خوبی در حد وسع خود دارد که حاصل این تلاش‌ها مورد استفاده اهل فرهنگ، دانشجویان و دانشگاهیان است.

رضایی در خصوص اقدامات شاخص انتشارات جهاددانشگاهی در ترویج کتاب و کتابخوانی، بیان کرد: یکی از این برنامه‌ها، برگزاری «مسابقات ملی پایان‌نامه‌ سه‌دقیقه‌ای دانشجویی» است که در استان نیز از سال ۹۵ تا کنون اجرا می‌شود و جهاددانشگاهی استان در چهار دوره قبلی به‌عنوان مجری برتر این مسابقات معرفی و تجلیل شده است؛ همچنین امسال، نماینده استان موفق به کسب رتبه سوم کشور در مسابقات ملی پایان‌نامه‌ سه‌دقیقه‌ای دانشجویی شد.

رئیس جهاددانشگاهی استان «مسابقات ملی کتاب سه دقیقه‌ای» را یکی دیگر از رویدادهای فرهنگی جهاددانشگاهی مطرح کرد و گفت: این مسابقات با هدف تقویت مهارت و ارتباطات و فن بیان است که یکی از مأموریت‌های ویژه ما در حوزه فرهنگی است و سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان امسال رتبه سوم این مسابقات را کسب کرد.

رضایی بیان کرد: «بیستمین جشنواره ملی پایان‌نامه» نیز به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی کشور برگزار می‌شود که تا کنون ۷۲۷ اثر به این جشنواره رسیده است. همچنین کتاب «آموزش و یادگیری زبان با رویکرد زبان‌شناسی شناختی» به قلم لیلا عرفانیان‌ از انتشارات جهاددانشگاهی استان، کاندیدای کتاب سال شده است.

وی گفت: برنامه «فصل سخن» نیز با رویکرد رونمایی از کتاب‌های حوزه علوم انسانی در دستور کار انتشارات جهاددانشگاهی استان قرار گرفته و در کنار دیگر فعالیت‌های فرهنگی، قرآنی، رسانه‌‌ای و... در جهاددانشگاهی پیگیری می‌شود.

ارائه تصویر روشن از زن ایرانی

در ادامه، حمید رضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور شهرکرد و نویسنده اول کتاب سیمای زن در فرهنگ بختیاری با اشاره به اینکه این کتاب حاصل یک پژوهش مشترک ۱۰ساله است، اظهار کرد: این سلسه پژوهش‌ها از اواخر سال ۹۰ با همراهی ابراهیم ظاهری دیگر نویسنده این کتاب آغاز شد و ادامه یافت که حاصل کار یک مجموعه قریب به ۷۰۰ صفحه‌ای شد و با محدودیت‌های خاصی که وجود داشت تلاش شد که چکیده‌ای از این پژوهش مبسوط در حدود ۱۵۰ صفحه به مخاطبان و علاقه‌مندان ارائه شود.

وی با ذکر اینکه کتاب سیمای زنان در فرهنگ بختیاری ناظر بر بررسی زن در فرهنگ عامه و ادبیات عمومی این قوم است، ادامه داد: در این کتاب تصویری روشن از این زن به‌دست داده است و تلاش شده تا زن ایرانی که نمودار آن را در شاهنامه فردوسی و دیگر آثار زبان و ادبیات فارسی می‌بینیم، معرفی شود.

رضایی بیان کرد: اگر در ساختار ادبیات ایران دقت کنیم نمونه‌های برجسته‌ای از شخصیت‌های زن را می‌یابیم که علاوه بر شاهنامه می‌توان به اشعار خاقانی اشاره داشت و تصویری که این شاعر از دختر و همسرش عرضه می‌کند، بسیار زیباست و قطعه شعر این شاعر در سوگ همسرش بسیار خواندنی است.

این مدرس دانشگاه در استان به فرهنگ غنی ادبیات عامه بختیاری و ادبیات شفاهی پربار این قوم اشاره کرد و گفت: اهالی فرهنگ‌دوست و سیاحان شرقی و غربی به مدد شنیده‌هایی که از فرهنگ بختیاری داشتند، به سرزمین بختیاری سفر کردند و تجربیات خود را به نگارش در آوردند. ویتا سکویل‌وست نمونه‌ای از این سیاحان است که «دوازده روز در کوهساران بختیاری، جنوب غربی ایران» را به نگارش درآورده است.

انتهای پیام
captcha