توجه به روایت نخست در رویدادها ضروری است
کد خبر: 4102772
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
رئیس مرکز ملی فضای مجازی:

توجه به روایت نخست در رویدادها ضروری است

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با بیان اینکه دولت باید شرایط امنیت در فضای مجازی را فراهم کند، گفت: امروز نمی‌توانیم درباره روایت‌ها سکوت کنیم و اصرار داریم به روایت نخست توجه شود.۹۰ درصد قضاوت انسان در مواجهه اول با یک پدیده شکل می‌گیرد به همین دلیل روایت اول بسیار مهم است.

سیدابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز فضای مجازی

به گزارش ایکنا از کرمان، سیدابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز فضای مجازی کشور امروز، ۶ آذرماه در جلسه شورای فضای مجازی استان کرمان با بیان اینکه ذات فضای مجازی مرز بردار نیست و به صورت شبکه‌ای حرکت و توسعه پیدا می‌کند، گفت: تولید قدرت نرم در ابعاد بسیار بزرگ مهمترین خصیصه فضای مجازی است که در بعضی از حوزه‌ها این قدرت بر قدرت سخت غلبه دارد.

وی قدرت نرم فضای مجازی را پدیده‌ای اجتماعی، اقتصادی و مبتنی بر فناوری دانست و با بیان اینکه فناوری و جنبه اقتصادی فضای مجازی سبب بروز و ظهور قدرت نرم اجتماعی می‌شود، افزود: امروز با قدرت سرکش نرم اجتماعی در فضای مجازی مواجه هستیم که به‌صورت جهانی عمل می‌کند و قدرت قاعده بردار نیست.

فیروزآبادی نوع مواجهه با این قدرت نرم را مهم دانست و با طرح این سؤال که پیش‌بینی نوع حکمرانی در مواجه با این قدرت چگونه خواهد بود، گفت: بخشی که مربوط به خارج از کشور است به هیچ وجه پذیرای توافق نیست زیرا بانیان این تکنولوژی، اقتصاد و شبکه‌ها کسانی هستند که برنامه جهانی دارند و می‌خواهند نظم نوینی در جهان پیاده‌سازی کرده و در آن نظم، بیشترین مدیریت قدرت نرم در جهان را در اختیار داشته باشند.

وی با بیان اینکه ثبت و ضبط اطلاعات، علوم و افکار در قالب‌های مختلف در فضای مجازی به مراتب بیشتر از فضای فیزیکی است، افزود: در فضای مجازی تمام کسانی که حضور دارند، کنشگران بالقوه هستند و می‌توانند پیام و محتوای خود را به‌صورت ارزان، تولید و در سطح جهان پخش کنند.

رئیس مرکز فضای مجازی کشور با تأکید بر اینکه متولیان امور، مسئولان دولتی و حکومتی وظیفه دارند در تصمیمات و عملکرد خود مردم را مد نظر قرار دهند، گفت: نادیده گرفتن مردم یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که نه تنها ما با آن مواجه هستیم بلکه مسئله جهانی است و با توسعه فضای مجازی، شیوه حکومتی حکومت‌داران به نحوی بوده که کمتر قاطبه مردم را مدنظر قرار می‌دادند.

وی با اشاره به اهمیت راویت اول در رویدادهای مختلف تصریح کرد: امروز نمی‌توانیم درباره روایت‌ها سکوت کنیم و اصرار داریم به روایت اول توجه شود. ۹۰ درصد قضاوت انسان در مواجهه اول با یک پدیده شکل می‌گیرد به همین دلیل روایت اول بسیار مهم است. کار مشکل حکومت‌داران روایت اول است که باید درست باشد. نظام اداری باید به شفافیت اعتقاد عمیق داشته باشد و باید این باور ایجاد شود.

فیروزآبادی با تأکید بر اینکه زمانی که ۸ میلیون نفر دوربین به دست و متصل به شبکه جهانی داریم نمی‌توانیم حکومت ساکت باشیم زیرا اگر ساکت باشیم صحنه قدرت نرم را باختیم، گفت: مسئولان در درجه اول مسئولیت دارند شفاف، پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشند. بزرگترین لطمه‌ای که در جریان اغتشاشات اخیر خوردیم، نارسایی در ارائه روایت بود و دشمن از کثیف‌ترین روش‌ها در جعل روایت استفاده کرد و ده‌ها دروغ گفت.

نظام اداری به فوریت پاسخگو باشد

فیروزآبادی ادامه داد: نظام اداری باید یاد بگیرد که پاسخگو باشد؛ به فوریت پاسخ دهد و پنهان‌کاری را کنار بگذارد. باید بلافاصله اطلاع‌رسانی درست را روایت کنیم زیرا پهنان‌کاری با وجود فضای مجازی محال است.

وی با بیان اینکه عده‌ای مأموریت دارند با دروغ و جعل خبر به بی‌هویتی ملت دامن بزنند، گفت: جمهوری اسلامی با خون مردم خلق شده و هنوز حیات آن مبتنی بر فداکاری است و شهدایی همچون شهید سلیمانی در این راه به شهادت رسیدند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: به دلیل سکوت، شاهد نمود معارضین بیش از اندازه واقعیشان هستیم. بسیج جهانی در خدمت آنها قرار گرفته که می‌توانند معادله را به شدت تغییر بدهند که نمونه آن در دو ماه اخیر و بزرگنمایی حوادث قابل مشاهده است.

وی افزود: حجم اقداماتی که علیه جمهوری اسلامی در دو ماه اخیر صورت گرفت کم سابقه است و حمله‌های سایبری علیه کشور از لحاظ کمیت و کیفیت بسیار گسترده بود. در فضای مجازی با یک جنگ نرم تمام عیار مواجه بودیم اما در این مدت شبکه ارتباطی و خدمات دیجیتالی کشور علیرغم حمله‌های سایبری سنگین، فعال بود.

ضرورت ایجاد قلمرو در فضای مجازی

فیروزآبادی با بیان اینکه شبکه ملی و اقتصاد دیجیتال در حد رفع نیاز کشور در این ایام عمل کرد و تلاش داریم نقاط ضعف را برطرف کنیم، درباره کم‌کاری در تولید محتوا در فضای مجازی گفت: جهاد تبیین را باید به‌عنوان وظیفه شرعی و ملی تلقی کرده و دفاع از هویت و داشتن قلمرو در فضای مجازی را غنا ببخشیم تا در آینده شاهد تعریف سناریوهای دروغ و در نتیجه آن تحرکات وسیع نباشیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه پاسخگویی به اخبار جعلی باید در کشور ساماندهی شود، گفت: باید فضایی شکل بگیرد که اخبار جعلی نتوانند نقش کنونی را داشته باشند. باید سواد استفاده از فضای مجازی را بالا برد.

وی افزود: همانگونه که در فضای فیزیکی یاد می‌گیریم به‌عنوان یک شهروند زندگی مصون اجتماعی، اقتصادی و سیاسی داشته باشیم، باید یاد بگیریم در فضای مجازی چگونه سالم زیست کنیم؛ دولت نیز باید مانند فضای فیزیکی، شرایط امنیت در فضای مجازی را فراهم کند.

توسعه اقتصاد دیجیتال در اولویت دولت قرار دارد

فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ارقام عجیبی از ضرر اقتصاد دیجیتال در روزهای اخیر در کشور اعلام می‌شود، گفت: توسعه فضای مجازی در ایران با اراده حکومت اسلامی بوده و در اقتصاد دیجیتال جزو کشورهای توسعه یافته هستیم.

وی با اشاره به نظر مقام معظم رهبری و شورای عالی فضای مجازی مبنی‌بر توسعه فضای مجازی کشور در تمام حوزه‌ها با رعایت استقلال و امنیت، گفت: اینکه اقتصاد را در این سطح بیاوریم که فقط در حد دو پلت فرم باشد، جفا به ملت و توانایی‌ها است. دوست داریم همه پلت فرم‌ها باز باشد و اسناد و مصوبات موجود نشان می‌دهد از مزایای تکنولوژی برای داشتن یک زندگی با عزت و مرفه طرفداری کردیم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: در شورای عالی فضای مجازی و دولت توجه به توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور در اولویت برنامه‌ها قرار دارد و اینکه مدیریت ملی خود را بر فضای مجازی با رعایت استقلال و امنیت داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha