برگزاری ۱۷ پاسداشت سالروز شهادت میرزا کوچک در گیلان
کد خبر: 4103059
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴

برگزاری ۱۷ پاسداشت سالروز شهادت میرزا کوچک در گیلان

دبیر کنگره بین‌المللی شهید میرزا کوچک‌خان جنگلی گفت: در راستای اجلاسیه پایانی این کنگره، برگزاری ۱۷ پاسداشت شهرستانی برای گرامیداشت سالروز شهادت میرزا کوچک در شهرستان‌های گیلان برنامه‌ریزی شده است.

میرزا کوچک خان

به گزارش ایکنا از گیلان، رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان امروز، هفتم آذرماه در نشست با خبرنگاران به مناسبت برگزاری کنگره بین‌المللی میرزا کوچک، میرزا کوچک‌خان را مردی تاریخ‌ساز و تمدن‌ساز دانست و اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک به‌دنبال معرفی این شخصیت آزادی‌خواه هستیم در این راستا ستاد برگزاری کنگره با تشکیل 11 کمیته اهداف محوری را در دستور کار قرار داد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برگزاری اجلاسیه این کنگره در تهران، قم، رشت و عراق، افزود: باید شخصیت میرزا در ابعاد ملی و بین‌المللی معرفی شود لذا با این هدف اجلاسیه مذکور برنامه‌ریزی شد و در این راستا پژواک میرزا کوچک و پرداختن به شخصیت عرفانی میرزا در تهران و قم طنین‌انداز اما اجلاسیه عراق بنا به دلایلی لغو شد.

دبیر کنگره بین‌المللی شهید میرزا کوچک‌خان جنگلی گفت: میرزا کوچک فقیه و مجتهد بوده که این بعد از شخصیت میرزا در پشت چهره مبارزاتی او گم شده است لذا مقالات چاپ شده پیرامون فقاهت و اجتهاد میرزا کوچک در قالب کتاب به چاپ می‌رسد.

ثقتی ابزار فرهنگ، هنر و رسانه را ماناترین و نافذترین ابزار برای معرفی چهره‌های عظیم‌الشان و بزرگ مانند میرزا دانست و گفت: بیش از 30 اثر هنری، 12 اثر تولیدات فضای مجازی، تولید 30 تابلوی خوشنویسی با محوریت میرزا، تولید هفت فیلم کوتاه با محوریت نهضت جنگل، 300 نشان‌واره میرزا، 700 اثر شعری، تولید سه انیمیشن، تألیف 40 عنوان کتاب و 70 عنوان مقاله از جمله دستاوردهای برگزاری این کنگره است.

وی بیان کرد: آثار و تولیدات ارسالی به دبیرخانه در اجلاسیه رشت رونمایی می‌شود، همچنین برگزاری 17 پاسداشت شهرستانی برای گرامیداشت سالروز شهادت میرزا کوچک در شهرستان‌های گیلان برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان افزود: گیلان یکی از قطب‌های تئاتر کشور است لذا کنگره ملی تئاتر خیابانی با محوریت میرزا کوچک در روزهای 9، 10 و 11 آذرماه برنامه‌ریزی شده و خوشبختانه شاهد حضور گروه‌ نمایشی با هنرمندانی از 10 استان هستیم.

ثقتی با اشاره به شرکت بالغ‌ بر 100 گروه سرود از سراسر کشور در جشنواره سرود آوای جنگل، مطرح کرد: در اجلاسیه پایانی از تندیس هایپررئال میرزا کوچک و تمبر میرزا با حضور وزیر ارشاد رونمایی خواهد شد، افتتاح مجتمع تئاتر سردار جنگل در رشت نیز از دیگر برنامه‌های جنبی اجلاسیه پایانی است.

وی با اشاره به بودجه هفت‌ونیم میلیاردی برگزاری کنگره بین‌المللی میرزا، بیان کرد: مؤسسه‌ای برگزاری این کنگره را پذیرفت که کمترین هزینه را دریافت کرد. برگزاری کنگره همراه با سه اجلاسیه در تهران، قم و رشت دستاوردهای خوبی در جهت پرداختن به شخصیت میرزا کوچک به همراه داشته است.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان گفت: یکی از مهمترین خروجی‌های کنگره امسال تأسیس بنیاد میرزا کوچک بوده که با تأسیس این بنیاد همه بزرگداشت‌های سردار جنگل به‌صورت متمرکز برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha