عملکرد کم‌فروغ چهارمحال‌وبختیاری در مسابقات قرآن؛ از ریشه‌ها تا راهکارها
کد خبر: 4103473
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۹
در میزگرد ایکنا بررسی شد

عملکرد کم‌فروغ چهارمحال‌وبختیاری در مسابقات قرآن؛ از ریشه‌ها تا راهکارها

عملکرد کم‌فروغ چهارمحال‌وبختیاری در راهیابی نمایندگان استان به مرحله فینال این دوره از مسابقات سراسری قرآن به‌ویژه در بخش آوایی، ایکنای چهارمحال‌وبختیاری را بر آن داشت تا با دعوت از مسئولان قرآنی سه دستگاه اصلی متولی امر قرآن و نیز چند نفر از متسابقان استان، میزگرد «بررسی چرایی عدم توفیق متسابقان چهارمحال‌وبختیاری در مسابقات سراسری قرآن و ارائه راهکارها» را برگزار کند.

میزگرد خبرگزاری ایکنا

هفته گذشته، نتایج داوری مرحله مقدماتی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در دو بخش آقایان و بانوان از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد و نام هیچیک از هشت نماینده چهارمحال‌وبختیاری در مرحله مقدماتی، فهرست نهایی راه‌یافتگان به مرحله فینال بخش آوایی قرار نداشت، این موضوع بار دیگر ضعف‌ها و کاستی‌ها را در حوزه شناسایی و پرورش استعدادهای قرآنی و نیز توانمندسازی چهره‌های نوجوان و جوان از طریق برپایی دوره‌های تخصصی مداوم و منظم در استان یادآور شد.

مسابقات قرآن به‌ویژه مسابقات اوقاف را باید آوردگاهی بسیار مهم و به‌جا دانست که عملکرد و نقاط ضعف و قوت استان‌ها را در حوزه استعدادیابی و آموزش و ترویج قرآن کریم مورد سنجش و ارزشیابی قرار می‌دهد و نگاهی به کارنامه استان در مسابقات سراسری قرآن که هر ساله با عده قلیلی از چهره‌های غالباً تکراری در فضایی کم‌رمق و غیررقابتی برگزار می‌شود، خود گویای فضای قرآنی استان است. این در‌حالی‌ است که چهارمحال‌وبختیاری مملو از استعدادهای قرآنی در زمینه قرائت و حفظ است که اساتید بزرگ استان و کشور بارها بر این حقیقت صحه گذاشته و آن‌را تأييد کرده‌اند.

عملکرد کم‌فروغ چهارمحال‌وبختیاری در راهیابی نمایندگان استان به مرحله فینال این دوره از مسابقات سراسری قرآن به‌ویژه در بخش آوایی، ایکنای چهارمحال‌وبختیاری را بر آن داشت تا با دعوت از مسئولان قرآنی سه دستگاه اصلی متولی امر قرآن یعنی تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه و فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز چند نفر از متسابقان استان، در میزگرد «بررسی چرایی عدم توفیق متسابقان چهارمحال‌وبختیاری در مسابقات سراسری قرآن و ارائه راهکارها» آنان را گرد یک میز جمع کند تا به بحث و تبادل نظر در خصوص چرایی توفیق نیافتن در مسابقات سراسری قرآن بپردازند و راهکارها و پیشنهادها نیز بیان و برای تقلیل مشکلات چاره‌جویی شود.

واضح است که تعامل و هم‌افزایی این سه نهاد قرآنی با یکدیگر و به میدان آوردن تمام ظرفیت‌ها در جهت توانمندسازی متسابقان شاید تنها راهکار ارتقای فضای قرآنی و از جمله کسب نتایج شایسته در مسابقات سراسری قرآن برای استان است. این میزگرد نیز در راستای تقویت این تعامل و ارتباط شکل گرفت تا از هم‌اکنون با یک برنامه‌ریزی متقن و هم‌افزا برای نتیجه‌گیری در مسابقات سراسری قرآن سال آینده یک هدفگذاری خوب یکساله را شاهد باشیم و خبرگزاری ایکنا نیز گام به گام با این فرآیند یکساله تا حصول نتیجه همراه باشد. متأسفانه با حضور نیافتن رؤسای اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و گروه قرآن و عترت(ع) ارشاد با وجود قبول دعوت ایکنا، هدفگذاری خبرگزاری برای این میزگرد حاصل نشد.

ظهور خودجوش چهره‌های شاخص قرآنی

سجاد براتی بنی، دعاخوان ممتاز کشور و نماینده استان در فینال دعاخوانی در چهل‌وپنجمین دوره از مسابقات سراسری قرآن در تشریح پیشینه فعالیت‌های قرآنی خود و با اشاره به اینکه از اول راهنمایی تا کنون در صحنه مسابقات قرآن حاضر بوده است، اظهار کرد: در طی تمام این سال‌ها مقام‌های متعدد استانی و کشوری را در رشته‌های قرائت و اذان و مداحی و پس از آن در رشته دعاخوانی کسب کرده‌ام.

سجاد براتی، دعاخوان چهارمحال و بختیاری

وی با ذکر اینکه در هیچکدام از این سال‌ها امکان بهره‌گیری از اساتید مجرب و متخصص را نداشتم و به‌صورت خودجوش از طریق سی‌دی‌های آموزشی اقدام به فراگیری کردم، ادامه داد: در ایامی که همسن و سالانم در پی بازی و تفریح و ورزش بودند، ساعت‌ها به فراگیری تجوید و صوت و لحن و دیگر مباحث می‌پرداختم؛ در مسابقات اوقاف در رشته دعاخوانی ورود کردم و امسال پنجمین سال حضور متوالی در این رشته است که هر ساله در مرحله کشوری حضور داشته و مقام‌های دوم تا چهارم کشور را کسب کرده‌ام.

براتی بیان کرد: وقتی در سال ۹۶ در مسابقات سراسری قرآن رتبه دوم کشوری را بعد از سال‌ها برای استان کسب کردم، گویی در استان ما یک انقلاب قرآنی رخ داد و درب منزلمان با انبوهی از بنرها و پیام‌های تبریک مدیران و مسئولان استان پوشیده بود و کاروانی از مسئولان برای تبریک می‌آمدند.

مطالبه بی‌پاسخ چندین ساله

این چهره قرآنی استان با اشاره به مطالبه چندین ساله خود مبنی بر برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای آمادگی متسابقان استان، تصریح کرد: پاسخ مسئولان وقت اوقاف در آن سال‌ها به این مطالبه این بود که این نهاد متولی برگزاری مسابقات است و مقوله آموزش بر عهده ارشاد است، وقتی به مسئول قرآنی ارشاد مراجعه کردم اعلام شد که اعتبارات قرآنی این نهاد پاسخگوی مطالبه شما مبنی بر برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی نیست. همچنین سازمان تبلیغات اسلامی نیز اعلام کرده بود که این نهاد اعتبارات آموزشی ندارد.

براتی بیان کرد: اینجا اعلام می‌کنم، تنها دوره آموزشی که متولیان استان برای ارتقای سطح بنده به‌عنوان یکی از شرکت‌کنندگان فعال در مسابقات قرآن تدارک دیدند مربوط به سال ۸۴ است که در مسابقات بنیاد شهید بعد از مرحله کشوری به مرحله پیشتازان راه یافتم و لذا یک دوره چهارساعته نزد استاد میراحمدی برگزار شد.

وی با ابراز تأسف از نبود حمایت از فرهیختگان قرآنی و بلکه تضعیف آنان، گفت: نمونه‌ای از تضعیف قرآنیان، نحوه اعزام به مسابقات کشوری است که متسابقان ناچارند هر ساله با اتوبوس به محل برگزاری مرحله کشوری بروند و فاکتور هزینه ایاب و ذهاب را به اوقاف ارائه دهند تا هزینه آنان جبران شود؛ این موضوع مطابق با شأنيت و جایگاه قرآنیان نیست.

براتی تأکید کرد: بنده ترک‌زبان در مسئله تجوید دچار مشکل هستم و استاد تراز اول تجوید نیز در استان نداریم، این موضوع را به مسئولان اعلام کرده و درخواست داشته‌ام که دوره تجوید را برگزار کنند که این مهم به‌جز یک سال که در یک کلاس دو ساعته در اصفهان شرکت داشتم و چندان هم مفید نبود، تا کنون عملیاتی نشده است.

وی با تصریح اینکه عده‌ای چهره تکراری هر ساله در مسابقات اوقاف حاضر می‌شوند، افزود: بااینحال در رشته دعاخوانی هم شاهد افزایش تعداد متسابقان و هم ظهور چهره‌های جدید هستیم زیرا بر خود فرض می‌دانم که افراد را به شرکت در این رشته سوق دهم و لذا به‌دور از تفکر انحصاری تلاش کرده‌ام که نام استان را در این رشته از مسابقات قرآن بلندآوازه کنم. همچنین برخی متسابقان سایر استان‌ها را به‌صورت تلفنی حتی‌الامکان راهنمایی می‌کنم تا قوی‌تر در مسابقات حاضر شوند.

براتی ادامه داد: پرسش اینجاست که وقتی ظرفیت سجاد براتی در استان وجود دارد چرا متولیان ما ضعیف عمل می‌کنند؟ بعد از سال‌ها فعالیت در عرصه قرآنی استان، هنوز ساز و کار فعالیت‌های قرآنی تبلیغات اسلامی یا این یا آن نهاد برایم نامشخص است. اینها آسیب است و هر ساله می‌بینیم که فعالان این عرصه بدون هیچ دلگرمی و قوت قلبی فعالیت‌هایی را دارند.

سجاد براتی، دعاخوان چهارمحال و بختیاری

ضرورت مطالبه‌گر بودن قرآنیان

این دعاخوان ممتاز کشور مطالبه‌گری قرآنیان را بسیار مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: این روحیه مطالبه‌گری را در عرصه مسابقات کشوری همواره داشته‌ام و امروز نیز اعلام می‌کنم که متولیان قرآنی استان متأسفانه ضعیف عمل می‌کنند و اگر به مسائل قرآنی اهتمام داشتند، باید امروز پیش از حضور ما متسابقان در این نشست، مسئولان قرآنی در اینجا حضور پیدا می‌کردند.

براتی تأکید کرد: این مطالبه‌گری از مسئولان در سطح کشوری نتیجه‌بخش بوده است که یک مورد آن مربوط به مطالبه‌گری در زمینه استفاده از اساتید دعاخوانی به‌جای اساتید قرائت در داوری رشته‌دعاخوانی بود که خوشبختانه مورد توجه مسئولان برگزاری مسابقات قرار گرفت، همچنین نقدهای جدی به آیین‌نامه داشتم که در آیین‌نامه جدید رشته دعاخوانی لحاظ شد؛ این در حالیست که متأسفانه مطالبات ما از سوی متولیان استانی شنیده نمی‌شود.

این چهره قرآنی استان با اشاره به اذعان مسئولان اوقاف مبنی بر اهمیت موقوفه‌های قرآنی در تقویت فعالیت‌ها و رویدادهای قرآنی به‌ویژه مسابقات سراسری قرآن و ضعف جدی استان در این خصوص، تصریح کرد: بارها به مسئولان اوقاف استان اعلام کردم که آماده همکاری در زمینه وقف قرآنی در شهر بن هستم، اما متأسفانه این خواسته مورد توجه قرار نگرفت. تا زمانی که مسئولان در مناطق و روستاها حضور نیابند و وضعیت را از نزدیک رصد نکنند، فرهنگسازی و تشویق آحاد مردم به وقف قرآنی صورت نمی‌گیرد و لذا وقفی هم اتفاق نمی‌افتد.

اهمیت علم به نکات کلیدی و ظرایف قرائت

در ادامه، سحر میرزاخانی، قاری برجسته استان که چندین رتبه نخست استان و سابقه راهیابی به مرحله کشوری مسابقات قرآن اوقاف در رشته قرائت تحقیق را در کارنامه دارد با اشاره به اینکه داوران کشوری مسابقات نسبت به قرائت بنده ابراز رضایت دارند، بیان کرد: امسال در مرحله استانی شاهد حضور دو داور ملی بودیم که اذعان داشتند در سطحی هستم که بتوانم در مرحله کشوری درخشش داشته باشم اما متأسفانه برخی نکات کلیدی وجود دارد که نسبت به آنها علم ندارم و همین موضوع سبب شد که در مرحله مقدماتی با اختلافی جزئی نتوانم نمره حدنصاب را کسب کنم و لذا از فینال باز ماندم.

وی ادامه داد: بدیهی است که آگاهی و اشراف بر این مسائل ریز و ظرافت‌های قرائت مستلزم بهره‌مندی از آموزش‌های تخصصی با اساتید صوت، لحن و تجوید است که در استان برگزار نمی‌شود؛ از مسئولان انتظار می‌رود که در این خصوص چاره‌اندیشی کرده و کلاس‌هایی را برای ارتقای سطح متسابقان با دعوت از اساتید برجسته ملی پیش‌بینی کنند.

میرزاخانی بیان کرد: در دیگر استان‌ها، قاریان کلاس‌های منظمی در مباحث مختلف دارند و این فرصت را دارند که تمرین‌های خود را به اساتید ارائه دهند و اشکالات و ایرادات خود را در حضور استاد متوجه شوند و رفع کنند. اگر این امکان را برای قاریان استان ما نیز فراهم کنند که ریزه‌کاری‌ها و ظرافت‌های قرائت را یاد بگیریم و امکان ارائه منظم تلاوت به استاد برایمان فراهم باشد، یقین بدانید که از حیث استعداد و توانایی همپای استان‌های قوی خواهیم بود.

میرزاخانی تصریح کرد: با توجه به تلاش‌هایم در فاصله مسابقات سال گذشته تا امسال، پیشرفت‌هایی را در خودم مشاهده کردم که در نمراتم مشهود بود اما به نظر می‌رسد این تلاش‌ها باید در کنار یک استاد متخصص و کاربلد اتفاق بیفتد تا ثمربخش شود.

مریم امیدی، حافظ کل قرآن کریم

دوره‌های مقطعی و موردی سودمند نیست

مریم امیدی، حافظ کل قرآن کریم که امسال در رشته دعاخوانی به مسابقات سراسری قرآن آمده و در مرحله فینال نیز حضور دارد در تشریح نقش مؤثر سازمان دارالقرآن در آموزش قرآن در سال‌های نه چندان دور که در سال‌های اخیر با تغییر روند مواجه شده است، اظهار کرد: به‌خاطر دارم دوره‌های آموزش و سنجش سه‌روزه از سوی سازمان تبلیغات اسلامی برای متسابقان راه یافته مرحله کشوری در برخی استان‌ها برگزار می‌شد که در دو سه دوره این آموزش‌ها شرکت داشتم و اساتید تراز اول کشور حضور داشتند.

وی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد در سال‌های اخیر، سازمان دارالقرآن رویکردهای آموزشی خود را کاهش داده و فعالیت چندانی در این زمینه را شاهد نیستیم؛ بارها با قرآنیان حاضر در مسابقات سراسری قرآن صحبت شده و بر این موضوع اتفاق نظر دارند که حاضرند نیمی از هزینه‌های حضور اساتید تراز اول در استان و برپایی دوره‌های تخصصی مداوم را پرداخت کنند.

امیدی بیان کرد: حضور مقطعی و موردی این یا آن استاد نمی‌تواند سودمند باشد بلکه نیازمند کلاس‌ها و دوره‌های مستمر طولانی‌مدت هستیم تا سطح متسابقان به حد مطلوبی برسد. امروز اگر فردی از استان رتبه‌ای را کسب می‌کند، حاصل کار و تلاش خودش است یعنی یک فرایند نظام‌مند را در استان شاهد نیستیم که منجر به تربیت چهره‌های قوی و توانمند شود.

رئیس کانون قرآن و عترت(ع) دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: بارها درخواست‌هایی به تبلیغات اسلامی و اوقاف استان برای برگزاری دوره‌های تخصصی ارائه دادیم اما از سوی متولیان پیگیری نشد و اذعان داشتند که هزینه‌های اعلام شده از سوی اساتید سطح اول کشور بسیار هنگفت و خارج از توان استان است؛ دلیل دیگری که اعلام می‌کردند، نبود موقوفات و درآمدهای قرآنی در استان بود.

امیدی افزود: عیسی خورشیدی را باید تنها حافظ بین‌المللی قرآن کریم در کشور دانست که بدون استاد و تنها از طریق گوش دادن به نوار کاست به این مرتبه دست یافته است اما در استان از این ظرفیت هیچ استفاده‌ای نمی‌شود؛ استاد خورشیدی به‌جای آنکه در مرکز استان دائماً در حال آموزش و تربیت حافظان باشد، در روستایی در شهرستان فارسان و دور از مرکز استان مشغول خدمت به آموزش و پرورش است. اگر بنده بخواهم از این استاد برای آموزش دانشجویان فعال در حوزه حفظ در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد دعوت کنم، طبعاً امکان حضور نخواهد داشت.

خروجی قرآنی آموزش و پرورش ضعیف است

این بانوی قرآنی استان با اشاره به اینکه خروجی آموزش و پرورش از حیث آموزش قرآن کریم ضعیف است و دانش‌آموزان غالباً فاقد سواد ابتدایی قرآنی هستند، گفت: امروز رفتارهایی را از برخی دانش‌آموزان شاهد هستیم که حاکی از ضعف عملکرد نظام تعلیم و تربیت است و به‌نظر می‌رسد مقوله فرهنگ مغفول مانده است.

امیدی با طرح این پرسش که جایگاه قرآن کریم در جامعه کجاست؟ بیان کرد: جایگاه این کتاب آسمانی باید در رأس همه کارها و نگاه‌ها باشد اما متأسفانه شاهد نگاه سلیقه‌ای و غیردغدغه‌مند دستگاه‌ها به قرآن هستیم؛ اوقاف اگر هم اعتباری برای حمایت از مسابقات قرآن و متسابقان ندارد، حتماً این امکان برایش فراهم است که ظرفیت دیگر نهادها به‌ویژه نهادهای قرآنی را فرا بخواند و هم‌افزایی صورت بگیرد.

رئیس کانون قرآن و عترت(ع) دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به توفیقات درخشان این دانشگاه در جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت و با اشاره به اینکه دوره‌های مجازی با اساتید تراز اول برای دانشگاهیان راه‌یافته به مرحله کشوری حتی‌الامکان برگزار می‌شود، اظهار کرد: وقتی که دیدیم توان مالی برگزاری دوره‌ تخصصی به‌صورت حضوری وجود ندارد به دوره مجازی روی آوردیم، از جمله یک دوره آموزشی مجازی برای نماینده دانشگاه در رشته دعاخوانی در بخش اساتید تدارک دیدیم که با حضور استاد مؤمنی‌نسب برگزار کردیم و خوشبختانه خروجی کار‌، کسب رتبه کشوری برای دانشگاه در این رشته بود. این مطالبه را از مسئولان دانشگاه داشتیم و هزینه دوره را قبول کردند.

توقعات بالا بدون صرف هزینه

امیدی با تأکید بر اینکه در برخی جاها هیچ هزینه‌ای نکرده‌ایم اما توقعات بالا داریم، افزود: وقتی این هزینه برای نماینده دانشگاه در رشته دعاخوانی تحقق یافت، این فرد نیز وقت گذاشت و با جدیت کار کرد و ثمره کار را نیز دید.

این بانوی قرآنی استان تأکید کرد: طی این سال‌های شرکت در مسابقات و دریافت اطلاعات از دیگر متسابقان، به این نتیجه‌گیری رسیده‌ام که برای موفقیت در مسابقات سراسری قرآن ناگزیر باید در کلاس درس داوران مسابقات حضور داشته و شاگرد یکی از این اساتید بوده باشیم، چرا که شناخت آنان از متسابق بر قضاوتشان تأثیر دارد و این موضوع برای همه ثابت شده است. نبود جلسات قرآنی با رویکرد آموزشی در استان یک ضعف است و باید تدبیری در این خصوص اندیشیده شود.

ابوذر کارگر رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان

اهمیت ایجاد فضای گفت‌وگو برای قرآنیان

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با انتقاد جدی از حضور نیافتن مسئولان قرآنی اوقاف و ارشاد در این نشست و با اشاره به اینکه بخش اعظم مباحث این صحبت‌ها ناظر بر رسالت‌های دستگاه اوقاف است و برخی مباحث نیز از اداره ارشاد سلب مسئولیت نمی‌کند، اظهار کرد: نکاتی را که متسابقان در این جلسه مطرح کردند و به‌جا هم بود به مدیران کل اوقاف و ارشاد انتقال خواهم داد و بنده هم این مطالبه‌گری را دارم؛ این گفت‌وگوها که امروز شاهدیم حتماً باید اتفاق بیفتد چرا که از دل این تبادل آرا شاید بتوان نکاتی و راهکاری استخراج کرد که به‌نفع فضای قرآنی استان باشد.

وی با ذکر اینکه یک نوک پیکان فضای قرآنی استان مربوط به دستگاه‌ها و سوی دیگر آن مربوط به خود قرآنیان است، ادامه داد: می‌توان ادعا کرد که هیچ دستگاهی در نظام اسلامی نداریم مگر آنکه مرتبط با قرآن باشد و باید اینگونه باشد که تمام نهادها نقشی در انس جامعه با قرآن کریم داشته باشند. با اینحال سه دستگاه تبلیغات اسلامی، ارشاد و اوقاف به‌صورت ویژه‌تر در مباحث قرآنی ورود دارند و نقش‌آفرین هستند.

شبیه‌سازی مسابقات و برگزاری کارگاه برای متسابقان

کارگر با تصریح اینکه بخشی از صحبت‌های متسابقان در این جلسه متوجه دستگاه‌هاست، بیان کرد: در بدو آغاز به‌کار در اداره امور قرآنی طی جلسه‌ای با مسئولان اوقاف استان تأکید کردم که برای نتیجه‌گیری در مسابقات باید پیگیر کار باشیم و تلاش کنیم؛ پیشنهاداتی چون شبیه‌سازی مسابقات، کارگاه‌ها و دوره‌های قبل از مراحل استانی و کشوری به رئیس وقت امور قرآنی اوقاف ارائه دادم که پیگیری نشد.

وی تصریح کرد: این را قبول داریم که اوقاف متولی مسابقات بوده و هیچ وظیفه قرآنی دیگری بر این نهاد وارد نیست اما انتظار هم می‌رود که این رسالت را به درستی انجام دهد، وقتی یک متسابق وارد مرحله استانی و بعد از آن مرحله کشوری می‌شود، برای توانمندسازی ناگزیر از حضور در کارگاه‌های آماده‌سازی است تا قوی و آماده شود که این نیز جزوی از فرآیند مسابقات باید باشد و ذیل آن تعریف می‌شود.

نقش مهم مدیران در جذب اعتبارات قرآنی

کارگر با تصریح اینکه اگر این رویکرد و اراده مبنی بر توانمندسازی متسابقان وجود داشته باشد طبعاً تبلیغات اسلامی و ارشاد نیز وظیفه حمایت دارند، ادامه داد: باید گفت که بخشی از نبود اعتبارات ناشی از عدم پیگیری‌ها از سوی مسئولان استان است، اگر این پیگیری و مطالبه از جانب استان اتفاق نیفتد، مسئولان پایتخت‌نشین نیز به فکر نخواهند بود و نیازی به حمایت نمی‌بینند، لذا باید تلاش کرد تا حتی‌الامکان هم از منابع استانی و هم از تهران، اعتباراتی را برای مسابقات جذب کنیم.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی با اشاره به اذعان مسئولان اوقاف مبنی بر نبود موقوفات قرآنی، بیان کرد: در کشور از جمله در مشهد مقدس، موقوفاتی تحت عنوان موقوفات عام قرآنی وجود دارد که درآمدهای آن صرف امور قرآنی در سراسر کشور به‌ویژه مناطق محروم می‌شود، اینجا مسئول استان باید بتواند گفت‌وگو و رایزنی کند و اعتباراتی از این طریق به سمت فعالیت‌های قرآنی استان سوق دهد.

کارگر در خصوص ساز و کار حمایت از قرآنیان از سوی تبلیغات اسلامی استان، توضیح داد: ما دو شأن اجرایی در این خصوص داریم که نخست ناظر بر حمایت از مراکز قرآنی فعال شامل ۱۶۰ مؤسسه و خانه قرآن شهری و روستایی و ۲۰۰ جلسه خانگی قرآن کریم است. همچنین تبلیغات اسلامی دارای شأن آموزش بوده و برای این موضوع اعتبار تعریف شده است؛ این شأن آموزشی در ارشاد و اوقاف تعریف نشده که البته این نقص قانون است.

وی با اشاره به اینکه طی یکی دو سال اخیر برگزاری آموزش‌های تخصصی در استان را متوقف کرده‌ام، گفت: دلیل این بوده است که ما در زمینه برپایی دوره‌های تربیت مربی، آموزشیاری و دوره‌های گوناگون آموزشی و اعطای گواهی ‌نامه اشباع شده‌ایم. مثلاً در سال ۹۸، قریب به ۳۰۰ نفر در استان دوره‌های تربیت مربی در رشته‌های مختلف را پشت سر گذاشتند و مدرک دریافت کردند.

ابوذر کارگر رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان

برگزاری دوره‌های تخصصی و عدم استقبال قرآنیان استان

کارگر بیان کرد: در زمینه آموزش فرهیختگان قرآنی که در صحنه مسابقات قرآن حاضر می‌شوند، نخست یک گلایه دارم و بارها جلسات قرآنی تخصصی با حضور اساتید تراز اول در استان برگزار کرده‌ایم که قرآنیان استان استقبال نکردند و جلسات با عده قلیلی برگزار و تمام شد. یک نمونه آن مربوط به حضور استاد موسوی بلده بود که با ساز و کاری دشوار در استان برای یک دوره سه‌روزه حاضر شد اما متأسفانه استقبال نشد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه نبود استاد در استان را قبول داریم، تصریح کرد: در طرح استعدادهای قرآنی حدود ۲۰ نفر از نوجوانان مستعد قرائت شناسایی شده‌اند تا دوره‌ها و اردوهای آموزشی برای آنان برگزار شود و سرمایه‌گذاری در این خصوص برای بهره‌برداری در سال‌های آینده انجام گیرد.

کارگر با اشاره به اینکه مسئولان نهادها تا یک حد و مرزی و در چارچوب ابلاغ‌ها و دستورالعمل ‌ها باید انجام وظیفه کنند، گفت: در ابلاغ‌هایی که به ما اعلام می‌شود هیچ ابلاغی به‌ویژه در حال حاضر، مبنی بر برپایی کارگاه یا دوره آموزشی برای متسابقان استان وجود ندارد اما این ظرفیت را داریم که در زمینه آموزش و توانمندسازی قاریان و حافظان ورود کنیم به‌ این شرط که استقبال و حضور پررنگ قرآنیان را شاهد باشیم.

کارگر با اشاره به تلاش زهرا سلیمی بنی یکی از بانوان قرآنی استان برای برگزاری دوره تخصصی قرائت با همکاری اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان، گفت: با این شرط پذیرفتم که پنجاه درصد هزینه‌ها را شرکت‌کنندگان و پنجاه درصد دیگر را بنده تأمین کنم و هر استادی که مدنظر خودشان بود دعوت کنند، بالغ بر سه هفته هماهنگی استاد با شرکت‌کنندگان به طول انجامید و در نهایت این بانوی قرآنی موفق نشد هماهنگی لازم را ایجاد کند و منصرف شد.

آمادگی تبلیغات اسلامی برای برپایی دوره‌های تخصصی

وی با تأکید بر اینکه برگزاری یک دوره برای یک نفر امکان‌پذیر نیست اما اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان آمادگی برای برپایی دوره‌های تخصصی برای گروه‌های فعال و پای کار را دارد، گفت: اگر این اراده و استقبال را شاهد باشیم، می‌توان با اساتید مورد نظر جلساتی را به‌صورت مجازی و حضوری برگزار کرد.

کارگر با اشاره به دعوت از استاد یاراحمدی برای برپایی دوره تخصصی و پس از آن دعوت از استاد موسوی بلده به استان، بیان کرد: از تک‌تک قرآنیان به‌صورت تلفنی برای حضور در این دوره دعوت شد و ۱۰ قرآنی را نیز خود عهده‌دار شدم تا دعوت کنم و پاسخ‌هایی که از برخی افراد دریافت کردم این بود که یا ابراز بی‌نیازی از حضور در دوره داشتند یا نسبت به دعوت این یا آن استاد معترض بودند.

وی با تأکید بر اینکه شارع باید احکامش را بگوید اما مردم نیز باید اراده داشته باشند و عمل کنند تا متشرع بار بیاید، ادامه داد: شهادت می‌دهم که استاد موسوی بلده را سه بار به این استان آوردم یا دوره آموزشی با استاد ستوده‌نیا با هزینه بالا برگزار کردم اما استقبال نشد و خود استاد اذعان داشت که ادامه کلاس با این تعداد امکان‌پذیر نیست، ضمن اینکه معتقد بود سطح شرکت‌کنندگان در حدی قرار دارد که با اساتید استان خودتان نیز قابل ارتقا است.

قرآنیان به میدان بیایند

کارگر تأکید کرد: وقتی یک دستگاه حیثیت خرج می‌کند و از استادی دعوت می‌کند و بازخورد آن، عدم استقبال از سوی قرآنیان استان است، طبیعی است که آن دستگاه برای بار بعدی با احتیاط کار کند؛ اگر قرآنیان به میدان بیایند می‌توان امیدوار بود اما اگر این اتفاق نیفتد، نباید امیدی داشت. بارها کارهایی انجام داده‌ام که چون همراهی و استقبال قرآنیان نبود، خروجی کار دچار نقص و کاستی شد.

کارگر افزود: اولین افطاری که استانداران چهارمحال‌وبختیاری به قرآنیان دادند، در ماه رمضان امسال با همراهی جمع ۵۰ نفره از قرآنیان استان محقق شد و خروجی کار را هم گرفتیم؛ در سفر کمیسیون فرهنگی مجلس به استان نیز با وجود تمام مشکلات و ممانعت‌ها، یک جلسه ویژه قرآنیان استان برگزار کردیم که خروجی آن اعتباری بود که بین مراکز قرآنی تزریق شد.

پیشرفت قرآنی استان باید دو سویه باشد

وی با تأکید بر اینکه سیر پیشرفت در فضای قرآنی استان باید دو سویه پیش برود، بیان کرد: از قرآنیان انتظار می‌رود که گامی بردارند و یقین بدانند که دفتر اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان همیشه به‌روی آنان باز است. البته نقدهایی هم در مورد ناهماهنگی دستگاه‌ها وجود دارد که باید در سطح کلان حل شود، تجمیع اعتبارات قرآنی و مشخص شدن وظایف و نقش‌ها سیاستی است که باید در سطح کلان پیگیری شود و تا زمانی که اتفاق نیفتد این ضعف‌ها و کاستی‌ها وجود دارد.

کارگر افزود: مسئولان سطح کلان باید دور هم بنشینند و برای این نقص‌ها بحث و تبادل نظر و چاره‌جویی کنند و دست استان‌ها را باز کنند، حقیقت این است که برخی انتقادات هم به مدیران ادارات در استان‌ها وارد نیست چرا که اختیار عمل و قدرت تصمیم‌گیری چندانی ندارند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان در پایان گفت: تأکید می‌کنم که این نهاد آمادگی برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای متسابقان در قالب گروهی را دارد اما خروجی کار برای این سرمایه‌گذاری باید مشخص و تعیین شود و به‌ویژه جدیت و دغدغه‌مندی قرآنیان را مشاهده کنیم؛ همچنین این اداره هزینه برگزاری یک کارگاه تخصصی سه ساعته برای دو متسابق دعاخوانی با استاد مورد نظر را پیش از مرحله کشوری را بر عهده می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha