مؤسسات قرآنی فاقد جذابیت‌های بصری هستند
کد خبر: 4104036
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴

مؤسسات قرآنی فاقد جذابیت‌های بصری هستند

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت استان مرکزی با اشاره به اینکه بیشتر مؤسسات در ساختمان‌های قدیمی و فاقد جذابیت‌های لازم بصری فعالیت دارند، گفت: روش‌های جذب قرآن‌آموز یکی از مشکلات مؤسسات بعد از مکان است.

سیدمحمد خاتمی نژاد، مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدمحمد خاتمی‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت استان مرکزی، عصر روز گذشته، 12 آذرماه در نشست با مسئولان و متولیان امر فرهنگ و قرآن استان که در مسجد محمد رسول‌الله(ص) اراک برگزار شد، به تشریح وضعیت مؤسسات عضو اتحادیه استان پرداخت و از عضویت 42 مؤسسه قرآنی در اتحادیه خبر داد و افزود: برای جمع‌آوری اطلاعات 38 مؤسسه با ما همکاری لازم را داشتند.

وی با بیان اینکه از 38 مؤسسه 14 مرکز مجوز را از تبلیغات اسلامی و 24 مؤسسه نیز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردند، ادامه داد: از این تعداد 8 مؤسسه بیش از 15 سال، 20 مؤسسه بین 10 تا 15 سال، 9 مؤسسه بین 5 تا 10 سال و یک مؤسسه کمتر از 5 سال پیشینه فعالیتی دارند.

خاتمی‌نژاد با اشاره به اینکه بیشترین آمار فراوانی مؤسسات با 18 مرکز به اراک تعلق دارد و شهرستان‌های خمین با 5 مؤسسه، تفرش و ساوه با 2 و سایر شهرستان‌ها با یک مؤسسه در جایگاه‌های بعدی قرار دارند، تصریح کرد: البته تعداد مؤسسات در استان بیشتر است و این آمار فقط برای مؤسسات عضو اتحادیه است. طبق آمارهای اعلام شده 26 مؤسسه عضو اتحادیه نیستند و امید است با فراهم کردن شرایط لازم توسط نهادهای حاکمیتی در حوزه قرآن و عترت، این مؤسسات نیز عضو اتحادیه شوند.

فعالیت مؤسسات در ساختمان‌های قدیمی

وی با بیان اینکه 20 مؤسسه در اماکن استیجاری، 4 مؤسسه در اماکن ملکی، 5 مؤسسه خیریه و یک مؤسسه وقفی، 7 مؤسسه واگذاری دستگاه ها و یک مؤسسه فاقد مکان است، اضافه کرد: حداقل اجاره پرداختی این مراکز  400 هزار تومان و حداکثر 10 میلیون و 500 هزار تومان است.

مدیرعامل اتحادیه استان افزود: فقط یک مؤسسه در مکانی کمتر از 5 سال ساخت فعالیت دارد. 5 مؤسسه زمان ساخت مکانشان بین 5 تا 10 سال، 2 مرکز بین 10 تا 15 سال و 19 مؤسسه در فضایی با قدمت بیش از 20 سال فعالیت دارند. متأسفانه بیشتر مؤسسات در ساختمان‌های قدیمی و فاقد جذابیت‌های لازم بصری برای جذب مخاطب فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

خاتمی‌نژاد با اشاره به اینکه 19 مؤسسه برای انجام امور مؤسسه خود هیأت اندیشه‌ورز یا اتاق فکر دارند که در مجموع 83 نفر از بانوان و آقایان در سطح استان، این مراکز را حمایت فکری می‌کنند، ادامه داد: از 38 مؤسسه که در زمینه طرح شتاب، همکاری کرده‌اند، 7 مرکز ویژه بانوان و 31 مرکز در دو گروه بانوان و آقایان فعالیت دارند. آخرین آمار، نشان دهنده فعالیت 8 هزار و 185 نفر در مؤسسات است که از این تعداد، حدود 2 هزار نفر آقایان و 6 هزار نفر از بانوان هستند.همچنین 254 استاد و مربی در رشته‌های مختلف با مدارج تحصیلی دیپلم تا دکترا و سطوح مختلف حوزه در مؤسسات قرآن تدریس می‌کنند که 56 نفر از آقایان و 198 نفر از بانوان هستند.

ارتباط 88 نخبه قرآنی با مؤسسات

وی گفت: 88 نخبه قرآنی با مؤسسات استان، ارتباط دارند و 60 نفر نیز توانایی برگزاری دوره‌های مختلف فرهنگی، هنری، پزشکی و ... را دارند. همچنین 21 سرفصل آموزشی در مؤسسات تدریس می‌شود که 6 رشته به ترتیب ترجمه و مفاهیم، روخوانی و روان‌خوانی، تفسیر، تجوید، سبک زندگی اسلامی و حفظ بیشترین آمار فراوانی را به خود اختصاص دادند.

خاتمی‌نژاد اضافه کرد: 21 مؤسسه با میانگین 20 هزار جلد کتاب دارای کتابخانه، 4 مؤسسه دارای نشریه و 8 مؤسسه نیز در حوزه تألیف کتاب وارد شده اند. همچنین 5 مؤسسه در حوزه نماهنگ‌های صوتی، 7 مؤسسه نماهنگ‌های تصویری، 3 مرکز فتوکلیپ و مستندسازی و یک مؤسسه هم در ساخت پویانمایی فعالیت دارند. در بحث زیرساخت فضای مجازی نیز فقط 2 مؤسسه دارای سایت است. 2 مؤسسه نیز دارای شبکه داخلی و 7 مؤسسه مشاور در حوزه فناوری اطلاعات دارند.

وی به فعالیت مراکز قرآنی در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: 12 مؤسسه دارای مهدقرآن و پیش‌دبستانی هستند که قریب به 500 نوآموز را آموزش می‌دهند. خوشبختانه آمارهای اعلامی نشان از ارتباط خوب مؤسسات با ارکان تعلیم و تربیت یعنی مدارس، خانواده و مساجد دارد.

خاتمی‌نژاد در پایان برگزاری محافل هفتگی قرآن در 23 مؤسسه و محافل مناسبتی در 35 مؤسسه را از دیگر فعالیت‌های مراکز قرآنی استان عنوان کرد و با اشاره به اینکه روش‌های جذب قرآن‌آموز یکی از مشکلات مؤسسات بعد از مکان است، ادامه داد: تبلیغات از طریق پیامک، پخش تراکت، پخش کارت ویزیت، نصب بنر، تبلیغ چهره به چهره و فضای مجازی انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha