نداشتن نگاه صنعتی اشکال اصلی در وزارت راه و شهرسازی است
کد خبر: 4105190
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:

نداشتن نگاه صنعتی اشکال اصلی در وزارت راه و شهرسازی است

مهرداد بذرپاش در جلسه رای اعتماد به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به وجود 5 صنعت ریلی، هوایی، دریایی، ساختمان و حمل و نقل در این وزارتخانه گفت: اشتباه ما در گذشته این بوده که به این دستگاه نگاه صنعت‌گونه نداشتیم.

مهرداد بذرپاش، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

به گزارش ایکنا، مهرداد بذرپاش، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، امروز، چهارشنبه 16 آذر، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه‌های خود در ابتدا با تسلیت فرارسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: امروز روز دانشجو  و روز حق و حق گفتن است، روز ایستادگی در برابر ظلم، روز فریاد آرمان‌خواهی برای ملت بزرگ ایران است و این روز را به همه دانشجویان عزیز تبریک می‌گویم.

وی با بیان اینکه امروز می‌خواهم راجع به پیشرفت ایران صحبت کنم، گفت: امروز می‌خواهم برنامه‌های پیشران برای پیشرفت این کشور با این سابقه تمدنی عظیم را ارائه دهم. اصلا نمی‌خواهم فقط راجع به یک وزارتخانه صحبت کنم بلکه می‌خواهم از یک مسیر برای پیشرفت و حرکت جهش‌وار به سمت نقطه‌های تعالی سخن بگویم. این حرکت پیشران باید کشور را در سه سال آینده به نقطه‌های متعالی‌تر از الان برساند.

بذرپاش اظهار کرد: ما در این وزارتخانه با حدود 5 صنعت مواجه هستیم؛ ریلی، هوایی، دریایی، ساختمان و حمل و نقل. همه تخصص‌ها و گونه‌های مختلف تخصصی در این صنایع وجود دارد، اصلا اشتباه ما در گذشته این بوده که به این دستگاه نگاه صنعت‌گونه نداشتیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ابراز کرد: صنعت یعنی بازار، قیمت تمام‌شده، نرخ فروش، مواد اولیه، فناوری و انتقال فناوری، سود قابل توقع و .... ما راجع به صنعت باید صحبت کنیم و 5 صنعت بزرگ اجزای اصلی این دستگاه هستند.

وی افزود: در صنعت هوایی در اطراف ما کشورهای ترکیه، امارات و قطر حضور دارند و ما هم یک فرودگاه حضرت امام(ره) ساختیم. یک مقایسه کنیم ببینیم آیا با نگاه صنعت‌گونه به این پدیده نگاه کردیم که الان اینجا هستیم.

بذرپاش با بیان اینکه به انتقادات وارده باید پاسخ داد، گفت: الان 5 صنعت بزرگ با بحران فرسودگی مواجه است، در حوزه ریلی بالغ بر 15 هزار کیلومتر خطوط ریلی ساخته شده است که امروز با بحران بهسازی آن روبرو هستیم که اگر نگاه صنعتی داشته‌ایم، می‌توانستیم مسائل را حل کنیم، اما توفیقی حاصل نشده و سرعت کم آن صدای مردم، نمایندگان و دولت را درآورده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به انتقاد یکی از نمایندگان مخالف اشاره کرد و گفت: می‌گویند برنامه‌ای ارائه نکرده‌ام اما آنها در کمیسیون‌ها حرف زدند و رفتند؛ اگر می‌نشستند می‌دیدند که برنامه‌ای ارائه شده و می‌توانند از سایر نمایندگان در این باره سوال کنند.

بذرپاش افزود: در این چند روز مسلئه منابع ناکافی برای تحقق و همچنین احداث پروژه‌های جدید و ناتمام موضوع اصلی بود که همواره مورد سؤال قرار می‌گرفت که همه بخش‌های ریلی، جاده‌ای، آزادراهی، روستایی، هوایی، خرید واگن و لوکوموتیو و ... را شامل می‌شد بنابراین همه بر یک نکته اذعان دارند و آن هم نبود منابع مالی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام است.

وی با تأکید بر اینکه بحران اصلی در چنین دستگاه پیشرانی روش‌های جدید تأمین مالی برای پروژه‌های اصلی است، گفت: من در دیوان محاسبات خدمت کردم لذا نسبت به بودجه از شما کمتر مطلع نیست، ردیف‌ها در حوزه تملک دارایی رو به افزایش است که این اصلا خوب نیست لذا باید از رشد بی‌رویه هزینه‌ها جلوگیری و آن را کنترل کنیم و این مسیر خوبی محسوب نمی‌شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار کرد: برای انجام موضوع مذکور چه تخصصی نیاز است و باید از چه آدم‌ها و ابزارهایی استفاده کنیم، در این میان چه مصوباتی برای تحقق این اهداف نیاز است؟ به عنوان مثال در قانون جهش تولید مسکن ساخت 4 میلیون مسکن پیش‌بینی شده است و این در حالی است که برای تحقق این موضوع در کشورمان با کمبود مهندس، تکنیسین و ... مواجه نیستیم اما با این سؤال مواجهیم که چرا مسکن ساخته نمی‌شود. آیا می‌توان مثل مسکن مهر ردیف مشخص برای آن پیش‌بینی کرد.

بذرپاش بیان کرد: 4 میلیون مسکن ضرب در 100 مترمربع می‌شود 400 میلیون مترمربع و اگر میانگین متری 7 میلیون تومان محاسبه شود عددی معادل دو هزار و 800 همت می‌شود و این در حالی است که بودجه سال جاری حدود یک هزار و 500 همت است. بنابراین باید پاسخ دهیم مشکل کجاست و وزارت راه چه کاری برای تأمین مالی دو هزار و 800 همت باید انجام دهد. حتماً نمایندگان در جریان تصویب قانون جهش تولید مسکن مفروضات را بررسی کردند.

وی در ادامه با اشاره به استراتژی‌های مورد نیاز در صنعت ریلی و هوایی کشورمان گفت: این سوال وجود دارد که آیا هواپیما بسازیم یا بخریم؟ از چه کسی در شرایط تحریمی می‌توان خرید کرد یا خیر؟ و حتی آیا باید هواپیمای دست دوم تهیه کنیم، این سوال‌ها وجود دارد. همه در یک کشتی نشسته‌ایم و فکر نکنیم مقصر فقط دولت است زیرا همه ما یک ایران، یک کشور، یک نظام و با یک سرپرست و ولی هستیم که کشور اداره می‌شود؛ مگر می‌‌شود برای مردم کار نکنیم.

بذرپاش اظهار کرد: این وزارتخانه، وزارتخانه امید است لذا ما با دو موضوع مهم حمل و نقل و ترانزیت مواجه هستیم، در واقع با توجه به حوزه ترانزیت می‌توانیم موفقیت‌های خوبی نصیب کشور کنیم. اگر کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب سریعتر به اتمام برسد، جهش خوبی در این حوزه خواهیم داشت. در این راستا نیاز به توجه در برنامه‌های توسعه‌ای و بودجه‌های سنواتی و همچنین صدور برخی مجوزها است.

وی ابراز کرد: تا کی باید با بودجه‌های سنتی جلو برویم، لذا با ابتکارات برای منابع مالی سرشار از ترانزیت کالا نصیبمان می‌شود. در واقع با تکمیل کریدور شمال به جنوب از منطقه فنلاند تا آب‌های آزاد ارتباط برقرار می‌شود. برای حرکت در این موضوع جدی هستیم و چند مجوز خاص نیاز است که امیدواریم مجلس دولت را یاری کند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار کرد: در این میان نیازمند تغییر فناوری هستیم، زیرا این وزارتخانه را تاکنون سنتی اداره کرده‌ایم و باید تصمیمات بزرگ بگیریم. سهم واردات در حوزه ریلی 30 درصد پیش‌بینی شده اما اکنون 10 درصد است، این سؤال وجود دارد چرا افراد برای انتقال کالا از جاده به ریل سوق نمی‌یابند و انگیزه‌ای وجود ندارد و این در حالی است که یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده و اجزای افزایش قیمت، پایین آوردن هزینه حمل و نقل است لذا اگر سهم ریلی را افزایش دهیم هزینه‌ها کاهش می‌یابد. طبیعتا تکمیل کریدورهای ریلی جز اصلی‌ترین برنامه‌های این دستگاه به شمار می‌رود.

بذرپاش بیان کرد: در حوزه مسکن و شهرسازی باید چند اقدام صورت بگیرد، بیش از 2800 همت منابع نیاز است، شما عزیزان بگویید از کجا و با چه روش مسکن‌سازی قرار است کار کنیم، یکی از مشکلات این است که زمین احتکار شده، دولت ها و مجلس های مختلف آمده اند و رفته اند و قیمت ملک افزایش یافته است. یکی از مواردی که باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم، احتکار غیرقابل قبول زمین در اطراف شهرهاست، زمانی که در بسیاری از محل‌ها می توانیم الحاق به شهرها داشته باشیم، چرا اینکار را انجام نمی‌دهیم؟ چرا محدوده روستاها را افزایش ندهیم که تنها یک عده صاحب زمین باشند و قیمت روز به روز افزایش پیدا کند و افراد دیگر متضرر شود؟ این نسخه من برای همه بخش ها و شهرها نیست، متوجه هستم که الگوی تهران، کلانشهرها و روستاها تفاوت دارد.

بذرپاش یادآور شد: در حوزه مسکن سه عامل زمین، قیمت ساخت و ارزش افزوده را داریم، دولت وظیفه دارد قیمت زمین را حذف و یا به صفر برساند و همچنین ارزش افزوده و یا سود مورد توقع سازنده را صفر کند. قیمت ساخت باید با استفاده از روش واگذاری زمین و تحویل زمین رایگان به انبوه سازان که توان هزینه کرد دارند کاهش یابد و دولت بعداً در قالب اوراق و اسناد با آنها تبادل مالی داشته باشد.

وی ادامه داد: روش دیگر بازسازی بافت روستایی و بافت فرسوده شهری و روستایی است؛ شهرها در اختیار شهرداری‌ها بوده و می‌توانند این موضوع را از طریق آسان سازی فرآیند مجوز و مکانیزم‌های تشویقی مدیریت کنند. شهرداری‌ها می توانند به ساخت واحدهای مسکونی تعهد شده در قانون کمک کنند و مردم تحت عنوان خودمالکی اقدام به ساخت نمایند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: حدود 240 هزار واحد مسکن مهر داریم که باید به اتمام برسانیم، موضوعی که باید برای آن فکری کنیم، طرف تقاضا است، بخشی از منابع سهم آورده متقاضیان است، در حال حاضر حدود 300 هزار نفر ثبت نام کرده و واریز وجه داشته‌اند اما اکنون در سمت تقاضا دچار مشکل هستیم. زمانی که سهم آورده به 400 میلیون می‌رسد و قیمت یک واحد 800 میلیون تومان تمام می‌شود، اقشاری که جزو دهک‌های پایین هستند و باید این واحدها را خریداری کنند، در تأمین منابع اولیه دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند آورده اولیه را تامین کنند.

بذرپاش با تأکید بر اینکه باید در تامین آورده اولیه تجدیدنظر شود و طرف متقاضی تشویق شود، گفت: پروژه مسکن در فرمول قبلی نیز می‌تواند بخشی از نیازها را پوشش دهد، باید ظرفیت جذب وجود داشته باشد.

وی با اشاره به موضوع تأمین مالی از سایر روش‌ها، گفت: مولدسازی دارایی‌ها باید در اولویت اصلی کاری قرار بگیرد، در قانون نیز اوراق بهادارسازی دارایی‌ها، مولدسازی دارایی‌ها و موارد دیگر آمده است، چرا این موارد انجام نشده و نمی‌شود؟ بخشی از اقداماتی که باید برای مولدسازی دارایی‌ها انجام شود، در ریز برنامه‌ها آمده است، حتما فرصت نشده این موارد را مطالعه کنند، از منتقدان درخواست دارم این موارد را مطالعه نمایند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: من فرزند مجلس هستم، کمک کنید تا مشکلات برطرف شود، من یک دوره در مجلس بوده‌ام و اکنون نیز دو سال و نیم است که با رأی اعتماد شما در دیوان محاسبات به شما خدمت کرده‌ام، می‌دانید و به گواه شما در دیوان محاسبات کار شده است، زحماتی که همکاران فرهیخته من در دیوان محاسبات انجام داده‌اند، جا ندارد که به آنها بگوییم اشتباهات فاحش، چه کسی این موضوع را بررسی کرده؟! مگر کشور دستگاه نظارتی، نهاد امنیتی، کمیسیون اصل 90، مجلس و کمیسیون های تخصصی ندارد؟ اینکه خودمان حکم صادر کنیم و ترویج کنیم و حتی حاضر نباشیم 5 دقیقه مباحث را گوش کنیم و تنها در رسانه‌ها موضع بگیریم، انقلابی‌گری است؟ آیا من موضع‌گیری نداشته‌ام؟ شما که در سایت ها سیر می‌کنید، نگاه می‌کردید. آیا تنها توئیت زدن انقلابی‌گری است؟

بذرپاش با بیان اینکه این کشور، کشور خمینی، خامنه‌ای و حاج قاسم سلیمانی است، گفت: این کشور بزرگتر و رعناتر از این است که با موضع‌گیری امثال من و دیگران دچار مشکل شود. این کشور مستحکم، قوی و در تراز یک کشور مؤمن ظاهر می‌شود. چرا برای همه حکم صادر می‌کنیم؟ آیا خدا به ما چنین اجازه داده است؟ بدون اینکه از کسی سؤال کنیم اتهام بزنیم، اسم آن انقلابی‌گری است؟ بشماریم ببینیم چند انقلابی اکنون وجود دارد، یکی از دلایل و مشکلاتی که افراد زده شده‌اند، اینگونه رفتارها و افشاگری‌های بدون مبنا است.

وی بیان کرد: دو سال و نیم پیش نیز این موارد مطرح شد و به آنها پاسخ دادم، چه کنم که نمی‌خواهند بشنوند و قرار است که بزنند. این موارد در عزم من اگر رأی شما را دریافت کنم، ذره‌ای خلل ایجاد نمی‌کند، بلکه مستحکم‌تر و با پشتوانه رئیس مجلس، نمایندگان، رئیس جمهور و اعضای دولت، می‌بینیم که شدنی است و در کشور بن‌بستی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: مردم از ما توقع کار کردن دارند، فضای کار کردن متفاوت است، باید سطح نگاه خود را ارتقا دهیم، با این ارتقا اگر از من نیز بدشان بیاید، کشور را نمی‌زنند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه ما 2 پروژه در دست داریم، توضیح داد: قطار سریع‌السیر تهران- مشهد تاکنون انجام نشده است و به دلیل افزایش قیمت‌ها تکمیل آن به تاخیر افتاده که در اولویت ما قرار دارد. همچنین پروژه فرودگاه امام و اتمام پروژه های این حوزه یکی دیگر از دستورکارها است.

بذرپاش اظهار کرد: مشکلات موجود در راه‌های روستایی یکی از گلایه‌های شما و موضوع درستی است. تلاش می‌شود با برگزاری جلسات مختلف با مجامع استانی و تأمین مالی جدید پروژه های مربوط به تکمیل و آسفالت راه‌های روستایی با جدیت پیگیری شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی مسکن را اولویت دیگر خود دانست و اظهار کرد: 50 درصد وقت وزارت راه و شهرسازی به موضوع مسکن اختصاص پیدا می کند، تمام تیم تجهیز خواهد شد.

بذرپاش خطاب به نمایندگان، گفت: شما مشاوران وزارت راه و شهرسازی هستید و باید با یکدیگر باشید چرا که زمانی که با هم هستیم قوی می شویم اما اگر جدا باشیم دیگر قوی نیستیم.

وی در پایان ضمن تشکر از اعتماد رئیس‌جمهور، گفت: کشور دریای ثروت و منابع است و قرار نیست که مطرح کنیم که پول نداریم. ما متاسفانه بلد نبودیم مردمی‌سازی کنیم که به فضل خدا و کمک شما، دولت و رئیس‌جمهور این امر محقق می‌شود.

 

انتهای پیام
captcha