بازدید رئیس سازمان همکاری اسلامی از کشمیر پاکستان
کد خبر: 4106325
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵

بازدید رئیس سازمان همکاری اسلامی از کشمیر پاکستان

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی (OIC) از کشمیر تحت مدیریت پاکستان بازدید کرد. وی خواهان حل مناقشه طولانی مدت بین هند و پاکستان در این منطقه شد.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، حسین ابراهیم طاها، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی به همراه هیئتی روز گذشته (یکشنبه) از مناطقی از کشمیر بازدید کرد.

مهمت متین اکر، نماینده دائم ترکیه در سازمان همکاری اسلامی به همراه همتایان خود از عربستان سعودی، آذربایجان و نیجر که اعضای گروه تماس سازمان همکاری اسلامی در کشمیر هستند نیز در این بازدید حضور داشتند.

وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیئت بازدیدکننده وارد مظفرآباد، پایتخت کشمیر تحت مدیریت پاکستان که به جامو و کشمیر آزاد نیز معروف است شد و تاج گلی در بنای یادبود جامو و کشمیر گذاشت.

در این بیانیه آمده است که این هیئت به احترام افرادی که جان خود را در راه کشمیر فدا کردند، فاتحه خواندند. این هیئت از خط کنترل که دره مورد مناقشه کشمیر را بین پاکستان و هند تقسیم می‌کند بازدید کرد. این هیئت همچنین با مهاجران کشمیری و ساکنان مناطق مرزی دیدار و گفتگو کرد.

طاها در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس کشمیر تحت اداره پاکستان در اسلام آباد گفت که حل مناقشه طولانی مدت برای صلح منطقه و به نفع دو همسایه بسیار مهم است. وی افزود که حل اختلاف بین دو کشور هند و پاکستان یکی از اولویت‌های اصلی این سازمان است.

طاها با تأکید مجدد بر تعهد سازمان همکاری اسلامی به حل و فصل اختلافات گفت که سفر وی بخشی از تلاش‌ها برای حساس کردن جامعه بین‌المللی و کشورهای عضو در مورد وضعیت جاری در کشمیر تحت کنترل هند است.

نماینده دائم ترکیه در سخنان خود خاطرنشان کرد که همه کشورهای مسلمان خواستار حل مسالمت‌آمیز مناقشه کشمیر هستند. اکر گفت آنکارا همیشه از موضع اسلام‌آباد در قبال کشمیر حمایت می‌کند.

بخش‌هایی از کشمیر در اختیار هند و پاکستان است و هر دو ادعای مالکیت کامل بر آن را دارند. بخش کوچکی از منطقه نیز تحت کنترل چین است.

از زمان جدایی پاکستان از هند در سال 1947، این دو کشور سه بار ( در سال‌های 1948، 1965 و 1971) با هم جنگیده‌اند که دو تا از آنها بر سر کشمیر بوده است.

به گفته گروه‌های حقوق بشری، از سال 1989 هزاران نفر در درگیری‌ها کشته و مجروح شده‌اند. روابط سرد بین دو کشور پس از آگوست 2019، که هند وضعیت ویژه جامو و کشمیر را لغو کرد به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

انتهای پیام
captcha