«مسجد مراد آغا» یادگاری زیبا از دوره عثمانی در لیبی
کد خبر: 4107190
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱

«مسجد مراد آغا» یادگاری زیبا از دوره عثمانی در لیبی

مسجد مراد آغا در طرابلس پایتخت لیبی، با قدمتی 500 ساله، میراثی ارزشمند از دوران حکومت عثمانی در این سرزمین به شمار می‌رود؛ این مسجد همچنین نماد مقاومت مردم لیبی در برابر اشغالگران اسپانیایی‌ در قرن شانزدهم میلادی است.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، مسجد مراد آغا، بنایی است که از زمان ساخت آن در اواسط قرن شانزدهم میلادی در دوران عثمانی، در مقابل جنگ در لیبی مقاومت کرده است.

این مسجد که در منطقه تاجوره در شرق طرابلس قرار دارد، با وجود ویرانی‌هایی که در طول سال‌های جنگ بر این کشور وارد شده، قرن‌هاست که یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد لیبی به‌شمار می‌رود.

این مسجد حدود 5 قرن است که به نام مراد آغا، اولین فرمانروای امپراتوری عثمانی بر لیبی که از سال 1551 تا 1553 میلادی بر لیبی حکومت می‌کرد، پابرجا است.

 این بنا در سال 1521 به عنوان قلعه برای اهداف نظامی بنا شد و مراد آغا پس از از بین بردن تهدید اسپانیایی‌ها آن را به مسجد تبدیل کند.

با وجود حملات مسلحانه به این ساختمان در سال 2013 در دوره ناآرامی های داخلی در لیبی، مسجد همچنان پابرجاست و خصوصیات معماری خود را حفظ کرده است.

نماد مقاومت در برابر اشغالگران اسپانیایی

به گفته غیاث الدین کارا تپه، هماهنگ کننده سازمان همکاری و هماهنگی ترکیه (TIKA) در لیبی، داستان ساخت مسجد مراد آغا به دوره تسخیر شمال آفریقا توسط اسپانیایی‌ها برمی‌گردد. کارا تپه گفت که اسپانیایی‌ها با همکاری صلیبیون، پس از تصرف آخرین امارت در اندلس در سال 1492، عملیات نظامی علیه شمال آفریقا را آغاز کردند.

کارا تپه اشاره کرد که اسپانیایی‌ها در سال 1510 پس از اشغال مراکش و الجزایر، طرابلس را اشغال کردند.  در نتیجه پیشروی اسپانیایی‌ها در طرابلس، نیروهای مقاومت محلی به تاجوره عقب‌نشینی کردند و پس از آن شورای بزرگان منطقه در سال 1519 هیئتی را برای درخواست کمک به استانبول فرستاد.

وی ادامه داد: بر همین اساس سلطان سلیمان عثمانی 6000 نفر از نیروهای دریایی به رهبری مراد آغا یکی از برجسته‌ترین فرماندهان عثمانی را تجهیز کرد و در سال 1520 برای آزادسازی لیبی از دست اسپانیایی‌ها به طرابلس فرستاد. 

کارا تپه ادامه داد: مراد آغا در سال 1521 شروع به ساخت قلعه بزرگی در تاجوره کرد تا از غیرنظامیانی که از طرابلس به این منطقه پناه آورده بودند، حمایت کند و در واقع از این طریق حملات اسپانیایی‌ها را دفع کند.

وی افزود: سلطان مراد آغا در نتیجه تلاش‌های خود برای محافظت از غیرنظامیان و شکست اسپانیایی‌ها، اولین فرماندار طرابلس را منصوب و در سال 1535 قلعه را به مسجد تبدیل کرد.

کارا تپه خاطرنشان کرد: مراد آقا در سال 1556 درگذشت و جسد او را در صحن مسجد دفن کردند. به گفته کاراتپه، مسجد مراد آغا که قدیمی‌ترین مسجد عثمانی در لیبی محسوب می‌شود، توانسته ویژگی‌های معماری خود را که ترکیب مسجد و قلعه در کنار هم است، حفظ کند.

«مسجد مراد آغا» یادگاری زیبا از دوره حکومت عثمانی در لیبی

وی با اشاره به اینکه این بنا تاکنون چندین مرتبه مرمت شده است، گفت: یکی از شرکت‌های تخصصی ترکیه در سال 2013 بر اساس دستورات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه این مسجد را بازسازی کرد؛ اما طی ناآرامی‌های داخلی در لیبی، این مسجد در نتیجه یک حمله موشکی در نوامبر 2013، تنها دو ماه پس از اتمام کار مرمت، به شدت آسیب دید.

مراد آغا، بزرگترین مسجد طرابلس

نوری عمار، شهروند لیبیایی و یکی از نمازگزاران این مسجد به آناتولی گفت: اهالی تاجوره مسجد مراد آغا را مسجد بزرگ می‌نامند، زیرا روزانه بیشترین تعداد نمازگزار را در خود جای می‌دهد. وی تصریح کرد: این مسجد در سال 1986 تحت عملیات مرمت گسترده‌ای قرار گرفت و تمام سقف‌ها، ستون‌ها و طاق‌هایی که دارای ویژگی‌های معماری اسلامی است، به ویژه مناره که دارای ویژگی‌های معماری مغرب است تعمیر شد.

عبدالرزاق غریانی، یکی از نمازگزاران همیشگی مسجد گفت: این مسجد بزرگ دو چاه آب دارد، یکی در داخل مسجد و دیگری در بیرون. وی افزود: ترکیه پس از انقلاب 17 فوریه این مسجد را مرمت کرد. این مسجد نیاز به مرمت و نگهداری دوره‌ای دارد.

غریانی خاطرنشان کرد: اهالی تاجوره در این مسجد و صحن بزرگ آن نماز جمعه را اقامه می‌کردند؛ در واقع مسجد مراد آغا نه تنها بزرگترین مسجد تاجوره بلکه بزرگترین مسجد در کل طرابلس است.

انتهای پیام
captcha