نگاه سنتی بزرگ‌ترین محدودیت‌ در فعالیت‌های نوآورانه است +‌ صوت
کد خبر: 4107660
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
برگزیده بخش نوآوری:

نگاه سنتی بزرگ‌ترین محدودیت‌ در فعالیت‌های نوآورانه است +‌ صوت

برگزیده بخش پژوهش‌ها و فناوری‌های برتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بزرگ‌ترین محدودیت‌ها نوع نگاه سنتی به عرصه فعالیت‌های نوآورانه است؛ فعالیت‌های نوآورانه را نمی‌توان با سرمایه‌گذاری‌های معمول مثل سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و سایر سرمایه‌گذاری صنعتی که ابعاد و حدود و ثغور آن مشخص است مقایسه کرد.

هادی کمالی، برگزیده بخش پژوهش‌ها و فناوری‌های برتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با طرح منتخب خود بیان کرد: در ساختار شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، هلدینگ‌های متعددی وجود دارد. در هلدینگ معدنی اولین پلتفرم را برای توسعه نوآوری ایجاد کردیم؛ یعنی سازوکاری ایجاد کردیم تا بتوانیم بنگاه‌های تولیدی زیرمجموعه‌ای را که در بخش معدن و صنایع معدنی فعال هستند را به ظرفیت‌هایی که در اکوسیستم نوآوری کشور وجود دارد وصل کنیم.

وی ادامه داد: ما این طرح را در سال 1399 مطرح کردیم و سه مأموریت برای آن در نظر گرفتیم که می‌توان به شناسایی طرح‌های نوآورانه بخش معدن، پاسخ به نیازهای فناورانه بنگاه‌های تولیدی بخش معدن و توسعه زنجیره‌های ارزش معدن و صنایع معدنی با تأکید بر محصولات و مواد نوین که جایگاه استراتژیک در صنایع پیشرفته سال‌های آینده خواهد داشت اشاره کرد.

این نوآور برگزیده در رابطه با ضعف‌ها و قوت‌های نوآوری در کشور بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌ها نوع نگاه سنتی به عرصه فعالیت‌های نوآورانه است. خوشبختانه طی امسال و سال گذشته توجهات به بحث نوآوری مخصوصاً نوآوری‌هایی که منجر به فناوری می‌شود جلب شده است منتها فعالیت در این زیست‌بوم یک سری الزاماتی دارد که نمی‌شود با همان رویکرد قدیمی به بخش نوآوری و فناوری‌های‌ نوین نگاه کرد.

وی ادامه داد: این حوزه نیازمند صبر و پذیرش اقتضائات این اکوسیستم است. شما نمی‌توانید همزمان با نگاه نوآوری، انتظار خلق ارزش کوتاه مدت داشته باشید. فرایندهای خلق ارزش در زیست‌بوم‌های نوآوری، فرایندهای طولانی مدت و بسیار پیچیده‌ای است. سرمایه‌گذاری در این حوزه، تحت عنوان سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر و پر ریسک می‌شناسند و اساساً با نگاه‌های سرمایه‌گذاری‌های سنتی نمی‌شود به موضوعات نوآورانه نگاه کرد. مشکلی که امروز در کشور با آن دست به گریبان هستیم این است که نمی‌توان با همان ادبیات سنتی و نگاه فعالیت‌های معمول به فعالیت‌های نوآورانه نگاه کرد و باید این دید اصلاح شود.

کد

کمالی ادامه داد: ما در این پلتفرم با شتاب دهندگان، مراکز رشد، پارک‌های فناوری، پژوهشگران و شرکت‌های استارتاپی و ارکان اکوسیستم نوآوری در ارتباط هستیم و همه آنها از کمبود منابع و نگاه سنتی‌ای که به فرآیندها وجود دارد نالان هستند.

وی در رابطه با نگاه سنتی که مدیران به فرایند نوآوری دارند بیان کرد: این نگاه سنتی در اجراست. فعالیت‌های نوآورانه را نمی‌توان با سرمایه‌گذاری‌های معمول مثل سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و سایر سرمایه‌گذاری صنعتی که ابعاد و حدود و ثغور آن مشخص است مقایسه کرد.

این نوآور در پایان افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه نوآورانه جسارت و ریسک‌پذیری بالایی می‌خواهد که ترسی از سوخت شدن سرمایه وجود نداشته باشد. در دنیا گفته می‌شود که 10 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه فعالیت‌های نوآورانه موفق می‌شوند اما ارزشی که در این 10 درصد فناوری نوآورانه موفق خلق می‌شود به قدری قابل توجه است که باز هم سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری متقاعد کند.

انتهای پیام
captcha