کد خبر: 4108176
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷
حجت‌الاسلام مصطفی رستمی تبیین کرد؛

تأخیر در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یکی از مشکلات را تأخیر در اجرای اسناد دانست و گفت: این تأخیرها گاهی به قدری است که از دوره بازبینی هم می‌گذرد. اکنون باید دومین بازنگری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را هم انجام می‌دادیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست ارائه و نقد الگوی اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش امروز دوشنبه ۲۸ آذر با حضور یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش و حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در سالن غدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست ارائه و نقد الگوی اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش بیان کرد: این مجموعه را فاخر، مهم و مؤثر می‌دانم. آنچه افراد در سایر دستگاه‌های کشور خدمت‌رسانی می‌کنند متأثر از کارها و تحولات در آموزش‌ و‌ پرورش است.

وی تأکید کرد: مشکل ما این است که در نظام سیاست‌گذاری و اجرایی علی‌رغم مشخص بودن محورهای بنیادی و هدایت‌های مقام معظم رهبری، شاهد تعدد انگیزه‌ها، گرایش‌ها، جهت‌گیری‌های مختلف و اولویت‌های مختلف هستیم. در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در آموزش ‌و پرورش باید دشمن را به عنوان مجموعه هوشمند مانع‌تراش و سنگ‌انداز در نظر گرفت. عوامل متعدد میدانی مانع حرکت آموزش‌ و پرورش به سمت اهداف صحیح خود می‌شود و اهتمام مسئولین در این موضوع بسیار مهم است.

مشکل تأخیر در اجرای اسناد

حجت‌الاسلام رستمی اضافه کرد: یکی از مشکلات ما در اجرای اسناد، تأخیر در اجراست. این تأخیرها گاهی به قدری است که از دوره بازبینی هم می‌گذرد. اکنون باید دومین بازنگری سند تحول را هم انجام می‌دادیم. با این حال هیچ کدام از این موضوعات نباید مانع همت جدی مسئولان برای حرکت دادن جامعه بزرگ و مهم تعلیم و تربیت به سمت اهداف خود باشد.

وی اضافه کرد: بی‌تردید آموزش ‌و پرورش مهم‌ترین سنگر نظام است. با وجود دانشگاه‌های معتبر و برجسته‌ای که در کشور داریم مهم‌ترین دانشگاه کشور، دانشگاه فرهنگیان است. زیرا اتفاقی که در این دانشگاه می‌افتد خروجی آن منطبق با ظرفیت و وسعت همه کشور در همه دوره‌هاست. حوزه مأموریتی این دانشگاه، تربیت معلمی است که با نسل‌ها در ارتباط است.

جبران نشدن تعطیلی معاونت پرورشی

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به تعطیلی معاونت پرورشی در ادوار گذشته گفت: مقام معظم رهبری از تعطیلی معاونت پرورشی در آموزش‌ و پرورش گلایه‌مند بودند که بازگشایی مجدد این معاونت نیز جبران گذشته نشد و آثار سوء آن را در جامعه می‌توانیم ببینیم.

وی با اشاره به وضعیت دانشگاه‌ها گفت: با بازگشایی دانشگاه‌ها در فروردین متوجه شدیم که فضای دانشگاه‌ها متفاوت است و از شواهد مشخص بود که فضا التهابی است. اندک اختلالی که در فضای تربیتی کشور رخ دهد، آثار خود را در سایر بخش‌های کشور باقی می‌‌گذارد و این نشان دهنده مهم بودن آموزش‌ و پرورش است.

حجت‌الاسلام رستمی با بیان اینکه هیچ وقت ما امکانات کافی نداشتیم ولی اتفاقاتی که رقم می‌خورد به اندازه امکاناتی که در اختیار داریم نیست بلکه به اندازه همت و اخلاصی است که زمینه‌ساز جلب توفیق الهی است، گفت: باید در این مسیر با اخلاص گام برداشت تا آثار نصرت الهی را مشاهده کرد. اجازه ذره‌ای غفلت و سستی برای سنگربانان وجود ندارد و خداوند همراه شما خواهد بود. همه افراد آموزش‌ و پرورش عناصر مؤمن و انقلابی هستند و همه این‌ها زمینه‌ساز امیدواری است که آن تحولی که باید رخ دهد.

چرایی اجرا نشدن سند تحول بنیادین

علی پارسانیا، مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش در این نشست گفت: ما می‌دانیم که وضعیت اجرای سند تحول بنیادین در آموزش‌ و پرورش چندان خوب نبوده است. این سند سال ۱۳۹۰ رونمایی شد و مورد وفاق همگان بود اما در اجرا موفق نبوده و در سطح مدرسه نیز چندان محسوس و ملموس نبوده است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل عدم اجرا شدن سند نبودن اجماعی برای اجرای آن بود و یکی از کارهایی که می‌شود برای اجرای آن انجام داد، برگزاری نشست‌هایی از این دست است تا سند مورد نقد و بررسی گرفته شود. منطق و الگوی اجرا نیازمند نقد و واکاوی است تا صاحب‌نظران از زوایای مختلف به سند تحول بنیادین بپردازند تا در آینده کوتاه مدت این سند اجرا شود.

وی در پایان مطرح کرد: از این به بعد به صورت هفتگی شاهد برگزاری نشست‌های تخصصی در رابطه با سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha