پژوهش‌هایی که در کتابخانه بمانند ثمری ندارند
کد خبر: 4109328
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳
نجف لکزایی:

پژوهش‌هایی که در کتابخانه بمانند ثمری ندارند

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه، ضمن اعلام خبر اجرای طرح تخصصی تبلیغ در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کرد: قرآن کتاب انسان‌سازی و جامعه‌سازی است و اگر تحقیقات صرفا در کتابخانه‌ها بماند فایده چندانی نخواهد داشت.

نجف لکزاییبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه، 3 دی ماه در مراسم رونمایی از آثار تولیدشده پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم ضمن تبریک هفته پژوهش به پژوهشگران، گفت: آیه 33 سوره فصلت یکی از بهترین آیات در تجلیل از پژوهشگران حوزه قرآن کریم است که فرموده است: وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ؛ و كيست‏ خوش‌گفتارتر از آن كس كه به سوى خدا دعوت نمايد و كار نيك كند و گويد من [در برابر خدا] از تسليم‏ شدگانم.

 رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه با اشاره به فعالیت‌های فاخر پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، افزود: هم اکنون این پژوهشکده از بهترین پژوهشکده‌ها است ولی باز باید به عرصه‌های جدید برسیم و به خصوص بخش عمده‌ای از کارهای پژوهشی باید با میدان و حوزه حکمرانی وارد و مرتبط شود زیرا قرآن کتاب انسان‌سازی و جامعه‌سازی است و اگر تحقیقات صرفا در کتابخانه‌ها بماند فایده چندانی نخواهد داشت.

لکزایی اظهار کرد: البته ترویج مباحث قرآنی در بین عموم مردم در این پژوهشکده انجام شده است و آقای عیسی‌زاده کارهای خوبی از جمله در بحث سبک زندگی ارائه کرده است ولی معتقدم باید مقداری از کتاب‌نویسی کم کنیم و به فعالیت‌های ناظر به مصرف آن بیاندیشیم.

روآوری به درس‌گفتار

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: الان ظاهرا هیچ درس‌گفتاری در این پژوهشکده اجرا نشده است و بنده معتقدم درس‌گفتار می‌تواند بخشی از موظفی پژوهشگران باشد زیرا برخی ممکن است حوصله خواندن کتاب نداشته باشند یا نیازمند تدریس  باشند و این دو کار در قالب تعریف و اجرای درس‌گفتارها ممکن است.

لکزایی اظهار کرد: مثلا آقای یوسفی مقدم (رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف) که فقه قرائت را نوشته‌اند می‌توانند آن را در 5 جلسه به صورت درس‌گفتار هم ارائه کنند تا افراد علاقه‌مند از آن بهره ببرند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات ادامه داد: مباحث سبک زندگی و دایره المعارف هم واجد این ویژگی است. بنده قبلا برای بحث سبک زندگی توصیه کرده بودم که برای هر بخشی یک نشست گذاشته شود و مطالب را نقد کنیم تا نویسنده کار خودش را ارتقاء بدهد. همچنین در هر هفته یک ساعت بحث علمی و ارائه علمی داشته باشیم، زیرا برخی اوقات دیده‌ایم که برگزاری یک نشست علمی هزاران بار دیده شده و خوانده شده است. 

طرح تخصصی تبلیغ

لکزایی افزود: ما در حوزه تبلیغ تخصصی هم در حال اجرای طرحی هستیم که جزء موظفی افراد قرار بگیرد و باب بهتری برای انجام وظایف طلبگی باز شود. پیشنهاد فردی بنده هم این است که افراد توانمند یک دوره تفسیر قرآن را از ابتدا اجرا کنند.

وی افزود: روزانه یک صفحه و دو صفحه و یا بیشتر و کمتر ترجمه و تفسیر که با تلفن همراه هم ضبط شود و در کانال و فضای مجازی بارگزاری کنید؛ البته باید مختصر باشد زیرا افراد با ذائقه‌های مختلف دنبال تفاسیر صوتی می‌روند و این حوزه باید مختصر و گویا باشد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: الان تفسیر صوتی آقای رنجبر و آقای قرائتی را داریم ولی ممکن است همه آنها را نپسندند لذا هرقدر بتوان سلایق بیشتری را درگیر کنیم بهتر است. ما بحث حکمرانی در قرآن را در یکی دو سال اخیر هر روز شنبه‌ها در حال اجرا داریم و در ماه مبارک رمضان هم روزانه برگزار می‌شود و اگر محققان دیگر هم بخواهند مطالبی بیان کنند اعلام آمادگی داریم. 

وی اضافه کرد: مثلا برخی دوستان می‌توانند گزارشی از نگاه مستشرقان به بحث حکمرانی در قرآن را در این جلسات ارائه دهند کما اینکه فلسفه احسان در قرآن از موضوعاتی است که توسط یکی از محققان ارائه شد. 

تاکید بر حکمرانی قرآنی

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اظهار کرد: انتظار ما این است که پژوهشکده، مسئولیت مباحث حکمرانی قرآنی را بپذیرد یعنی مشکلات حکمرانی در کشور رصد شده و با قرآن کریم تطبیق دهیم تا راه حل‌های قرآنی برای آن بیابیم زیرا فلسفه ارسال رسل هم باید در همین حکمرانی محقق شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه پژوهشکده طی فعالیت‌های فاخر خود آثار زیادی را نشر داده است و خواهد داد، تاکید کرد: ظاهرا تاکنون 50 اثر در 80 جلد را از محققان این پژوهشکده شاهد بوده‌ایم. 

انتهای پیام
captcha