علوم انسانی در تمام دنیا ایدئولوژیک است
کد خبر: 4108254
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
حجت‌الاسلام لکزایی:

علوم انسانی در تمام دنیا ایدئولوژیک است

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: حرف ما با مدعیانی که علوم انسانی ـ اسلامی را برنمی‌تابند این است که شما هم در رشته‌های خودتان، مکاتب ارزشی را تدریس می‌کنید و اساساً علوم انسانی در تمام دنیا گران‌بار از ارزش‌ها و ایدئولوژی است ولی وقتی ما از ارزش‌های اسلامی حرف بزنیم، آن را غیر علمی می‌دانند.

نجف لکزاییبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، 28 آذرماه در مراسم اختتامیه هفته پژوهش این پژوهشگاه، گفت: خداوند در سوره فصلت در آیه «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ»؛ فرموده است اگر شما الله گفتید و در این مسیر ایستادگی کردید، فرشتگان همراه شما خواهند بود؛ این آیه خطاب به همه انسان‌ها در همه اعصار و قرون است و مخصوص مردمان دوره نزول نیست.

وی افزود: در ادامه فرموده است این افراد نه خوفی دارند و نه حزن؛ خوف برای آینده و حزن برای حال و آینده است که ما از نبود خوف و حزن به امنیت پایدار تعبیر می‌کنیم یعنی انسان نه در دنیا و نه آخرت خوف و حزنی ندارد. این آیه مقدمه آیه بعدی است که فرموده است: نَحْنُ أَوْلِيَاؤُكُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَشْتَهِي أَنْفُسُكُمْ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ؛ ملائکه می‌گویند ما هم در دنیا و هم آخرت همراه شما و هم جبهه شما هستیم؛ نحن اولیاءکم یعنی ما در دنیا و آخرت ولی شما هستیم.

مسئولیت همگانی از منظر شهیدمطهری

لکزایی بیان کرد: سخنرانی‌های شهید مطهری را وقتی می‌بینیم گویی برای امروز است؛ ایشان در باب مسئولیت همگان مخصوصا حوزه و روحانیت در مورد انقلاب اسلامی سخنان متعددی دارد؛ در مطلبی فرموده است مشروطه چون برای بعد از پیروزی طرح و برنامه نداشت شکست خورد و اگر انقلاب هم طرح و برنامه برای بعد از پیروزی نداشته باشد یا ابهام در طرح‌های آن باشد، شکست می‌خورد.

وی ادامه داد: این تعبیر ایشان همان حکمرانی است یعنی اینکه ما باید آینده حکمرانی کشور را مشخص کنیم؛ اینکه قرار است چگونه با مسئله فرهنگ و ترویج دین و اقتصاد و سیاست و عدالت و ... برخورد کنیم.

وی افزود: در همین سوره مبارکه فصلت فرموده است: ما رزق و روزی شما را برای شما در عالم مقدر کرده‌ایم؛ «وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِنْ فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاءً لِلسَّائِلِينَ»؛ یعنی عدالت پایه این است که خدا، قوت و روزی همه افراد را به صورت یکسان در عالم قرار داده است ولی الان چرا یکسان به دست مردم نمی‌رسد؟ این نشان می‌دهد که ایرادی در کار است و اینجاست که این پرسش ایجاد می‌شود برنامه ما و حوزه برای استقرار عدالت و داشتن ایران و امت اسلامی پیشرفته چیست تا روزی مردم با عدالت اجتماعی توزیع شود.

لکزایی اضافه کرد: این نوع تحقیقات در دنیای امروز، به صورت فردی امکان‌پذیر نیست و باید به صورت گروهی انجام شود و اگر بگوییم به ما ربطی ندارد که در بازار و تعاملات میان مردم و وزارتخانه‌ها و مجلس و قوه قضائیه و ... چه می‌گذرد، در این صورت چه کسی قرار است سراغ این امور برود و طرح و برنامه بدهد؟.

دفتر تبلیغات؛ واسط نظام و حوزه

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار کرد: دفتر تبلیغات اسلامی که از خیلی سال‌ها قبل خودش را واسط بین حوزه و نظام تعریف کرد، بیاید نظام نیازهای خودش را بگوید و ما براساس تحقیقات این نیازها را برآورده کنیم. نیازهای معرفتی داخلی و خارجی و کتب درسی و اقتصادی و سیاسی و ... فرصت بسیار بزرگی است که امروز در اختیار حوزه قرار دارد.

وی ادامه داد: امکانات لازم را هم داریم و فردای قیامت باید پاسخگو باشیم. زمانی ما در یک ساختمان کوچک، 700 دانشجو داشتیم که از ساعت 7 صبح تا 10 شب فعالیت داشت و هدفمان هم مشخص بود و آن اینکه باقرالعلوم قصد دارد نظریه‌پرداز تربیت کند و چنین هم کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، افزود: آن نسل تربیت‌شده آن روز، امروز در هر جایی هستند وارد عرصه نظریه‌پردازی و تدیس و تألیف شده‌اند؛ آن روز این نسل می‌گفت اگر به ما به اندازه یک موزاییک فضا بدهند، کارمان را انجام می‌دهیم و متوقف نمی‌شویم؛ امروز وضعیت خیلی بهتر از آن روز است و امکان کار هم خیلی فراهم‌تر شده است و باید رسالتمان را بهتر انجام دهیم.

لکزایی اظهار کرد: شهیدمطهری می‌گوید اگر اندیشه بیگانه در انقلاب نفوذ یابد، انقلاب منحرف خواهد شد بنابراین اگر ما سراغ تبیین اندیشه صحیح انقلاب نرویم، دیگران سراغ نسخه‌های غربی خواهند رفت کما اینکه امروز می‌گویند شما به ما نسخه اقتصادی و حکمرانی ندادید و ما سراغ بانک جهانی می‌رویم.

ماجرای مخالفت با نامگذاری روز علوم انسانی ـ اسلامی

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: کار به جایی می‌رسد که وقتی روز وفات علامه مصباح را می‌خواهند به عنوان روز علوم انسانی اسلامی نامگذاری کنند یک استاد دانشگاه نامه می‌نویسد که این کار نباید انجام شود زیرا علامه مصباح کار علمی نکرده است؛ ایشان از سال 1353 مرتبا کار علمی کرده و عمرش را صرف کارهای علوم انسانی و اسلامی کرده و دائما در مناظره و مباحثه بوده است و آن وقت به نداشتن کار علمی متهم می‌شود.

لکزایی بیان کرد: یا کار به جایی می‌رسد که نظام روان‌شناسی کشور نامه می‌نویسد که فلان گروه نباید مشاوره بدهند و آن‌ها را حذف می‌کنند و علم روان‌شناسی اسلامی را شبه علم می‌دانند؛ البته ما به آن‌ها نمی‌گوییم دستاوردهای تجربی شما علم نیست زیرا قرآن برای معرفت تجربی هم اعتبار در حد خودش قائل است ولی این اعتبار در حد خود آن است و نه بیشتر ولی آن‌ها هر چیزی غیر از تجربه را شبه علم می‌دانند.

علوم انسانی در تمام دنیا ایدئولوژیک است

وی ادامه داد: حرف ما با مدعیان این مسائل این است که شما هم در رشته‌های خودتان، مکاتب ارزشی را تدریس می‌کنید که یا ریشه در رویکردهای مارکسیستی و سوسیالیستی دارد و یا مدرنیته و لیبرالیزم و... دارد و اساساً علوم انسانی در تمام دنیا گران‌بار از ارزش‌ها و ایدئولوژی است ولی وقتی ما از ارزش‌های اسلامی حرف بزنیم، آن را غیر علمی می‌دانند.

وی تأکید کرد: می‌بینیم افرادی در فرهنگستان علوم و مراکز دیگری هستند و از نظام اسلامی حقوق می‌گیرند ولی مطالب اسلامی را شبه علم می‌دانند و زیر سؤال می‌برند و این از عجایب دوران است.

انتهای پیام
captcha