ضرورت جهاد تبیین در پاسخ به دوگانه حجاب و آزادی
کد خبر: 4109950
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۹
زینب بهجت‌پور بیان کرد:

ضرورت جهاد تبیین در پاسخ به دوگانه حجاب و آزادی

رئیس اداره قرآن و عترت حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه مخالفان بین حجاب و آزادی یک دوگانه ایجاد کردند، تصریح کرد:‌ به گونه‌ای طراحی کردند که انگار حجاب مخالف صددرصد آزادی است. اینجاست که باید جهاد تبیین را رقم بزنیم و نشان دهیم زن مسلمان ایرانی زنی است که در عین حیا و عفت در مرکز و میدان قرار دارد.

نقش بنیاد کوثر در فراهم کردن زمینه‌های بروز بانوان در جامعه

به گزارش ایکنا، اولین مجمع عمومی بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان، صبح امروز، پنجم دی‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از بانوان فعال در حوزه قرآن و دانشگاه در معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه معاونت برگزار شد.

در بخشی از این جلسه زینب بهجت‌‌پور، رئیس اداره قرآن و عترت حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه مطالب ارزشمندی در این جلسه مطرح شد، گفت: در 200 سال اخیر، حوزه زنان بسیار مورد توجه بوده است. جنبش‌های زنان و فعالیت‌هایی که در مورد زنان اتفاق افتاده، معمولاً حادثه‌ساز و موج‌آفرین بوده است.

وی افزود: در اتفاقات اخیر ایران چند نکته برجسته وجود داشت، یکی از این نکات تمرکز بر روی یک حادثه ناراحت‌کننده بود. این حادثه با مسائلی مانند قومیت‌گرایی، مهاجرت،‌ غریب‌کشی و ... پررنگ شد. موضوع را تا جایی که انرژی داشت، روی بحث حجاب نگه داشتند، بعد که جمهوری اسلامی غبارها را کنار زد و تبیین‌هایی اتفاق افتاد، مشخص شد که مخالفت اصلی با چه چیزی است.

بهجت‌پور با اشاره به اینکه مخالفان بین حجاب و آزادی یک دوگانه ایجاد کردند، تصریح کرد:‌ به گونه‌ای طراحی کردند که انگار حجاب مخالف صددرصد آزادی است. اینجاست که باید جهاد تبیین را رقم بزنیم و نشان دهیم زن مسلمان ایرانی زنی است که در عین حیا و عفت در مرکز و میدان قرار دارد.

رئیس اداره قرآن و عترت حوزه‌های علمیه خواهران با تأکید بر اینکه به زنان ما القاء کردند دچار یک عقب‌ماندگی بسیار شدید در زمینه آزادی زنان و حقوق زنان هستیم، بیان کرد: این تلقی را به دختران داده‌اند که انگار در یک حصار تنگ قرار گرفته‌اند و اجازه هیچگونه فعالیتی به آن‌ها در ایران داده نمی‌شود. هرچند زنان ایرانی شایستگی جایگاه بسیار رفیع‌تری از آنچه اکنون هستند را دارند، اما جایگاه کنونی نیز قابل دفاع است. تنها 40 سال از عمر انقلاب سپری شده است تا به جایگاه فعلی برسیم؛ این جایگاه در بسیاری از کشورها ده‌ها و سده‌ها به طول خواهد انجامید ولی این موضوع در اذهان و گفت‌وگوها گفته نمی‌شود.

وی بیان کرد: یکی دیگر از موضوعات در حوادث اخیر، ‌القای این موضوع به مردان جامعه بود که حمایت از زنان به معنای همراهی با این حرکت است، انگار مردان باید غیرت دینی خود را سرکوب کنند و غیرت ملی خود را در این حرکت می‌بینند تا با آن همراهی کنند. عوامل بسیار بیشتری وجود دارد که جای گفتن همه آن‌ها در این جلسه نیست.

بهجت‌پور تصریح کرد: ایجاد این بنیاد بین‌المللی که جای تقدیر و تشکر از طراحان آن دارد، کار بسیار شایسته‌ای است و می‌تواند کمک بسیار بزرگی در این مسیر باشد تا زمینه‌هایی فراهم شود و دختران ما از طریق این زمینه‌ها، شکل فعالیت خود در جامعه را بهتر بشناسند. بخشی از حرکتی که اتفاق افتاد، ناشی از این بود که زنان زمینه‌های کُنش خود را نمی‌توانستند در جامعه پیدا کنند و به دنبال بروز بودند.

وی بیان کرد: ایجاد چنین بنیادهایی کمک می‌کند به اینکه بانوان زمینه‌های بروز خودشان را در عرصه قرآن و عترت و یا برآمده از معارف قرآن و عترت پیدا کنند. یکی از زمینه‌ها می‌تواند تعریف این نقش‌ها باشد و به شکل‌گیری فرهنگ جامعه اسلامی بر مدار معارف قرآن و عترت کمک کند.

بهجت‌پور در پایان عنوان کرد: طبیعتاً یکی از مسائل و اهداف عمده وزارت ارشاد هم همین موضوع است. این روش که چگونه یک بانو، فرهنگ کودکان خود را مهندسی کند تا در عین اینکه عفت فعالیت هم داشته باشند، از جمله کارهایی است که این بنیاد قابلیت انجام آن را دارد و می‌تواند روی این گفتمان انجام دهد.

انتهای پیام
captcha