چرا در اقامه نماز سستی می‌کنیم
کد خبر: 4110787
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی پاسخ داد

چرا در اقامه نماز سستی می‌کنیم

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی گفت: عدم آگاهی از آثار نماز در زندگی باعث می‌شود در نماز سستی صورت گیرد؛ در این راستا توصیه می‌شود فهرستی از فواید نماز را نوشته و بر روی دیوار اتاق خانه نصب کنید تا با دیدن آن انگیزه گرفته و بتوانید نماز را درک کنید.

حجت‌الاسلام حسین کمیلی، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام حسین کمیلی، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای اهمیت دادن به نماز ابتدا باید نقش این فریضه الهی در زندگی شخصی خود را ببینیم، اظهار کرد: همتی که در هر کاری داریم به‌واسطه آگاهی و شناختی است که از آن داریم؛ به‌طور مثال اگر پزشک به شما دارویی دهد که روزی چندین مرتبه باید مصرف کنید و بدانید که اگر آن را به موقع و مرتب نخورید، مرگ و یا بیماری شما را تهدید می‌کند؛ در آن صورت شما دارو را با دقت مصرف می‌کنید.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در مورد نماز و نقش آن در زندگی نیز باید همین‌گونه شناخت پیدا کنیم، ادامه داد: از برکات نماز این است که به انسان یادآوری می‌کند که همیشه حالت مراقبت، توبه و توجه خدا به زندگی وجود دارد.

کمیلی با اشاره به اینکه در این راستا گام‌هایی باید در راستای ثابت نگه داشتن نزدیکی به خداوند برداشت، تصریح کرد: ضعف شناخت باعث می‌شود به این سمت نرویم؛ برخی اوقات تأخیر انداختن نماز از اول وقت، ناشی از ضعف شناخت است. شخص نمازگزار باید به شناخت حقیقی خداوند و اعتقاد به نبوت و معاد برسد. به‌دنبال خداشناسی، حالت و توجهات خاصی در انسان پدید می‌آید که به مقتضای این حالات مخصوص و توجهاتی که نسبت به صفات الهی پیدا می‌کند در چارچوب شرایط، افعالی چون نماز را انجام خواهد داد.

وی تصریح کرد: شناختی که افراد نسبت به خدای متعال پیدا می‌کنند، دارای درجات متفاوتی است؛ این شناخت نباید سطحی باشد؛ هر چه شناخت انسان نسبت به خدای متعال بیشتر و عمیق‌تر باشد، از لحاظ درونی به خداوند نزدیک‌تر خواهد بود. خداوند در آیه 28 سوره فاطر می‌فرماید: «وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَلِكَ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ؛ و از مردمان و جانوران و دام‌ها كه رنگهای‌شان همان‌گونه مختلف است پديد آورديم از بندگان خدا تنها دانايانند كه از او مى‏‌ترسند آرى خدا ارجمند آمرزنده است» و کسی که به چنین شناختی برسد، نسبت به دستورات الهی مطیع‌تر و مشتاق‌تر است، چراکه می‌داند خداوند از هر نیازی مبرا بوده و هر دستوری می‌دهد برای سعادت انسان است.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی افزود: عدم آگاهی از آثار نماز در زندگی نیز باعث می‌شود در نماز سستی صورت گیرد؛ در این راستا توصیه می‌شود فهرستی از فواید نماز را نوشته و بر روی دیوار اتاق خانه نصب کنید تا با دیدن آن انگیزه گرفته و بتوانید نماز را درک کنید. امام صادق(ع) در روایتی می‌فرماید: «کسی که نسبت به وقت نماز بی‌اعتناست از او دوری کنید، زیرا او نسبت به خدا بی‌اعتناست و کسی که نسبت به خدا بی‌اعتنا و بی‌وفا باشد، یقینا نسبت به دیگران هم چنین است»، کارهای روزانه دارای مراتبی است و همه در یک درجه از اهمیت نیستند؛ اما باید به نماز درجه‌ای از اهمیت داد که با هیچ بهانه‌ای تعطیل نشود.

وی با بیان اینکه رفع مشکل گره خوردن کارهای روزانه و دوری از نماز، مبتنی بر یک برنامه‌ریزی دقیق‌تر است، اظهار کرد: توجه به آثار نماز می‌تواند انسان را نسبت به آن متوجه کند؛ انسان با توجه به نماز در مصیبت‌ها صبور می‌شود و سایر عبادت‌هایش قبول. مشمول شفاعت ائمه شدن و با ایمان از دنیا رفتن از دیگر آثار است. گناه نیز باعث می‌شود از نماز دوری کنیم، چراکه جایگاه ایمان و توجه به خداوند، قلب است و اگر قلب آلود به گناه شود.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی یادآور شد: توجه افراطی به امور دنیوی و مادی باعث غفلت انسان می‌شود که اگر انسان دید جو زندگی، محیط کار و یا دوستانش باعث این غفلت شده باید شرایط زندگی خود را تغییر دهد؛ گاهی نیز آن‌قدر برای حرص مال دنیا در کار غرق می‌شویم که حتی حاضر نیستیم 10 دقیقه برای نماز از کار فاصله بگیریم.

کمیلی یادآور شد: خواندن کتاب‌هایی که برای نماز نگاشته شده‌اند و توجه به آن و همچنین نوشتن جملات مربوط به نماز و نصب آن در مقابل دید و از طرفی تغییر دادن جایگاه نماز خواندن در محیط خانه باعث ایجاد انگیزش در فرد و درنتیجه توجه کافی به نماز خواهد شد.

انتهای پیام
captcha