نظام جدید آموزش حوزه علمیه خراسان در دست تدوین است
کد خبر: 4113104
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲

نظام جدید آموزش حوزه علمیه خراسان در دست تدوین است

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: مهارت سواد رسانه، منبر، ارتباط مؤثر، خانواده و سایر امور ضروری در نظام جدید آموزش حوزه خراسان که در دست تنظیم و تدوین است، مدنظر قرار دارد.

جلسه مشورتی حجت‌الاسلام و المسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسانبه گزارش ایکنا از خراسان‌حنوبی، به نقل از مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان، امروز، 18 دی‌ماه در نشست با مدیران مدارس علمیه استان خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مهارت سواد رسانه، منبر، ارتباط مؤثر، خانواده و سایر امور ضروری در نظام جدید آموزش حوزه خراسان که در دست تنظیم و تدوین است، مدنظر قرار دارد. لذا، باید وارد میدان شویم و اقدامات عملیاتی و کارساز را در راستای انجام رسالت‌ها و مسئولیت‌های حوزوی داشته باشیم.

وی به متناسب‌سازی دروس و توجه یکسان به مسئله تحصیل تخصصی در رشته‌های گوناگون اشاره کرد و گفت: این امر در نظام جدید آموزش حوزه علمیه خراسان آمده و اجرا خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به مسئله پذیرش حوزه علمیه خراسان و ضرورت پذیرش طلاب در هر زمان از سال اظهار کرد: باید به نحوی تدبیر کرد که اگر در طول سال تحصیلی نیز فردی علاقه‌مند به حضور در حوزه علمیه باشد، پذیرش او انجام تا در ادامه برای امور مربوط به اداری اقدام شود و این مسئله در گذشته حوزه‌های علمیه نیز وجود داشته است.

وی با اشاره به ابعاد معیشت و تنگناهای مالی در حوزه‌های علمیه که سابقه‌ای از گذشته تاکنون دارد، توصیه کرد که طلاب کتاب سیاحت شرق را بخوانند و با مطالعه این کتاب، نسبت به وضع اقتصادی در گذشته بیشتر آشنا شوند که در عین مشکلات، کار را به پیش برده‌ و ثمرات زیادی بار آمده است.

خیاط مسئله اثرگذاری این حوزه در نظام آموزش و پرورش را نکته‌ دیگری دانست که در مباحث مدیران عنوان شد و بر ضرورت هدفمندی حضور طلاب با توجه به رسالت حوزوی در این نهاد تأکید کرد.

وی گفت: آینده‌پژوهی و توجه به نیازهای نظام و کشور در سال‌های آینده از دیگر نکاتی است که در نظام جدید آموزش حوزه علمیه خراسان مدنظر قرار گرفته است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به ضرورت اهتمام مدیران بر مسئله جذب و احیای موقوفات و منابع پایدار ادامه داد: از دغدغه‌های اصلی مدیریت این حوزه در دوره پیش رو، توجه به مسئله مالی برای مدارس است که این امر با اهتمام به احیای موقوفات و منابع پایدار می‌تواند رقم بخورد.

نشست مدیران مدارس علمیه برادران و خواهران استان با مدیر حوزه علمیه خراسان در محل مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان‌جنوبی برگزار شد و مدیران مدارس علمیه نیز به بیان مطالبی درباره مسائل این حوزه و پیشنهادهایی در عرصه رسالت طلبگی، علمی و اخلاقی حوزویان پرداختند.

مدیر حوزه علمیه خراسان که از روز جمعه، 16 دی‌ماه در این استان حضور دارد، دیروز در نشست شورای استانی حوزه علمیه خراسان جنوبی هم شرکت کرد که با حضور مدیران بخش‌های مختلف ستادی این مرکز و نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط در این نشست بر ضرورت بلوغ سازمانی و تقویت زیرساخت‌ها تأکید کرد و گفت: باید برخی امور ستادی به این بخش واگذار شود و در نهایت برنامه‌ریزی‌های بهتری رقم بخورد.

وی افزود: سفرها، مشورت‌ها و جلسات بسیار فشرده صورت گرفته در دو ماه گذشته در راستای کسب اطلاع دقیق و روشن شدن مسائل برای حل مشکلات لازم و ضروری بوده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اهمیت آموزش پژوهش‌محور با رویکرد تربیتی در فضای حوزه علمیه خراسان گفت: نظام آموزش در دست اقدام این حوزه، بسیاری از دغدغه‌ها را حل خواهد کرد و در واقع تعریف دقیقی از یک طلبه در هر مقطع دارد تا در مجموع بتواند اثرگذار و نتیجه‌بخش باشد.

وی با اشاره به مسئله احیای موقوفات و منابع پایدار حوزه علمیه خراسان بیان کرد: برای حل مشکلات و ایجاد استقلال راهی جز احیای موقوفات و منابع پایدار این حوزه نیست زیرا در پرتو این موضوع است که مجموعه فعالیت‌های تربیتی، فرهنگی و تبلیغی با شیوه بهتری دنبال می‌شود.

حجت‌الاسلام خیاط به موضوع جهاد تبیین مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز اشاره کرد و افزود: معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه خراسان در حال طراحی و اجرای مباحث مرتبط است که امیدواریم در این زمینه کارهای شایسته‌ای رقم بخورد.

وی با اشاره به اهمیت هماهنگی، همکاری و تعامل در عین استقلال در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، از پیگیری امور و جلسات آتی در قم خبر داد.

مدیر حوزه علمیه خراسان همچنین با طلاب برادر و خواهر مدارس علمیه بیرجند دیدار کرد و در نشست مسئولان آموزش، پژوهش، فرهنگی تبلیغی مدارس علمیه حضور یافت.

وی در مرکز استان از مدارس علمیه تخصصی امیرالمؤمنین(ع)، رضویه، معصومیه (سفیران هدایت) و مدرسه علمیه نرجس بیرجند بازدید کرد و دیدار با طلاب، روحانیون و مسئولان حوزوی شهرستان قاینات از دیگر برنامه‌های این سفر بود.

انتهای پیام
captcha