کد خبر: 4113653
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی مطرح کرد:

انقضای تعاریف طبقاتی از آموزش و پرورش با همکاری خیران و واقفان + فیلم

احمد محمودزاده گفت: از طریق ایجاد تعاونی‌ها و مدارس غیر دولتی دستگاهی یا وابسته به افراد خیر، واقف و گروه‌های جهادی به سمتی می‌رویم تا تعاریف طبقاتی از نظام آموزش و پرورش منقضی شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، به مناسبت گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش،‌ نشست خبری احمد محمودزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، امروز سه‌شنبه ۲۰ دی در ساختمان شماره دو وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

احمد محمودزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی ضمن گرامیداشت میلاد حضرت فاطمه(س) در این نشست بیان کرد: بیست‌وچهارم ماه جاری آغاز هفته شوراهای آموزش و پرورش فرصتی برای ارزیابی همه ذی‌نفعان و شرکا شوراهای آموزش و پرورش است تا بررسی شود مشارکت عمومی چه میزان در مسیر تعلیم و تربیت شکل گرفته است. تحقق اهداف آموزش و پرورش، تعالی فرهنگ، تعلیم و تربیت و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز است و تداوم و استمرار انقلاب اسلامی و حفظ گسترش دستاوردهای آن از مسیر آموزش و پرورش می‌گذرد.

پیشرفت و تعالی کشور نیازمند مشارکت همگانی

وی ادامه داد: آموزش و پرورش برای مؤثر بودن در مسیر پیشرفت و تعالی کشور نیازمند مشارکت همگانی و تبدیل شدند به یک اولویت در گفتمان‌های رسمی و غیر رسمی است به همین دلیل باید پیوستگی عمیقی بین شرکا آموزش و پرورش و ذی‌نفعان انجام گیرد تا به صورت نظام‌مند و قانونی از ظرفیت بخش‌های مختلف جامعه بهره‌مند شویم. این مشارکت باید بیشتر به صورت چندوجهی باشد تا صرفاً برای تأمین منابع.

محمودزاده افزود: در سند تحول دولت مردمی چرخشی مطرح است که باید از مشارکت صرفاً مالی خانواده‌ها به مشارکت چندوجهی اجتماعی و تربیتی خانواده‌ها، مردم، نهادهای دولتی، عمومی و غیر دولتی روی بیاوریم.

گذار از عناصر برنامه‌ریزی درسی و آموزشی

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی تصریح کرد: امروز در ادبیات و سیاست‌های راهبردی دولت سیزدهم، رویکرد مردمی بودن و نگاه فرابخشی دستگاه آموزش و پرورش در همه اسناد بالادستی وجود دارد که نشان از توجه عمیق دولت به مؤلفه‌های گذار از عناصر برنامه‌ریزی درسی و آموزشی است. شوراهای آموزش و پرورش باید این بستر را در همه استان‌های کشور ایجاد کند.

محمودزاده تأکید کرد: باید با عمومی‌سازی مفاهیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ظرفیت‌سازی برای مشارکت همه ارکان تربیت با تولید الگوهای کاربردی بر اساس مفاد سند تحول بنیادین نقشه راه عملیاتی ترسیم کنیم و با پیاده‌سازی مؤلفه‌های این سند شاهد رشد و بالندگی برای رسیدن به آموزش و پرورش مطلوب گام‌های اساسی برداریم.

وی با بیان اینکه در مجموعه سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی برنامه‌های خوبی را تدارک دیده‌ایم ادامه داد: در حوزه مدارس هیئت‌امنایی برنامه‌های جدی‌ای وجود دارد و تکالیفی برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است. همچنین در حوزه شوراهای آموزش و پرورش، قرارگاه استانی و اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در استان‌ها بر عهده شوراهای آموزش و پرورش است.

واگذاری مدارس به گروه‌های مردمی

وی افزود: در حال طراحی نظام جامع مشارکت هستیم تا نقش مردم و سایر ارکان تربیت، دستگاه‌های دولتی، خیرین، واقفین و گروه‌های جهادی در حوزه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان مشخص شود. از سیاست‌ها و راهبردهای جدی سازمان طراحی و ایجاد مدارس مردمی از طریق واگذاری مدارس دولتی و غیردولتی به گروه‌های مردمی، جهادی، خیرین و واقفین است. این اتفاق شروع و دو نمونه از این مدارس در سطح کشور ایجاد شده است. در کل در تلاشیم تا بتوانیم بخشی از کارهای آموزش و پرورش را با مشارکت گروه‌هایی که ذکر شد جلو ببریم.

انقضای تعاریف طبقاتی از آموزش و پرورش با همکاری خیرین و واقفین

محمودزاده اظهار کرد: در حال تدوین و طراحی مدل جدیدی از مدارس هیئت‌امنایی با نقش‌آفرینی معلمان، اولیاء، نهادهای انقلابی و مذهبی و نمایندگان مدیریت محلی هستیم. امیدواریم این اتفاق تا سال تحصیلی جدید رخ دهد و بخشی از این مدارس به این شیوه مدیریت شود. همچنین در حوزه مدارس غیردولتی در حال طراحی نظام آموزش معلم هستیم. متأسفانه در سال‌های گذشته خیلی آموزش مناسبی برای این حوزه نداشتیم. یکی از حکمرانی‌های که در حوزه مدارس غیر دولتی باید شکل بگیرد، تربیت نیروی انسانی است تا صلاحیت‌های عمومی و حرفه‌ای افراد مورد توجه قرار بگیرد.

فراخوان بازنگری در محتوای کتب زبان آموزشگاه‌ها

وی با بیان اینکه در حال تولید الگوهای کاربردی بر اساس مفاد سند تحول بنیادین در حوزه محتوا هستیم افزود: این موضوع در سال‌های گذشته به ویژه در کتاب‌های آموزشگاه‌های زبان رها شده بود. علاقه‌مندیم با همکاری خود مؤسسات زبان بازنگری‌ای در این حوزه انجام دهیم و طی روزهای آتی فراخوانی مبنی بر ارسال مقاله و محتوا منتشر خواهد شد تا متناسب با آداب، فرهنگ و زیست‌بوم ایران محتواهایی تولید کنیم. در خصوص مدارس غیردولتی بر محتواهای ارائه شده مکمل در داخل مدارس نظارت کامل خواهیم داشت و از سیاست‌های جدی ماست.  

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اظهار کرد: باید حکمرانی سوم در فضاهای مدارس غیردولتی شکل بگیرد و فضاهای آموزشی و تربیتی و تأثیرگذاری این موضوع در سلامت روان و جسمی بچه‌ها مورد توجه قرار گیرد. در بعضی از مدارس غیر دولتی به دلیل فضای محدود سلامت روان و جسمی دانش‌آموز به مخاطره می‌افتد و باید از فعالیت این نوع مدارس جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: طی تفاهم‌نامه‌های که با سایر معاونت‌ها داشتیم در حال تشکیل دبیرخانه‌های علمی، تربیتی، ورزشی و فرهنگی در مدارس غیردولتی هستیم تا بتوانیم سهم خوبی را در حوزه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در مدارس سطح کشور داشته باشیم.

مدارس غیر دولتی بدون شهریه

محمودزاده در ادامه نشست خبری در پاسخ به خبرنگار ایکنا مبنی بر توضیح بیشتر در رابطه با راه‌اندازی مدارس غیردولتی بدون شهریه و جذب مشارکت‌های خیرین، واقفین و گروه‌های جهادی بیان کرد: دو مفهوم در مدارس غیر دولتی بیشتر به گوش می‌رسید و بعضی‌ها مخالف مدارس غیر دولتی هستند، زیرا احساس بر این است که این نوع مدارس نظام آموزش و پرورش را طبقاتی می‌کند و نباید اجازه فعالیت به افرادی را داد که آموزش و پرورش را طبقاتی کنند و فقط افرادی که پول دارند در مدارس خوب تحصیل کنند و افرادی که پول ندارند در مدرسه دیگری تحصیل داشته باشند.

وی افزود: نظر گروه دیگر مبنی بر این است که مدارس غیر دولتی کمکی به عدالت آموزشی است و به قسمت‌هایی که در تأمین منابع نیروی انسانی و مالی و مکان‌هایی که فضاهای آموزشی کمتر دارند کمک می‌کنند. بنابراین گروهی از مؤسسان که حضور پیدا کردند به عدالت آموزشی کمک می‌کنند تا دولت نیز منابع خود را در جاهایی که بخش غیردولتی وارد نمی‌شود، تزریق کند.

محمودزاده عنوان کرد: به دنبال این بودیم برای اینکه فضا تلطیف شود و دانش‌آموزی که تمکن مالی برای ورود به مدارس غیردولتی ندارد، از طریق ایجاد تعاونی‌ها و مدارس غیر دولتی دستگاهی یا وابسته به افراد خیّر، واقف و گروه‌های جهادی به سمتی برویم تا تعاریف طبقاتی از نظام آموزش و پرورش منقضی شود.

وی تصریح کرد: این اتفاق امروز هم رخ داده است که حدود 150 هزار دانش‌آموز بدون پرداخت هزینه در مدارس غیر دولتی درس می‌خوانند. در تلاشیم تا از منابع دولتی یعنی دستگاه‌های دولتی و مؤسسات و خیرین در این راستا استفاده کنیم. امسال در شهر خوی یک مجموعه بسیار بزرگی در همین افتتاح شد که دانش‌آموزان در این مجموعه درس می‌خوانند. همچنین این موضوع در استان خراسان در حال پیگیری است  که تا ماه مهر سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و در شهر مازندران نیز در حال انجام است.

محمودزاده افزود: دستگاه‌هایی که در حال کمک هستند با نگاه اینکه شهریه‌های بالایی گرفته نشود حضور دارند زیرا همه توان پرداخت مبالغ بالا را ندارند، مثلاً در مجموعه اوقاف در دانشگاه علوم قرآنی به توافق رسیدیم که مجموعه‌هایی در سطح استان‌ها با رویکرد تربیت قرآنی پای کار این موضوع باشند. این ظرفیت اگر پیگیری شود دو قطبی کاذبی که بین مدارس دولتی و غیردولتی وجود دارد از بین خواهد رفت.

انتهای پیام
captcha