درس‌هایی که بانوان از حضرت زهرا(س) می‌آموزند
کد خبر: 4114209
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۶

درس‌هایی که بانوان از حضرت زهرا(س) می‌آموزند

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران چهارمحال‌وبختیاری گفت: شخصیت حضرت زهرا(س) به ما بانوان می‌آموزد که در جایگاه اعتدال قرار بگیریم و بتوانیم در ایفای تمامی نقش‌ها اعم از نقش دختری، همسری و مادری موفق باشیم و تعاملات و رفتارهای خود را در ساحت‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی مدیریت کنیم.

فاطمه امیدی، مدرس حوزه و دانشگاه

فاطمه امیدی، معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا، با تبریک سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، الگوی کامل و والای زنان و دختران جامعه اسلامی گفت: این الگوهای واقعی می‌تواند شامل پدر و مادر، اطرافیان، دوستان و یا افراد مهم و مشهور در ساحت‌های گوناگون علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی، مذهبی و ... باشد.

وی با ذکر اینکه بر اساس این نظریه افراد مشهور نقش مهمی در الگوپذیری دارند، ادامه داد: یکی از دوره‌های مهم رشدی که الگوپذیری در آن پررنگ است، دوران نوجوانی و جوانی است که امروزه با توجه به تحولات پرشتاب و پیچیده، الگوهای این اقشار نیز دچار تحول می‌شود و این در حالیست که ما از الگوهای غنی ملی و دینی و مذهبی فراوانی بهره‌مند هستیم؛ امروزه جامعه همواره در معرض بمباران الگوهای نمادین بیگانه و نامناسب قرار دارند و این حکایت آنچنان پررنگ است که الگوهای واقعی بومی را کمرنگ ساخته، انتخاب الگوی مناسب را تحت‌الشعاع قرار داده و نوجوانان و جوانان را دچار تعارض‌ها و تردیدها کرده است.

امیدی بیان کرد: با توجه به گسترش وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌های متنوع و مختلف، معمولاً همین مصادیق فناوری و فضای مجازی تمام اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را پُر می‌کنند حال آنکه فرهنگ‌هایی که در این فضاها انتقال می‌یابد، بومی و ملی نیست و خاستگاهی بیگانه دارد که هیچ مناسبتی با شئونات فرهنگی و اجتماعی ما ندارد. باید گفت که متأسفانه نسل جدید یک زندگی دوم را در فضای مجازی به موازات زندگی واقعی در حال تجربه کردن هستند و وقت بسیار زیادی را در این فضا سپری می‌کنند.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تصریح اینکه فضای مجازی حکم بیگانه‌ای را دارد که به راحتی در زندگی ما وارد شده است، گفت: این بیگانه در تمام بخش‌های زندگی ما حضور یافته و تاثیرگذار است؛ این فضای بیگانه که وقت زیادی را از کاربران به‌ویژه جوان و نوجوان می‌گیرد، دائماً در حال معرفی و پررنگ کردن سلبریتی‌ها بوده و آنان را تغذیه فکری و فرهنگی می‌کند و سبک زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آگاه‌سازی والدین در الگودهی به فرزندان

امیدی با مهم ارزیابی کردن نقش پدر و مادر در الگودهی به نوجوان و جوان به‌ویژه در مناطقی که کمتر از مظاهر تکنولوژی تأثیر گرفته‌اند، بیان کرد: آگاهی‌بخشی والدین از سوی آموزش و پرورش می‌تواند بسیار اثربخش باشد، درواقع والدین علاوه بر آنکه باید بتوانند الگویی مناسب برای فرزندان باشند باید این توانایی را نیز داشته باشند که الگوهای مناسب و سازنده را به فرزندان نشان دهند.

وی حضرت زهرا(س) را الگوی کامل زنان و دختران جامعه برشمرد و توضیح داد: پرسش اینجاست که مادر خانواده تا چه اندازه از این بانوی بزرگوار تأثیر گرفته است تا بتواند اندیشه فاطمی را به دختر خود نیز منتقل کند، اگر مادر این آگاهی را ندارد باید آن‌را کسب کند و بداند چگونه می‌تواند الگوی فرزندان باشد و الگوهای برتر حضرت فاطمه زهرا(س) را به آنان معرفی کند. مادران اگر بر جایگاه خود در الگودهی به فرزندان خود آگاه باشند، قطعاً تلاش خواهند کرد که با تأسی به الگویی همچون آن حضرت، مؤلفه‌های الگوپذیری را در خودشان تقویت کنند.

امیدی با تأکید بر اینکه مادران باید بدانند کدام رفتارهای آن بانوی بزرگوار را در خود ساری و جاری کنند که فرزندان تأثیر بگیرند، گفت: مادران همچنین باید بدانند کدام شاخصه‌های رفتاری حضرت زهرا(س) برای نوجوان امروز جذاب‌تر است تا با برجسته‌سازی آن بتوان نوجوانان را نسبت به شخصیت آن حضرت راغب و علاقه‌مند ساخت.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان با ابراز تاسف از اینکه شخصیت حضرت زهرا(س) برای نوجوان و جوان امروز به‌صورت ملموس تبیین نشده است، تأکید کرد: گاه به گونه‌ای از حضرت صحبت شده گویی شخصیت ایشان قابل دستیابی نیست حال آنکه باید ابعادی از شخصیت ایشان که برای زندگی امروز راه و الگو نشان می‌دهد، تبیین و پررنگ شود. ارزش‌ها و الگوهایی که هیچگاه تحت تأثیر گذر زمان قرار نمی‌گیرد و همیشه موضوعیت دارد باید برای جوانان و نوجوانان امروز بیان شود.

امیدی دغدغه‌مندی نسبت به افراد جامعه به‌ویژه بانوان را یکی از ابعاد مهم سیره فاطمی دانست و توضیح داد: ایشان در زمان حیات خود یک مددکار اجتماعی بودند و پیوسته با مردم همدلی داشتند، ایشان به‌عنوان دختر رهبر جامعه همراه مردم بودند و رأفت و مهربانی داشتند، به نیازمندان رسیدگی می‌کردند، ایشان یک کنش‌گر اجتماعی واقعی بودند و گویی منزل ایشان، خانه امید همه مردم بود. ایشان همچنین نسبت به ارتقای سطح فرهنگ و تفکر جامعه دغدغه داشتند و اینها از جمله مؤلفه‌های قابل الگوبرداری از شخصیت حضرت هستند.

این مدرس حوزه علمیه خواهران در استان تأکید کرد: رفتار سرشار از عشق و احترام و ارادت با پدر، دیگر ویژگی حضرت زهراست که باید الگوی نسل امروز قرار گیرد و این ارتباط آنچنان صمیمی و پرشفقت بود که پیامبر(ص) لقب ام‌ابیها به دخترشان دادند. تعامل عاشقانه و باطراوت و توأم با احترام، ایثار و فداکاری در زندگی حضرت زهرا(س) با امیرالمؤمنین(ع) نیز می‌تواند الگوی زنان و مردان در زندگی مشترک باشد و تأسی به الگوی فاطمی، انبوه مشکلات و تعارضات میان زوجین را تقلیل می‌دهد.

غفلت در معرفی الگوی فاطمی 

امیدی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در جایگاه مادری نیز گویی تمام کارها را کنار می‌گذارد و جز وظیفه مادری هیچ دغدغه دیگری ندارد، افزود: سیره حضرت در تربیت فرزندان برای مادران امروز که در بسیاری از موارد، تعامل با فرزندان را با تأثیرپذیری از ابزار ارتباطی هوشمند مانند تلفن همراه و رایانه و ... کاهش داده‌اند، بسیار درس‌آموز است و متأسفانه مشاهده می‌کنیم که مادر به جای آنکه خودش برای فرزند شعر بخواند یا با او بازی کند و یا حتی پیش از خواب قصه بگوید، ارتباط خود را محدود و محدودتر می‌کند و یک گوشی هوشمند را به فرزند می‌دهد تا تمام این کارها انجام شود، غافل از آنکه این امر در الگوگیری فرزندان تأثیر مخرب دارد.

وی تأکید کرد: حضرت زهرا(س) در مدیریت رابطه با پدر، همسر و فرزندان و نیز کنش‌گری اجتماعی یک الگوی متعالی و جامع هستند و در عین حال، از خودشان نیز غافل نیستند و همواره به عبادت و بندگی خالصانه خداوند می‌پردازند که تعالی معنوی و صلح و آرامش درونی انسان را به ارمغان می‌آورد. شخصیت حضرت به ما بانوان می‌آموزد که در جایگاه اعتدال قرار بگیریم و بتوانیم در ایفای تمامی نقش‌ها اعم از نقش دختری، همسری و مادری موفق باشیم و تعاملات و رفتارهای خود را در ساحت‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی مدیریت کنیم.

امیدی در پایان گفت: متأسفانه از این الگوی کامل هم از سوی پدر و مادر، هم رسانه‌ها و هم جامعه نخبگانی غفلت شده است، امروز رسانه‌ها به اشکال گوناگون وارد زندگی ما شده و وقت زیادی را از ما می‌گیرند اما پرسش اینجاست که تا کنون چند فیلم و سریال فاخر و پرمخاطب در تبیین شخصیت حضرت زهرا(س) ساخته شده است، باید گفت در زمینه ارائه آثار فرهنگی و هنری و ادبی در این زمینه عملکرد قابل قبولی را شاهد نبوده‌ایم.

انتهای پیام
captcha