روزهای سردی که با همدلی گروه‌های جهادی به آسودگی می‌رسد
کد خبر: 4115475
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵

روزهای سردی که با همدلی گروه‌های جهادی به آسودگی می‌رسد

با توجه به‌ برودت هوا و افت شدید گاز و احتمال قطعی گاز در سطح خراسان‌جنوبی طی این روزها، بیش از ۱۲۵ گروه جهادی به کمک مردم این استان آمدند.

ساخت کرسی توسط گروه جهادی خراسان‌جنوبیاولین ماه زمستان برای خراسان‌جنوبی‌ها با دغدغه‌ای به نام افت فشار گاز همراه بود‌. روندی که تاکنون تجربه نکرده بودند. بسیاری از روستاها و شهرستان‌ها کمبود گاز را تجربه کردند و روزهای سختی را در سرمای بی‌سابقه کویر گذراندند، اما مردمان کویر همیشه نشان داده‌اند که مرد روزهای دشوارند. در نتیجه افت فشار گاز در مرحله اول، مردم با کاهش مصرف خود کمک کردند که گاز به نقاط دوردست برسد؛ کرسی‌‌ها را برپا کرده و درب اتاق‌های بلااستفاده را بستند و روزی یک میلیون مترمکعب صرفه‌جویی کردند.

گروه‌های جهادی نیز به کمک مردم آمدند. بیش از ۱۲۵ گروه جهادی برای خدمت‌رسانی به مردم در شرایط افت فشار گاز سازماندهی شدند. یکی از این گروه‌های جهادی، قرارگاه جهادی امام رضا(ع) بشرویه بود که دست به ساخت کرسی برقی زده و در بین مردم توزيع کردند.

احمدی، یکی از جوانان این گروه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: چند شب است به‌طور کامل نخوابیدم تا بتوانیم کرسی به اندازه دلخواه به مردم هدیه کنیم؛ این بهترین هدیه در این روزها برای افرادی است که با کمبود گاز مواجه هستند.

وی افزود: درست است که این روزها در هوای سرد زمستانی سپری می‌شود، اما بودن کنار هم گرمایی در دل ایجاد می‌کند که دوست ندارم با هیچ امری آن را عوض کنم. سال‌هاست در روزهای بحرانی، خود را به تیم جهادی می‌رسانم و این برکت زندگی من است.

این جهادگر بیان کرد: تعداد ۶۰ بخاری نفتی قدیمی از آموزش پرورش دریافت شده که توسط جهادگران بشرویه تعمیرات آنها در حال انجام است تا بین مردم توزيع شود؛ برکت این همدلی و دیدن مشکل مردم در واقع به زندگی‌ خودمان برمی‌گردد.

سازماندهی تخصصی نیروهای جهادی

بنا به گفته مهدی هنری، مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی در چند روز گذشته، با توجه به‌ برودت هوا و افت شدید گاز و احتمال قطعی گاز در سطح استان، از هفته گذشته بیش از ۱۲۵ گروه جهادی سازماندهی و برای خدمت‌رسانی به مردم آموزش دیده‌اند.

همچنین وی از آموزش مردم در مساجد و ترویج کاهش مصرف خانگی گاز، کمک به مردم برای پیش‌بینی وسایل گرمایشی جایگزین، هماهنگی با ستاد مدیریت بحران شهرستان و شرکت گاز برای کمک به مردم در صورت نیاز، آمادگی گروه‌ها برای توزیع سوخت نفت از طریق جایگاه‌های روستاها و جمع‌آوری بخاری‌ها و تعمیر و بازسازی آن‌ها خبر داد.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی بیان کرد: بخاری‌های نفتی قدیمی از آموزش و پرورش دریافت شده که توسط جهادگران بشرویه تعمیرات آنها در حال انجام است که بین مردم توزيع شود؛ همچنین با کمک گروه‌های جهادی فردوس بیش از ۱۰۰ چراغ و بخاری نفتی برای شرایط بحران جمع‌آوری شده است.

هنری با بیان اینکه از طرفی فراخوان و شناسایی بانوان در شهرستان فردوس در زمینه پخت نان هیزمی در این شهرستان نیز انجام شده است، یادآور شد: به مردم اطمینان می‌دهیم در تمام شهرستان‌ها گروه‌های جهادی پای کار بوده و دوشادوش نیروهای مدیریت بحران برای کار در این منطقه و عبور از این شرایط تلاش می‌کنند.

جهادی برای قطع نشدن گاز 

علاوه بر این، جهادگران شرکت گاز نیز کاری شبانه‌روزی کردند. به شرکت گاز رفتم. فضای اداره سرد بود، چراکه برای گازرسانی به دیگر نقاط استان گاز را قطع کرده بودند. رحمان محمودی، مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌جنوبی به خبرنگار ایکنا گفت: از زمان شروع سرما و آغاز روند افت فشار گاز، همکارانم به‌صورت شبانه‌روزی در ایستگاه‌های گاز مشغول فعالیت هستند تا منطقه‌ای با مشکل مواجه نشود و گاز خانه‌ای قطع نشود.

وی با بیان اینکه این استان در انتهای شبکه گاز کشور قرار دارد و به‌صورت انشعابی و تک شاخه از شبکه سراسری گاز تغذیه می‌شود، تصریح کرد: حداقل فشار شبکه گاز باید در شرایط عادی ۴۰۰ سی پی آی باشد، در حالی که در حال حاضر این فشار در ورودی استان ۱۸۵ است؛ عدم قطعی با همکاری و هماهنگی شبانه‌روزی همکاران انجام می‌شود؛ در واقع کارشناسان و مهندسان شرکت گاز به‌صورت مستمر در تلاش هستند تا شهروندان خراسان‌جنوبی در تأمین گاز مورد نیاز با مشکل رو به رو نشوند.

کارم سخت نیست اگر...

ساعت یک شب است و نیروهای شرکت گاز در حال بررسی نقطه به نقطه ایستگاه‌های گاز در نقاط مختلف استان در زیر بارش برف هستند؛ آن‌ها مراقبند تا شعله گاز هیچ خانه‌ای قطع نشود. از یکی از جهادگران شرکت گاز پرسیدم سخت نیست؛ پاسخش صریح و روشن بود؛ گفت: باید بگویم سخت نیست تا زمانی که کودکی در این سرما از نبود گاز گریه نکند و سرما نخورد.

وی‌ افزود: بنده تا ۱۲ شب شیفت هستم و سپس شیفت همکارانم تا صبح آغاز می‌شود و این‌گونه شبانه‌روزی در حال حراست از ایستگاه‌های گاز هستیم‌ تا گاز هیچ خانه‌ای قطع نشود.

یاد معلمی افتادم که در این سرما و در پی تعطیلی مدارس، خانه‌اش کلاس درس شد. اعظم گلی از نیروهای خرید خدمت آموزش و پرورش و معلم پایه اول دبستان شرف روستای چاهک موسویه قاین است که تصمیم می‌گیرد با سردی هوا و تعطیلی مدارس، ادامه کلاس‌های درسی خود را به منزل برده تا دانش‌آموزان از  درس عقب نمانند.

وی می‌گوید: بسیاری از دانش‌آموزان نمی‌توانستند در شبکه شاد به‌طور کامل از کلاس درس بهره ببرند که تصمیم گرفتم کلاس درس را در خانه‌ام برپا کنم. دوست ندارم وظیفه‌ای که به دوشم قرار داده شده را با هیچ امری عوض کنم؛ دوست دارم به‌صورت کامل وظیفه‌ام را انجام دهم تا هیچ دانش‌‌آموزی از درس باز نماند‌؛ باید دلمان برای یکدیگر بتپد تا این روزها به سلامت سپری شود.

همدلی ادامه دارد، حتی در شرایطی که شاید چندان مطلوب نباشد. این شرایط با همدلی به آسودگی می‌رسد و این آسودگی قرین زندگی‌هایمان خواهد شد.

انتهای پیام
captcha