مبانی جامعه اسلامی در کارزار با نظام شرک + صوت
کد خبر: 4116479
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
هانی چیت‌چیان تشریح کرد:

مبانی جامعه اسلامی در کارزار با نظام شرک + صوت

عضو علمی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با اشاره به اصول و بایسته‌های برائت از شرک و مقابله با آن در حکومت اسلامی، توانمندسازی حکومت اسلامی، اعلان همگانی برائت در امت اسلامی، کارزار حکومت اسلامی با نظام شرک را به عنوان برخی از این موارد مطرح کرد.

هانی چیت‌چیانبه گزارش خبرنگار ایکنا، پانزدهمین جلسه از سلسله‌جلسات تدبر در سوره مبارکه توبه (برائت) با عنوان «شناخت عارضه‌های جمعی و شیوه مواجهه با آن» با موضوع «اصول و مبانی جامعه اسلامی در کارزار با نظام شرک» با تدریس هانی چیت‌چیان، عضو علمی مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران شب گذشته، دوم بهمن‌ماه در مسجد کوی دانشگاه تهران برگزار شد.

دین چیست؟

وی در آغاز سخنانش با اشاره به خلاصه‌ای از جلسات گذشته گفت: عبودیت خدا، دین مخصوص به خودش را دارد و عبودیت مشرکان نیز دین مخصوص به خودش را دارد، نمی‌شود با دین مشرکان خدای واحد را پرستید. دین توحید، دین مخصوص خودش است. دین هم مجموعه برنامه‌هایی است که برای رسیدن به یک نتیجه در نظر می‌گیریم.

چیت‌چیان اظهار کرد: از ابتدای حرکت اسلام و از ابتدای دعوت اقامه دین الهی یک هدف جدی است و بعداً اگر سیر سوره‌های قرآن را دنبال کنید، در سوره‌های مختلف این موضوع برایتان نمایان می‌شود. «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ» عبارتی که چندین بار در قرآن تکرار شده، این حرکت برای این است که دین خدا به ظهور برسد.

این مدرس مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با بیان اینکه غلبه دین الهی یکی از نکات بسیار مهم در جریان حرکت نظام‌های توحیدی است، اظهار کرد: یعنی قرار است همه شئونات زندگی فرد و جامعه، اسلامی، الهی و توحیدی شود نه اینکه قالب را از یک جای دیگر بگیرد، بعد به اسم اسلام و با چند کلمه و جمله ماجرا را جمع کند.

علت اهمیت موضوع برائت در اواخر عمر پیامبر(ص)

وی ادامه داد: اواخر عمر شریف پیامبر(ص) موضوع برائت به طور جدی مطرح می‌شود. جریان برائت و تلاش برای حاکمیت دین الهی از ابتدا بوده، اما طبیعتاً آن وقتی که شما قدرت نداری و حاکمیت، حاکمیت طاغوت است، توان جامعه اسلامی این نیست که در همه شئونات با شرک مبارزه کند، به مرور توان جامعه اسلامی بیشتر می‌شود و بیشتر هم انتظار داریم که با شرک مبارزه کند. جمع گسترده‌ای از مردم به لباس اسلام در آمده‌اند، اما به معنی مؤمن حقیقی بودن نیست. ظرفیت و قدرت جامعه اسلامی در اوج خودش است و یک بار دیگر باید به یاد جامعه بیاوری که تو قرار بود قدرتمند شوی تا توحید را گسترش دهی، وگرنه گستره جغرافیایی هدف نیست. این بار موضوع برائت مطرح می‌شود و این یک مأموریت جدی برای جامعه اسلامی است، از اول قرار بوده با شرک مبارزه کند و این صورت‌مسئله بوده است.

چیت‌چیان با اشاره به موضوع جلسه مبنی بر چیستی مهم‌ترین راهبردهای مقابله نظام اسلامی در مبارزه با شرک عنوان کرد: در زمان پیامبر(ص) امت اسلامی و حکومت اسلامی یکی بودند، اما در زمان ما فرق می‌کند و امت اسلامی حکومت‌های مختلفی دارند. هم‌اکنون مسلمانان دو میلیارد نفر هستند که در سراسر دنیا زندگی می‌کنند، خطاب «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» سوره توبه آن زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که برای امت اسلامی حاکمیت قائل باشیم.

لزوم تشکیل حکومت اسلامی

وی بیان کرد: در زمان پیامبر(ص) آیه‌ها کم کم نازل می‌شد، اما الان هر مسلمانی به همه آیه‌ها دسترسی دارد، آن‌ها را می‌بیند و می‌خواند. همه آیات قرآن فارغ از مدنی و مکی بودن در مقام بیان معارف هستند و فارغ از اجرای حکم در برگیرنده معارف هستند، اما اگر قرار باشد، شما حکم آیه را هم اجرا کنید، لاجرم مجبورید که حکومت تشکیل دهید. یکی از دلایل تشکیل حکومت آیات حکومتی قرآن است؛ لذا اگر کسی هم در کشور غیر اسلامی حضور دارد، چون مخاطب این آیات است باید تلاشش در راستای فراهم‌‌کردن قدرت برای اسلام باشد تا بشود به این آیات عمل کرد.

ضرورت توانمندسازی حکومت اسلامی

چیت‌چیان گفت: موضوعمان اصول و بایسته‌های برائت از شرک و مقابله با آن در حکومت اسلامی است، یعنی موضوعمان فقط برائت فردی نیست و می‌خواهیم در یک سطح کلان این اتفاق بیفتد، اولین موضوع ضرورت توانمندسازی حکومت اسلامی و ایجاد قدرت برای این مقابله است. راهبرد نظام شرک در مقابل حکومت اسلامی به عجز درآوردن نظام اسلامی است. عجز در لغت در مقابل قدرت گفته می‌شود. وقتی فرد نتواند اهداف یا نیازهای اساسی خود را تأمین کند، به این حالت عجز می‌گویند که خیلی شدیدتر از ضعف است. یعنی هدفش و نیازهای اساسی‌اش را نتواند تأمین کند. در مقابلش ضرورت دارد حکومت اسلامی به منظور دستیابی به اهداف و همچنین نیازهای اساسی به عناصر قدرت دست یابد و توانمند شود تا وابستگی به غیر نداشته باشد. ضروری است در حکومت اسلامی روی این‌ها تمرکز شود.

وی با اشاره به عناصر قدرت‌دهنده به جامعه اسلامی طبق آیات قرآن بیان کرد: در قرآن تعابیر مختلفی وجود دارد، ولی در آیه 4 سوره قریش «الَّذِی أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ» رفع جوع و خوف را به عنوان ارکان این نیاز اساسی می‌گیرند. تأمین نیازهای اساسی معیشت و زندگی و ایجاد امنیت دو محور اصلی نیاز هستند. این نشان می‌دهد توانمند‌سازی جامعه اسلامی یکی از مطالب بسیار اساسی تحقق این هدف اصلی است.

اهمیت نمایش اتفاق نظر مسلمین در برائت از شرک

این عضو علمی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با اشاره به یکی دیگر از اصول برائت از شرک، اظهار کرد: دیگری اعلان همگانی برائت در امت اسلامی و استفاده از ظرفیت مناسک حج در این زمینه است، این هم خیلی نکته مهمی است. «وَأَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ»، (توبه/3)، «أَذَانٌ مِنَ اللَّهِ» یعنی برای همه مردم، «إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ» در روز حج به همه مردم بگو. اینجا مردم خود جامعه مسلمانان هستند ولی به آن‌ها گفته «النَّاسِ»، شاید ضرورت دارد به همه هشت میلیارد جمعیت دنیا اعلان کنی که خدا و رسولش کاملاً از شرک بری هستند و این اعلان یکی از موضوعاتی است که ما کمتر به آن توجه می‌کنیم. اذان، اطلاع دادن همراه با گفتن نظر است. نکته مهمش حج اکبر است. نشان می‌دهد این یکی از ظرفیت‌های حج است و این کارکرد در حج خیلی جدی است. در حج باید امت اسلامی بر امر برائت از شرک اتفاق نظر پیدا کنند. فارغ از مراسم حج همه باید چنین اعلانی داشته باشند و وقتی کشورهای دیگر حج را رصد می‌کنند باید این را بشنوند که ما همه اتفاق نظر داریم تا شرک را به زمین بزنیم.

وی افزود: همین سوره در ادامه بیانی از شرک دارد «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلَا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَذَا وَإِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شَاءَ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد حقيقت اين است كه مشركان ناپاكند پس نبايد از سال آينده به مسجدالحرام نزديك شوند و اگر [در اين قطع رابطه] از فقر بيمناكيد پس به زودى خدا اگر بخواهد شما را به فضل خويش بى‌نياز مى‏ گرداند كه خدا داناى حكيم است»، (توبه/28).

شرک فقط بت‌پرستی نیست

این معلم قرآن ادامه داد: شرک نجاست دارد، یعنی دوری از پاکی که هم حکم شرعی و هم جنبه معرفتی دارد. شرک از زباله بدتر است، از هر آلودگی‌ای آلوده‌تر است. آیه بعدی می‌گوید: «قَاتِلُوا الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلَا يُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَلَا يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حَتَّى يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ؛ با كسانى از اهل كتاب كه به خدا و روز بازپسين ايمان نمى‌آورند و آنچه را خدا و فرستاده‏‌اش حرام گردانيده‏‌اند، حرام نمى‌دارند و متدين به دين حق نمى‏‌گردند، كارزار كنيد تا با [كمال] خوارى به دست ‏خود جزيه دهند»، کارزار کنید با کسانی که ایمان نمی‌آورند و آنچه که خدا و رسولش حرام کرده را حرام نمی‌کنند و هرگز نمی‌خواهند دین حق را پیاده کنند، «مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ» از زمره کسانی که به آن‌ها کتاب داده شده است. مگر آیه در مورد مشرک نبود؟ پس ممکن است آن‌ها که باید با آن‌ها کارزار کنی از اهل کتاب هم باشند. اصل ماجرا این است که با هر جریانی که نمی‌خواهد بگذارد دین خدا پیاده شود باید کارزار کرد. این آیه خیلی نیاز به تفسیر هم ندارد، همین آیه‌ها بین ما مسلمانان نیست. بت‌پرستی حتماً شرک است، اما شرک فقط بت‌پرستی نیست.

چیت‌چیان عنوان کرد: سومین نکته کارزار حکومت اسلامی با نظام شرک تا حذف شرک در عالم نه حذف مشرک است. لذا اتفاقاً زمینه توبه و بازگشت برای مشرکان ایجاد کردن از محورهای این کارزار است. قتال، کارزار و قتل، کشتن است. کارزار جنبه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و البته جنبه نظامی هم دارد، ولی قتل جراحی شدید است. کارزار کردن یعنی می‌خواهم با شرک او مبارزه کنم بعد هم مشرک درون حکومت اسلامی با مشرک بیرون از حکومت اسلامی فرق می‌کند. واقعاً خود خدا بین شرک و کفر و شئوناتش مرتبه‌بندی قائل شده است، برائت فقط شعار مرگ بر آمریکا دادن نیست، برائت یعنی با کل آن شئونات دشمن هستیم.

وی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران در مورد اقتصاد اسلامی و سیستم بانکداری، گفت: بانک، فهم بشر بوده برای جمع کردن سرمایه‌ها و تجارت و سرمایه‌گذاری. وظیفه داشتند قوانین اسلام را مبنا قرار دهند و به صورت فرایندی بررسی کنند که آیا این ماجرا موافق دین است یا خیر؟ ما خیلی نقطه‌ای تصمیم می‌گیریم. وقتی در مورد جریان زندگی بشر حرف می‌زنید، باید تصمیم‌گیری در مورد این عناصر فرایندی باشد نه نقطه‌ای، البته هر چقدر ما در دین بیشتر غور کنیم، تجربه‌های نادرستمان کمتر می‌شود. دین اجازه داده تجربه کنیم و نظام اقتصادی جدیدی بیاوریم. مثل اینکه به منظور رفاه و سهولت زندگی مادی می‌آییم، مجموعه‌های تجاری بزرگ احداث می‌کنیم، اما باید عنصر دنیاگرایی، مصرف‌گرایی مادی و ... را هم چک می‌کردیم، نباید فقط عنصر رفاه را مورد توجه قرار دهی شاید اصلاً این اثر ضد تربیتی می‌گذارد.

یادآور می‌شود، این جلسات یکشنبه‌های هر هفته بعد از نماز مغرب و عشا صرفاً در مسجد کوی دانشگاه تهران به نشانی تهران، خیابان کارگر شمالی، روبه‌روی خیابان پانزدهم برگزار می‌شود. پخش زنده جلسات نیز از طریق لینک https://www.skyroom.online/ch/elmshahr/madresedoa در دسترس قرار می‌گیرد.

کد
انتهای پیام
captcha