برگزاری نخستین نشست شورای فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه تهران
کد خبر: 4120325
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸

برگزاری نخستین نشست شورای فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه تهران

نخستین نشست شورای فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه تهران با حضور مسئولان و فعالان قرآنی برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبر روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران به تاریخ 17 بهمن‌ماه، نخستین نشست شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه تهران، 11 بهمن‌ماه به منظور سیاستگذاری، هماهنگی و نظارت بر برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با قرآن و عترت در دانشگاه با عنوان «شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه تهران» تشکیل شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین کرمی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، هادی بهرامی‌احسان، معاون فرهنگی دانشگاه تهران و مسئولان و فعالان قرآنی دانشگاه تهران حضور داشتند.

در این نشست ضمن پیشنهاد آئین نامه شورا، حاضران در راستای هماهنگی و هم‌افزایی نسبت به فعالیت‌ها و ظرفیت‌های موجود قرآنی دانشگاه تهران، با هدف تبدیل شدن دانشگاه تهران به دانشگاه قرآنی به بحث و ارائه پیشنهادات و نظرات خود پرداختند.

کرمی در ابتدای جلسه با تاکید بر اهمیت توجه ویژه به فعالیت‌های حوزه قرآن و عترت گفت: همه مسلمانان با هر مذهبی و فرقه‌ای در مورد قرآن اتفاق نظر دارند و اختلافی در این زمینه ندارند. زمینه‌ها و ظرفیت‌های قرآنی خوبی در دانشگاه هست. اولین قدم در نهاد رهبری دانشگاه تهران اهمیت به رویکرد قرآنی در برنامه‌ها و کلاس‌های حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان بود، ما کمتر سراغ قرآن رفته‌ایم و بهره لازم را از قرآن نبرده‌ایم.

وی گفت: وظیفه سترگ دیگر بر عهده نهاد، حوزه نظارتی در فعالیت های قرآن و عترت است و در این راستا دو کار مهم باید انجام شود؛ ابتدا باید برنامه‌های متفرق را متمرکز کنیم و همزمان ظرفیت‌های قرآنی که در دانشگاه موجود هست، شناسایی کرده و برنامه‌ریزی لازم جهت استفاده از این ظرفیت‌ها انجام گرفته و بر برنامه‌هایی که با عنوان فعالیت‌های قرآنی انجام می‌پذیرد، نظارت و پشتیبانی مناسبی انجام گیرد. باید سبک زندگی خودمان و دانشجویان و اهالی دانشگاه تهران را قرآنی کنیم. هدف دیگر تشکیل این شورا، پیشبرد کارهایی که تاکنون انجام نگرفته است، علت‌یابی مشخص کرد مجموعه‌ای نیست که برنامه‌های قرآنی را به صورت مستمر پیگیری کند. امیدواریم سال آینده در ماه مبارک رمضان چند برنامه شاخص در دانشگاه تهران داشته باشیم زیرا برکت قرآن در هیچ برنامه‌ای نیست.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین قاضوی، رئیس دانشکده معارف اسلامی دانشگاه تهران ضمن اشاره به فعالیت‌های دانشکده و مخاطب 13000 الی 18000 نفری دانشجویانی که در کلاس‌های معارف دانشگاه شرکت می‌کنند، یکی از راه‌های اغنای جوانان استفاده آنان از قرآن است و همچنین فرمودند همه دروس معارفی بر پایه قرآن است و مباحث قرآنی و تبیین مفاهیم دین به صورت علمی از سوی علمای اهل فن برای دانشجویان از اهم برنامه‌ها است.

در ادامه این جلسه اخضریان، مدیرکل فرهنگی دانشگاه تهران ضمن ارائه گزارش فعالیت‌های قرآنی دانشجویان دانشگاه تهران اعلام کرد در حال حاضر دو انجمن علمی دانشجویی در حوزه قرآن و عترت در حال فعالیت هستند و همچنین چهار کانون فرهنگی و هنری قرآنی و سه عنوان نشریه در حوزه قرآن و عترت در دانشگاه تهران در حال انجام فعالیت هستند. وی همچنین افزود: در سال گذشته رویداد بزرگ قرآنی نیز در ماه مبارک رمضان برگزار شد. در کنار همه این برنامه‌ها جلسات هفتگی تدبر در قرآن، نشست‌های قرآن و عترت، چند سری مسابقات چهل حدیث در حال انجام است. همچنین مهمترین برنامه پیش روی دانشگاه نیز جشنواره مسابقات قرآن و عترت دانشگاه است.

در ادامه جلسه جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی به سابقه قدیمی این نهاد انقلابی در فعالیت‌های قرآن و عترت و تشکیل زیرمجموعه‌های مهمی در این حوزه همچون سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا اشاره کرد. برگزاری دوره تربیت معلم قرآن کریم ویژه دانشجویان سراسر کشور و همچنین اجرای جشنواره ملی قرآن دانشجویان و مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان جزء مهمترین برنامه‌های قرآنی جهاددانشگاهی است.

همچنین سیف، مسئول بسیج اساتید و رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با اشاره به تلاش برای ایجاد رویکرد قرآنی در رشته‌های مرتبط، آمادگی هرگونه همکاری در زمینه قرآن و عترت را اعلام کرد.

فوادیان به عنوان عضو هیئت علمی فعال در حوزه قرآن و عترت با اشاره به راه‌اندازی کانون قرآن و عترت دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۴ اشاره کرد و افزود: در آن سال‌ها در مسجد دانشگاه مرتب جلسه داشتیم. کار ارزشمند دیگری که انجام شد دعوت از قاریان مطرح مصری و ملی بود. لیکن در سال‌های اخیر موضوعات قرآنی کم کم در رشته ادبیات عرب کم‌رنگ می‌شود و بیشتر به سمت رمان و متون می‌رود که در همین راستا در حال تلاشیم که بتوانیم رشته ادبیات قرآنی و در ادامه رشته ادبیات اهل بیت علیهم السلام را ایجاد کنیم.

در ادامه بهرامی احسان، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، تنها راه رستگاری را راه قرآن و عترت دانسته و هیچگاه برنامه‌ریزی‌های جبهه دشمن با حمایت شیطان مانند اکنون آنقدر قدرتمند نبوده و برای عبور از شیطان راهی به جز قرآن نداریم. هرگز ابلاغ رسالت برای پیامبران آسان نبوده و ان‌شاءالله شما بزرگواران با توکل بر خدای متعال و اخلاصی که دارید کارهای بزرگی انجام خواهید داد و خدا حتما کمک می‌کند. به امید خدا در جلسات آینده از همه کسانی که دغدغه قرآن را دارند جهت حضور در این جلسه دعوت می‌کنیم.

در پایان جلسه حمزه منصوری، معاون فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران به عنوان دبیر شورا اعلام کردند که هدف اصلی تشکیل شورای هماهنگی فعالیت های قرآن و عترت دانشگاه تهران را ایجاد زمینه هماهنگی و هم افزایی بیشتر بخش‌های مرتبط با این حوزه با هدف ارتقای سیاستگذاری، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآن و عترت است.

وی همچنین با اشاره به تدوین برنامه جامع نهضت قرآن و عترت دانشگاه تهران اعلام کرد: در جلسه بعدی ضمن جمعبندی نکات اعضای جلسه درباره آیین نامه شورا، هماهنگی برنامه‌های دانشگاه در حوزه قرآن و عترت در ماه‌های مبارک رجب، شعبان و رمضان انجام خواهد شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha