دانش‌آموزان را به سواد عملکردی برسانیم
کد خبر: 4116910
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳
یوسف نوری:

دانش‌آموزان را به سواد عملکردی برسانیم

وزیر آموزش و پرورش در سومین دوره جشنواره طب ایرانی با تأکید بر اینکه هنرستان‌های ما بی‌صبرانه منتظر مساعدت جامعه طب ایرانی برای فعالیت در این حوزه هستند، گفت: باید کاری کنیم که جامعه دانش‌آموزان به سواد عملکردی برسند.

کاری کنیم جامعه دانش‌آموزان به سواد عملکردی برسند

به گزارش خبرنگار ایکنا، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در سومین دوره جشنواره طب ایرانی که امروز سه‌شنبه چهارم بهمن ماه در هتل قلب تهران برگزار شد، طی سخنانی گفت: طب سنتی ما مرهون دانشگاهی است که امام باقر(ع) و امام صادق(ع) تشکیل دادند و در کشور ما حکیمان و دانشمدانی چون بوعلی‌سینا پایه‌گذار جهانی علم بودند و به عنوان میراث فرهنگی باید آنها را پاس بداریم.

وی با اشاره به اینکه یکی از ساحت‌های تربیت که در سند تحول آموزش و پرورش هست، ساحت زیستی و بدنی است و طرح نهضت سوادآموزی سلامت را برای نسل آینده رقم زده است، گفت: به دلیل اینکه نظام آموزشی ما کنکور محور است، سواد را در لایه اولین آن می‌بینیم؛ یعنی سواد اسمی است. سواد اسمی این است که فرد چیزی را می‌خواند و بعد آزمون می‌دهد و تمام می‌شود و بسیاری از مدارس و دانشگاه‌های ما آموزش محور هستند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مرحله دوم سواد، مفهومی است که معمولاً این سواد نتیجه پژوهش هست و فرد علاوه بر اینکه خوانده است، در راستای این خواندن پژوهش هم انجام می‌دهد که تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌ها و مدارس ما پژوهش محور هستند که به آنها نسل دوم دانشگاه‌‌ها نیز گفته می‌شود. اما نسل سوم سواد، عملکردی است که در آن فرد می‌خواند، می‌داند و پژوهش می‌کند و عمل هم می‌کند که به آنها دانشگاه‌ها و مدارس نسل سوم گفته می‌شود که تعداد آنها در کشور کم است و به آنها کارآفرین محور گفته می‌شود.

سواد چند بعدی و جایگاه آن در جهان

نوری به سواد چند بعدی که برترین نوع سواد در تقسیم‌بندی جهانی است نیز اشاره کرد و گفت: سواد چندبعدی یعنی فرد می‌خواند، می‌داند، پژوهش می‌کند و نه تنها خود به آن عمل می‌کند بلکه به دیگران هم در همین راستا خدمت می‌رساند یعنی مسئولیت اجتماعی خود را به نمایش می‌گذارد.

وی سواد چندبعدی را قله سواد دانست و گفت: امروزه در جهان دانشگاه‌های با مسئولیت اجتماعی را هم داریم. جامعه ما اگر بخواهد از نکته کنونی به نقطه مطلوب حرکت کند باید در جاهایی که نقش مؤثری دارند سرمایه‌گذاری کند و این مراکز جایی نیستند جز مدارس و به خصوص دوره‌های پایین‌تر مدارس.

نوری با مطرح کردن این سؤال که آیا اگر مطالب را در کتاب‌های درسی مطرح کنیم، مسائل و مشکلات حل می‌شود؟ گفت: در رابطه با سلامت ما بحث‌های زیادی در کتاب‌های درسی داریم اما اینکه فقط دانش‌آموزان این مطالب را بخوانند و امتحان بدهند به جایی نمی‌رسیم.

سواد عملکردی دانش‌آموزان

وی افزود: باید کاری کنیم که جامعه دانش‌آموزان به سواد عملکردی برسند و مسئولیت اجتماعی خود را به نمایش بگذارند؛ همان کاری که همیاران پلیس به نمایش گذاشت. ما به این حرکت‌ها نیاز داریم و جشنواره طب ایرانی در همین راستاست.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در اردیبهشت سال جاری در خصوص هویت، تصریح کرد: طب ایرانی هم اصالت دارد، هم تجربه شده‌ است و هم در کنار طب رایج جایگاه خود را دارد. اینها باعث می‌شوند پیوند وسیعی بین دانش‌آموز با فرهنگ اصیل و غنی خودش ایجاد شود.

وی اعلام آمادگی کرد تشکیلات دانش‌آموزی را در این راستا ایجاد کند و افزود: هنرستان‌های ما بی‌صبرانه منتظر مساعدت جامعه طب ایرانی هستند و چند بار به وزیر بهداشت برای ایجاد هنرستان‌های در این حوزه‌ پیشنهاد داده‌ام. آموزش و پرورش آمادگی دارد در راستای توسعه دانش‌بنیان‌ها وارد حوزه طب ایرانی شود.

نوری افزود: ظرفیت خوبی وجود دارد. ما 16 میلیون و 100 هزار نفر دانش‌آموز پایه اول تا پایه دوازدهم داریم. حدود چهار میلیون نفر کودکستانی داریم و معلمان شاغل و بازنشسته ما دو میلیون و 400 هزار نفر هستند. ما تنها نهادی هستیم که ارتباط قانونی با اولیای دانش‌آموزان داریم لذا بستر بزرگی فراهم است. باید با روش‌های روز شبکه‌سازی کنیم و محتوای مناسب بر اساس ذائقه مترقی امروز برای آینده جوانان فراهم کنیم و اگر این محتوا مناسب باشد در شبکه شاد به اشتراک می‌گذاریم.

دنیا با شاخص کمتر از 200 تعطیلی ندارد

وی در بخش پایانی سخنانش ضمن دفاع از اظهار نظر خود در زمینه باز بودن مدارس در زمان آلودگی هوا، گفت: من شاخص‌های آلوگی هوا را در دنیا بررسی کردم. کاری را بچه‌هایی المپیادی ما در باشگاه دانش پژوهان جوان انجام دادند و بعد من موضع گیری کردم که در دنیا مدارس را به دلیل این میزان از آلودگی هوا تعطیل نمی‌کنند. به همین دلیل محکم ایستادیم تا مدارس باز شوند. اصل اول سلامت دانش آموزان است اما نه اینکه با شاخص 150 مدارس تعطیل شود. ما در دنیا با شاخص کمتر از 200 تعطیلی نداریم و ما هنوز به این شاخص نرسیده‌ایم.

نوری اعلام کرد: فردا این مسئله را در هیئت دولت مطرح می‌کنم. در دنیا با این میزان آلودگی هوا فعالیت فیزیکی تعطیلی می‌شود اما آموزش تعطیل نمی‌شود. در حالت بنفش هم دوره‌های متوسطه اصلاً تعطیل نمی‌شود. کشورها از 300 به بعد است که کلاً تعطیل می‌کنند.

وی تصریح کرد: منابع علمی را ببینید نه بخشنامه و مصوبه سال 97 هیئت وزیران را؛  سایت‌های علمی و تجارب دنیا را ببینید اما مراقب باشید بچه‌ها ماسک بزنند تا جریان تعلیم و تربیت که مهم‌ترین سرمایه اجتماعی و ارزش اقتصادی و فرهنگی را برای ما می‌آفریند تعطیل نشود. ‌

انتهای پیام
captcha