خطرهای شکاف نسلی در فضای مجازی
کد خبر: 4117700
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
دانستنی‌های سایبری/ ۱۵

خطرهای شکاف نسلی در فضای مجازی

پلیس فتا درباره شکاف دیجیتالی والدین و فرزندان هشدار داد و اعلام کرد: شکاف نسلی یا دیجیتالی والدین و کودکان باعث شده کودکان در فضای مجازی بر روی لبه تیغ راه بروند، بنابراین با کاهش این شکاف خطر را از کودکان دور کنیم.

خطرهای شکاف نسلی در فضای مجازیبه گزارش ایکنا؛ بی‌سوادی دیجیتال یا کمبود سواد سایبری یکی از عوامل نابرابری دیجیتال یا شکاف دیجیتال در جامعه و به ویژه در بین خانواده‌هاست. افراد زیادی در جامعه وجود دارند که با داشتن امکانات کامل و به‌روز، روش صحیح استفاده از آن‌ها را نیاموخته‌اند.

شکاف دیجیتال، فاصله‌ای است که بین افراد از نظر میزان دسترسی به فناوری‌ها، میزان استفاده و بهره‌برداری مناسب از آن‌ها ایجاد می‌شود. نداشتن مهارت مناسب در استفاده درست از فناوری‌های در دسترس موجب شده است تا اینترنت، با وجود اینکه فناوری بسیار ارزشمندی است، فقط اسباب سرگرمی برخی افراد را فراهم کرده است.

با گذشت زمان و ورود کودکان و نوجوانان به فضای سایبر، شکاف دیجیتال بین والدین و فرزندان عمیق‌تر می‌شود. در واقع این شکاف باعث شده والدین در تربیت سایبری فرزندان خود دچار مشکل شده و نتوانند نظارت‌های لازم را بر فرزندان خود در این فضا داشته باشند. از این رو ناکافی بودن نظارت‌ها بهترین فرصت را برای مجرمان سایبری فراهم می‌کند تا نه تنها از کودکان در فضای سایبری سوءاستفاده کنند، بلکه به آن‌ها آسیب‌های جدی بزنند. به گونه‌ای که جبران برخی از این آسیب‌ها احتیاج به زمان و هزینه‌های فراوان دارد.

پلیس فتا در این زمینه هشدار داده و توصیه کرده است؛ شکاف نسلی والدین و کودکان باعث شده کودکان در فضای مجازی بر روی لبه تیغ راه بروند، بنابراین با کاهش شکاف نسلی یا دیجیتال این خطر را از کودکان دور کنیم.

باید سطح هوشیاری والدین در رابطه با تهدیدات و آسیب‌های فضای سایبر به آن حدی برسد که خود بدانند استفاده از فضای سایبر برای فرزندانشان باید چگونه و به چه کیفیتی باشد و فرزندان آن‌ها مجاز به انجام چه کار‌هایی در این فضا هستند.

کارشناسان پلیس فتا همچنین براین باورند که برای مدیریت صحیح محیط سایبر از سوی والدین باید زمان استفاده از اینترنت را محدود کرده، نسبت به نصب و بروزرسانی نرم‌افزار‌های امنیتی و مرورگر‌ها و آنتی ویروس‌ها به صورت دوره‌ای اقدام کنند.

همچنین در انتشار اطلاعات مرتبط با خود در اینترنت دقت کرده و همیشه ارتباط دوستانه خود با فرزندانتان را حفظ کنید تا آنها بدانند شما همیشه آماده صحبت با آنها در رابطه با هر مشکل یا مسأله‌ای که برای آنها در فضای مجازی رخ می‌دهد، هستید.

البته از مهمترین مواردی که جنبه پیشگیرانه دارد و می‌توان به والدین پیشنهاد داد، نصب و راه‌اندازی رایانه در محلی است که قابلیت کنترل فیزیکی و چشمی توسط والدین بر عملکرد فرزندان میسر باشد. همچنین والدین می‌توانند از نرم‌افزار‌های کنترل والدین که در بازار موجود است، برای نظارت بر عملکرد فرزندانشان در فضای مجازی کمک بگیرند.

انتهای پیام
captcha