اندیشه تک‌محوری دلیل مبارزات مردم علیه طاغوت بود
کد خبر: 4119911
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
سیدحسین موسوی‌بلده:

اندیشه تک‌محوری دلیل مبارزات مردم علیه طاغوت بود

برگزیده بیست و دومین دوره همایش تکریم از خادمان قرآن با اشاره به خاطراتی از رعب و ترس، استبداد و زندانی‌های ساواک، اندیشه تک‌محوری را دلیل مبارزات مردم علیه طاغوت عنوان کرد و گفت: در پیروزی انقلاب اسلامی، تمام دانشگاهیان، پزشکان، مهندسان، تمام صنوف و اقشار و آحاد ملت نقش داشتند.

سیدحسین موسوی‌بلدهسیدحسین موسوی‌بلده، برگزیده بیست و دومین دوره همایش تکریم از خادمان قرآن در حوزه تبلیغ و ترویج است و آیاتی را در محضر مقام معظم رهبری و همچنین امام خمینی(ره) تلاوت کرده است. وی متولد سال 1342 است و در بحبوحه انقلاب، جوانی بود که به مانند سایر هم سن و سالان خود در تظاهرات و راهپیمایی علیه رژیم طاغوت حضور فعال داشت.

او در خانواده‌ای مذهبی در تهران به دنیا آمد. وی برادر سیدمحسن موسوی بلده، مدرس، پیشکسوت و قاری بین‌المللی قرآن کریم است. سید‌حسین موسوی بلده فعالیت‌های قرآنی خود را به صورت کلاسیک از سال‌های ۴۹ و ۵۰ یعنی زمانی که ۹ یا ۱۰ سال سن داشت، شروع کرده است. در آن زمان به همراه برادرش به کلاس‌های محمدتقی مروت و همچنین استاد مولایی (ابراهیم پورفرزیب) زانوی تلمذ زده است و پیش از پیروزی انقلاب در دارالتحفیظ قرآن خیابان ایران نیز شرکت می‌کرد.

او در سن 14 سالگی به مکه مکرمه مشرف و موفق شد نخستین جایزه قرآنی خویش را از شهر طلوع قرآن کریم دریافت کند و در رادیو عربستان نیز چند تلاوت در همان دوران از وی پخش شد.

وی به عنوان داور مسابقات به چند کشور از جمله عربستان سعودی، هندوستان، سودان، سوریه، لبنان، چین، بنگلادش، سریلانکا، روسیه، ترکیه و تایلند سفر کرده است.

در ایام دهه فجر گفت‌وگویی اجمالی درباره نقش مردم در پیروزی انقلاب اسلامی و جایگاه مفاهیم عمیق قرآنی در مبدأ پیدایش انقلاب، در مسیر تداوم در قله ثبات و پیشرفت، در شعارها و نمادها و اندیشه رهبران انقلاب و ... با سیدمحسن موسوی‌بلده داشتیم.

وی درباره تشنگی و عطش مردم در پیروزی انقلاب اسلامی، بیان کرد: شاید بتوان گفت در زمان شاه از لحاظ اقتصادی و رفاهیات مردم روبه رشد بودند، چراکه من خاطرم هست پدرم که از بازاریان تهران بودند، هیچ‌گاه در خرید مایحتاج خانه دستشان به کم، نمی‌رفت.

موسوی‌بلده اضافه کرد: اما علت انقلاب مردم بگیر و ببند‌های ساواک، استبداد، شکنجه‌ها و زندانی‌ کردن‌ها بود. به‌طوری که خاطرم هست مرحوم مادرم در زمانی که به سن تکلیف رسیده بودم و باید مرجع تقلید انتخاب می‌کردم، رساله امام خمینی(ره) را دست من دادند اما عکس امام را از ترس ساواک و اینکه مبادا من به دام ساواک اسیر شوم، برداشتند و یا مرحوم پدرم هنگامی که خمس پرداخت می‌کردند، رسید پرداخت خمسشان را که امضای امام را داشت، باید به گونه‌ای از بین می‌بردند و یا در جایی به دور از چشم مأموران ساواک و یا افراد مشکوک قرار می‌دادند. حتی خاطرم هست برخی از آن رسیدها را لوله کرده و در درزهای دیوار محل کسبشان، پنهان کرده بودند.

وی با اشاره به اینکه در آن دوران هر بار عمویم قصد عزیمت به خارج از کشور را داشت، پس از استعلام‌ها پرونده وی، جریان زندانی شدن ایشان را در 15 خرداد 42 را می‌آوردند و درباره جزئیات آن سؤال می‌کردند و سپس راهی مسافرتش می‌کردند، گفت: به عبارت دیگر هر فردی که مخالف، صحبت می‌کرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن دستگیر می‌شد و سپس مهر ارتجاعی و تحجر به او می‌زدند و حتی این افراد را متهم به مارکسیست‌های اسلامی کرده و با اینگونه افراد مبارزه می‌کردند.

این قاری قرآن با تأکید بر اینکه به جز سلطنت‌طبان همه اقشار و طبقات مردم در پیروزی انقلاب اسلامی نقش اساسی داشتند، افزود: در حال حاضر بسیاری از دانشجویان و یا نسل نوجوان و جوان از من درباره چرایی انقلاب سؤال می‌پرسند با قاطعیت می‌گویم «به دلیل استبداد، ظلم و اندیشه تک‌محوری جامعه، مبارزه کردیم» در آن زمان احزاب جز حزب رستاخیر حضور فعال نداشتند و سانسورها و بایکوت‌های مخالفان طاغوت بسیار بود تا اینکه جبهه ملی و نهضت آزادی و توده‌ای‌ها هنگامی که مبارزاتشان تمام شد، به فضای مسلحانه و به چریک‌های فدایی خلق و مجاهدین خلق تبدیل شدند و دست به اسلحه بردند، چون دیدند کار آگاهی‌سازی شاه، فایده ندارد.

وی ادامه داد: چپی‌ها تشکیل چریک‌های فدایی خلق را دادند و نهضت آزادی و جبهه آزادی نیز به مجاهدین خلق رسیدند اما مردم عادی جامعه فرماندهی امام(ره) را قبول کردند چون مردم کوچه و بازار بودند و سپس سایر نهضت‌ها نیز رهبری امام(ره) را قبول کردند و تنها سطلنت‌طلبان بودند که انقلاب را قبول نداشتند وگرنه تمام مردم ایران با ساواک و شاه و استبداد مخالف شدند و هرچه هم از دیگر کشورها به شاه فشار آمد کشور رو به انفجار می‌رود، گوش نمی‌داد به دلیل اینکه نمی‌خواست به مردم آزادی دهد، چنانکه شاه هم آخرش گفت «من دیر حرف مردم را شنیدم».

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی برای ساختن و سازندگی آنچنانی نداشتیم چرا که بیش از هزار میلیارد دلار خسارت ابرقدرت‌ها به ملت ایران تحمیل شد و پس از پیروزی انقلاب درگیر حملات مسلحانه، کومله‌ها، دموکرات‌ها و دفاع مقدس شدیم.

کد

موسو‌ی‌بلده با اشاره به اینکه نسل امروز، «نسل الان‌چی» هستند، گفت: هنگامی که رخدادهای 57 را با امروزه مقایسه می‌کنیم، در تمامی زمینه‌ها سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... نسل امروز می‌پرسد الان چی؟؟ معتقدم هرچیزی را در ظرف زمان آن روز باید بررسی کنیم. در آن روز تمام دانشگاهیان، پزشکان، مهندسان، تمام صنوف و اقشار و آحاد ملت در پیروزی انقلاب نقش داشتند، البته اقلیتی محض از روحانیون سنتی بودند که به دلیل جدایی دین از سیاست، شاید همراهی نکردند.

این قاری قرآن تأکید کرد: در آن روزگار اگر در روضه‌های اباعبدالله الحسین(ع) از علت قیام امام حسین(ع) و ظلم یزید می‌گفتی، قطعاً با واکنش ساواک روبرو می‌شدی.

انتهای پیام
captcha