نگاه فرصت‌محور وزارت ارشاد به فضای مجازی
کد خبر: 4119977
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۸
اسماعیلی بیان کرد:

نگاه فرصت‌محور وزارت ارشاد به فضای مجازی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر نگاه فرصت‌محور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید به فضای مجازی گفت: امروز حوزه فضای مجازی سرشار از نیروی انسانی متبحر و متخصص است که اگر بستر کنشگری آن‌ها فراهم شود، شاهد اتفاقات بزرگی در این عرصه خواهیم بود.

وزیر ارشادبه گزارش خبرنگار ایکنا، آیین گشایش نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی امروز، 16 بهمن‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین حامد ملامیرزایی، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، محمدامین حاجی هاشمی، رئیس بنیاد بازی‌های رایانه‌ای کشور و مجتبی توانگر، سخنگوی کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در مصلای تهران برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در این مراسم، با اشاره به اهمیت برپایی نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال گفت: مسئله مهم امروز در حوزه فرهنگ و هنر، توسعه شگفت‌انگیز فضای مجازی است؛ به گونه‌ای که تمامی عرصه‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده و عملا به فضای حقیقی تبدیل شده است.

وزیر ارشاد با تأکید بر نگاه فرصت‌محور وزارت فرهنگ در دوره جدید به فضای مجازی اظهار کرد: معمولا در برابر فناوری‌های تازه، در ابتدا شاهد واکنش‌های منفی هستیم اما با گذر زمان این نگرش‌‎ها تعدیل می‌شود. در مورد فضای مجازی اما به نظر می‌رسد با توجه ظرفیت‌های جامعه امروز ایران، از همین ابتدا می‌توان به دیده فرصت نگریست.

اسماعیلی با اشاره به مؤلفه‌های حضور قدرتمند جامعه ایران در فضای مجازی گفت: امروز از نیروی انسانی متبحر و متخصص در حوزه فضای مجازی بهره‌مندیم که اگر بستر کنشگری آن‌ها فراهم شود، شاهد اتفاقات بزرگی خواهیم بود.

صحنه بازی را به نفع خود تغییر دهیم

وی با بیان اینکه فرهنگ غنی و دیرینه ایرانی ـ اسلامی ظرفیت عظیمی برای برای تولید محتوا به شمار می‌رود، تصریح کرد: فضای مجازی فناوری نوظهور به حساب می‌آید. برخلاف برخی حوزه‌های علم و دانش که از قدمت فراوانی برخوردارند، فضای مجازی جدید است و در این حوزه در مرز دانش قرار داریم. بنابراین، می‌توانیم بدون واهمه و انفعال، صحنه بازی را به نفع خود تغییر دهیم.

اسماعیلی با تأکید بر رویکرد توسعه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همه بخش‌‎های فضای مجازی گفت: تجربه نشان می‌دهد کشور ما در زمینه فناوری‌های نوین به استعداد و بلوغ رسیده و هر جا بستر فراهم شده، شرکت‌های دانش‌بنیان فعالانه وارد میدان شده‌اند.

وظایف حاکمیت در عرصه فضای مجازی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی «تنظیم گری»، «تولید محتوا» و «توسعه سواد رسانه‌ای» را از وظایف حاکمیت در عرصه فضای مجازی دانست و گفت: تنظیم‌گری به معنای تسهیل و نظارت در حوزه فضای مجازی هنوز تکمیل نشده است و حاکمیت باید با تعیین ضوابط شفاف، مانع سردرگمی کنشگران این عرصه شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره لزوم ورود جدی به حوزه تولید محتوای فضای مجازی بیان کرد: تولید محتوا در کشور علیرغم ظرفیت‌های موجود، همچنان ضعیف است و به طور مثال در حوزه کودک و نوجوان باید با طراحی شخصیت‌های جذاب که در محصولات فرهنگی هنری نمود پیدا می‌کنند، تولید محتوا را تقویت کنیم.

وی بازی‌های رایانه را دیگر ظرفیت مهم تولید محتوای فضای مجازی دانست و گفت: علاقه مخاطبان کودک و نوجوان به بازی‌های خارجی باید به طور ویژه مورد بررسی و توجه قرار گیرد. از سوی دیگر بازی‌های هدفمند در حال فراگیر شدن است که می‌توان با ورود این بازی‌ها با حوزه‌های سلامت، اقتصاد، ورزش و ... از ظرفیت‌های فراوان آن بهره‌مند شد. تقویت حوزه تولید محتوای فضای مجازی مورد اهتمام دولت مردمی است و در این خصوص از پشتیبانی رئیس‌جمهوری بهره‌مند هستیم.

وی با یادآوری اینکه در سال‌های اخیر بخش مهمی از مخاطبان از رسانه های سنتی به فضای جدید روی آورده اند، گفت: باید با گسترش سواد رسانه‌ای، حق مخاطبان در بهره‌مندی از آگاهی عمومی نسبت به فضای مجازی را ادا کنیم.

اسماعیلی در پایان با بیان اینکه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال باید محلی برای گفت‌وگوی کنشگران و مسئولان این حوزه برای آگاهی از دغدغه‌های مشترک باشد، ابراز امیدواری کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند وظیفه مهم تسهیل‌‎گری برای رشد فزاینده تولید محتوا در فضای مجازی را به سرانجام برساند.

سالم‌ترین بازی‌سازان جهان

همچنین، محمدامین حاجی‌هاشمی، رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه در این نمایشگاه آخرین ظرفیت بازی‌سازان در کشور به نمایش گذاشته شده است، گفت: بازی‌های خوبی با وجود تحریم‌ها و سختی‌ها تولید شده و بازی‌سازان ما سالم‌ترین بازی‌سازان جهان هستند.

وی ادامه داد: بازی‌سازان کشور از چیزهای برخاسته از خلاقیت‌های ذهنی خود استفاده می‌کنند و این ظرفیتی است تا به این‌ها خدمت کرده و تولیدات بازی را رشد دهیم.

حاجی‌هاشمی با اشاره به برگزاری مسابقه جام قهرمانان بازی‌های رایانه‌ای در سال جاری، از برگزاری آئین اختتامیه این رویداد در روز سه‌شنبه هفته جاری خبر در همین نمایشگاه خبر داد و گفت: در اختتامیه استانی نفر اول بازی کوییز، فرد مسن آشپز سکوی نفتی عسلویه بود و این نشان می‌دهد که بازی جای خود را در بین سنین مختلف باز می‌کند.

وی در پایان سخنان خود درا ین زمینه اظهار کرد: به دنبال اتصال ظرفیت بازی‌سازی با دیگر ظرفیت‌های علمی در کشور هستیم .

همچنین، در ادامه این آئین، مجتبی توانگر، سخنگوی کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی گفت: خودکارسازی و دیجیتالی‌سازی که آینده جهان را در اقتصاد فرهنگ و اجتماع دنبال می‌کند، تحولات بسیاری را پیش روی ما می‌گذارد. گذشتگان صنعت در مقابل استارت‌آپ‌ها بازی را می‌بازند.

توانگر با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال، الگوگیری خوبی خواهد بود تا بتوان آن‌ها را در فعالیت‌های آینده مورد توجه قرار داد، به نمونه‌هایی از جمله تاکسی‌های اینترنتی و وی او دی‌ها و رسانه‌های پخش آنلاین فیلم اشاره کرد و افزود: در صورتی می‌توانیم رسانه‌های دیجیتالی جذابی داشته باشیم که به جای القائات خاص خود ارتباط خود را مردم را افزایش دهیم و در عین حال به چرخه اقتصادی رسانه های دیجیتال توجه کنیم.

وی بیان کرد: امروز مجلس، دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه خود را به این معطوف می کنند که افراد توانمند در بخش خصوصی در تولید محتوا وارد شوند.

بازیگران عرصه سیاست خارجی

توانگر تصریح کرد: امروز رسانه‌های دیجیتال و پلتفرم‌ها بازیگران عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی خارجی هستند. عمده دارایی‌ها و دستاوردهای مهم فناوری در عرصه دیجیال در دست این پلتفرم‌ها و کمپانی‌های بزرگ بین‌المللی است.

یادآور می‌شود، نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی به نوعی تلفیقی از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای است که در سالن شبستان مصلای تهران برپا شده است. این نمایشگاه با بیش از ۲۹۰ غرفه فعال و تولیدکننده در بخش رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای از امروز آغاز به کار کرده و تا ۱۹ بهمن‌ماه همه‌ روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ میزبان مخاطبان از این رویداد فرهنگی خواهد بود.

انتهای پیام
captcha