به گزارش ایکنا، در حالی که جشنوارههای مختلف فجر در حال برگزاری است، جشنواره مد و لباس فجر امسال قرار است سال آینده برگزار شود.
کارگروه ساماندهی مد و لباس آذرماه سال جاری بود که اعلام کرد، دوازدهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار خواهد شد. البته یازدهمین دوره این جشنواره نیز که باید سال گذشته برگزار میشد، نه در ایام دهه فجر بلکه در مرداد ماه سال جاری برگزار شد.
استقبال فعالان و علاقهمندان حوزه مد و لباس اعم از هنرمندان و صنعتگران نسبت به زمان برگزاری این رویداد، دلیل تغییر زمان غیرمعمول این جشنواره اعلام شده است.
اما چه برنامهریزیهایی برای جشنواره مد و لباس فجری که باید اکنون برگزار میشد و برگزاری آن به سال آینده موکول شده است، در حال انجام است؟
سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی و رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتوگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که انتقادهای زیادی در خصوص جشنواره یازدهم مد و لباس فجر وجود داشت، برای رفع این آسیبها چه برنامهای دارید؟ گفت: به طور کلی ایرادهای جشنواره قبل را رفع کردیم. ما عملاً دی ماه سال گذشته کارگروه را با فراز و نشیبهای آن تحویل گرفتیم و انتقال این کارگروه از معاونت هنری به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی انجام شد و عملاً مجبور شدیم با همان آیین نامه و ریل سابق جشنواره را برگزار کنیم.
امامی اظهار کرد: اکثر ایراداتی که به جشنواره مد و لباس فجر وارد است از نظر خود ما هم همان زمان وارد بود، ولی به دلیل اینکه فضای مد و لباس کشور دچار رکود نشود، سعی کردیم با همان الگو و با یک نگاه حداقلی جشنواره را برگزار کنیم. اما از همان زمان اصلاحات اساسی در الگوی جشنوارهداری و برگزاری جشنواره از مرحله استانی تا مرحله ملی و بینالمللی و از یک طراح منفرد تا یک گروه تولیدی و یک کارخانه بزرگ مدنظر ما قرار گرفت.
وی با اشاره به بازنگری کلی در آییننامه جشنواره مد و لباس فجر، گفت: آییننامه جدید ابلاغ شده است و اکنون در سایت کارگروه وجود دارد. برنامههای رسانهای جشنواره دوازدهم نیز از هماکنون آغاز شده است.
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از ایجاد سه تحول اساسی در جشنواره مد فجر خبر داد و گفت: اولین تحول این است که ویژندها محوریت بیشتری پیدا میکنند. 90 درصد صنایع پوشاک ما متعلق به بخش خصوصی است و ویژند یعنی بخش خصوصی؛ یک کارخانه لباس هم نمیتوان پیدا کرد که دولتی بوده باشد. کاری که ما انجام میدهیم این است که میخواهیم یک ویژند از طراحی تا تولید، از طراحی تا بازار و حتی شبکه توزیع را تدبیر کند و با تدبیر این فرایند است که من میتوانم به عنوان الگو و صاحب طاووس طلایی معرفی کنم به خاطر اینکه توانسته شش مانتوی زیبای اداری را به بازار ایران معرفی کند. پس تحول اساسی اول این است که محوریت و کنشگری جدی به ویژندها و صنایع پوشاک ایرانی داده شده است.
امامی دومین تحول در آییننامه برگزاری جشنواره مد و لباس را اینگونه تشریح کرد که دیگر فقط به طراحی لباس توجه نشده است بلکه به مجموعه اتفاقهایی که باید برای تحول در نظام پوشاک رخ دهد حتی تا بستهبندی، طرای پارچه و پارچهسازی توجه شده است.
وی افزود: تغییر سوم این است که کمیته فنی، علمی و هنری نقش واقعی پیدا میکنند و در طول سال در ارتباط و هدایتگری با طراحان و ویژندها قرار میگیرند.
امامی اعلام کرد: در حال حاضر بیش از دو مدرسه طراحی با عنوان مدرسه ملی طراحی در کشور راه افتاده است و ما به راهاندازی مدارس طراحی ذیل صنایع یا تولیدکنندگان برتر کمک میکنیم و طبعاً وقتی ورودی تقویت شود، انتظار خروجی بهتری را خواهیم داشت. ما منفعل نشستهایم و میگوییم چرا اتفاقی در بازار نمیافتد؛ یکی از مشکلات اساسی ما بدون شک در حوزه تحقیق و طراحی است.
امامی در واکنش به این مسئله که بسیاری از طراحان مطرح حاضر به شرکت در جشنواره مد و لباس فجر نیستند، برای رفع این فاصله بین طراحان و جشنواره چه اقداماتی انجام خواهید داد؟ گفت: اولاً هر جشنواره و مسابقهای یک برنده دارد و یک غیر برنده. البته ما معتقد هستیم این بازی برد برد است. طراحان در نگاه سنتی فقط به طراحی خودشان توجه میکنند ولی در نگاه جدید باید به بازارپردازی، تولید پذیری و صنعتی شدن یک طرح هم توجه کنیم.
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تصریح کرد: اعتقاد من این است که ما چون مسابقه ویژه طراحی داریم، استانها را فعال میکنیم و اکنون کارگروه مد و لباس استانها بسیار فعال شده و چون داریم از طریق بانکهای عامل اقتصاد را با مد آشتی میدهیم، جای این گلایهها را تعامل خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: باید بپذیریم که در شرایطی در خصوص کارگروه مد و لباس صحبت میکردیم که فقط یک عده خاصی خودشان را طراح مد میدانستند و عده دیگری خودشان را متعلق به جریان حجاب و عفاف و میدانستند ولی ما قائل به این دوگانگی نیستیم و معتقدیم همه کسانی که میتوانند لباس فاخر ایرانی بر تن زن، مرد و کودک ایرانی کنند، طراح هستند ولی نباید برخی از هنرها و رشتهها در گروه خاصی کلونی شود و این دو گروه در مقابل هم جبههگیری کنند و هر کسی که توجه به شاخصهای ایرانی نداشت و فقط شاخصهای مد زیباییشناختی غربی را پیاده کرد، طراح است و بقیه خیاط هستند.
امامی افزود: ما سعی کردیم در این دعوا و مشاجره سمت خانواده و انتخاب خانواده ایرانی قرار بگیریم و لذا شاید گاهی احساس شود که از هر دو طرف ضربه خوردهایم ولی اشکالی ندارد ما در جشنواره دوازدهم پذیرای هر دو گروه هستیم ولی حرفمان این است که طرحی که نتواند به بازار بیاید فقط به درد روی دیوار میخورد.
وی در پاسخ به این سؤال که بر این اساس سال آینده بخش جداگانه عفاف و حجاب را در جشنواره مد و لباس فجر نخواهیم داشت؟ گفت: سعی کردهایم مجموعه و کالکشن را ببینیم و عفاف را از پوشاک جدا نکنیم و همه پوشاک ما باید عفیفانه باشند.
انتهای پیام