اهمیت رنگ و هنر در زندگی انسان‌ها براساس قرآن
کد خبر: 4121775
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۵

اهمیت رنگ و هنر در زندگی انسان‌ها براساس قرآن

معاون فرهنگی مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت(ع) با اشاره به اهمیت رنگ و هنر در زندگی انسان‌ها براساس قرآن، به نقش این موارد در یادگیری پرداخت.

عبداله ذاکریعبدالله ذاکری، معاون فرهنگی مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت(ع) خمینی‌شهر و معلم درس هنر دوره دوم ابتدایی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به حیطه‌های یادگیری در سه بخش عاطفی، شناختی و روان حرکتی گفت: آموزش عکاسی در حیطه شناختی با استفاده از مثال واقعی از زندگی دانش‌آموزان و درک مفهوم عکس بیان شده است، دانش‌آموز با درک مطلب موضوع عکس را متوجه می‌شوند.

وی افزود: در حیطه عاطفی با پخش کلیپ و توجه دادن دانش‌آموز به موضوع مورد بحث، ذهن کودک را به خلق اثر جدید جلب می‌کنیم و در حیطه روان حرکتی با استفاده از تقلید و مشاهده، دانش‌آموز به تمرین ترغیب می‌شود.

ذاکری روش تدریس رویدادی را یکی از مؤثرترین روش‌ها در امر تدریس درس عکاسی در مقطع ابتدایی دوره دوم دانست و روش تدریس رویدادی را اینگونه بیان کرد: این روش تدریس در اصول جلب توجه، بیان هدف، تحریک یادآوری مطالب قبلی، ارائه مواد آموزشی محرک، فراهم‌آوری راهنمایی لازم یادگیری، فراخوانی عملکرد، تدارک بازخورد و سنجش عملکرد است.

وی مواد آموزشی درس هنر در بخش عکاسی را اینگونه بیان کرد: در ابتدا مفهوم رنگ‌های گرم و سرد به دانش‌آموزان ارائه می‌شود و پس از آن انواع عکس از جمله (قرینه، انعکاس، تکرار و ...) و اصول کادربندی به آن‌ها آموزش داده می‌شود.

ذاکری با اشاره به آیه 22 سوره روم «‌وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِلْعَالِمِينَ؛ و از نشانه‏‌هاى [قدرت] او آفرينش آسمانها و زمين و اختلاف زبانهاى شما و رنگهاى شماست قطعا در اين [امر نيز] براى دانشوران نشانه‌هايى است» گفت: این آیه معجونی از آیات آفاقی و انفسی است؛ نخست به مسئله خلقت آسمان‌ها و زمین اشاره کرده، می‌گوید: «از نشانه‌های بزرگ خدا آفرینش آسمانها و زمین است؛ وَ مِنْ آیاتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ». آسمان‌ها با آن همه کرات، با آن همه منظومه‌ها و کهکشان‌ها، آسمان‌هایی که اندیشه بلند پرواز انسان از درک عظمت آن عاجز و فکر از مطالعه آن خسته می‌شود و هر قدر علم و دانش انسان پیش می‌رود، نکته‌های تازه‌ای از عظمتش آشکار می‌گردد. سپس سخن را به یکی از آیات بزرگ انفسی منتقل ساخته، می‌گوید: و اختلاف زبان‌ها و رنگ‌های شما نیز از آیات عظمت اوست! «وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَ أَلْوانِکُمْ». که برای سازمان یافتن اجتماع بشر خداوند صداها و رنگ‌ها را مختلف قرار داده است و همچنین زبان‌ها و نژادها را.» که در این آیه اهمیت رنگ به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: همچنین در آیه 69 سوره بقره «‌قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنَا مَا لَوْنُهَا ۚ قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ صَفْرَاءُ فَاقِعٌ لَوْنُهَا تَسُرُّ النَّاظِرِينَ؛ با اين‌كه فرمان ذبح، دو بار صادر شد، اما گويا برخى از آن‌ها قاتل را مى‌شناختند و نمى‌خواستند معرّفى شود. لذا از روى لجاجت و بهانه‌تراشى، سؤال‌هاى متعدّدى را مطرح مى‌كردند، تا بالاخره از رنگ گاو سؤال كردند. خداوند در جواب آن‌ها فرمود: رنگ آن، زرد شديد و پررنگ و خالص باشد. رنگى كه بينندگان را شادمان كند. يعنى از خوش‌اندامى، سلامتى، رنگ و زيبايى خاصى برخوردار باشد». بر اساس این آیات، اهمیت رنگ و هنر در زندگی انسان‌ها مورد توجه قرار داده شده است.

انتهای پیام
captcha