کد خبر: 4122141
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۱

کمترین سن گیمرها به دو سال رسیده است

تازه‌ترین آمار‌ها از شاخص اطلاعات مصرف بازی‌های دیجیتالی در ایران نشان می‌دهد، رده سنی بازیکنان به دو سال کاهش یافته و هزینه‌کرد بازیکنان برای بازی‌های دیجیتالی به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

از گیمر دو ساله تا سهم میلیاردی هزینه‌کرد بازی‌های دیجیتالیبه گزارش ایکنا؛ نتایج تازه‌ترین پیمایش کشوری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره شاخص‌ترین اطلاعات مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران اعلام شد.

براساس این پیمایش میانگین سنی بازیکنان از ۲۲ سال در سال ۹۸، به ۲۳ سال در سال ۱۴۰۰ رسیده است و بازیکنان به طور متوسط ۹۵ دقیقه در روز بازی می‌کنند. همچنین ۵۸ درصد بازیکنان (۲۰ میلیون نفر) به صورت آنلاین بازی می‌کنند و از لحاظ تفکیک جنسیتی نیز ۵۹ درصد بازیکنان مرد و ۴۱ درصد زن هستند. این در حالی است که پیشتر اغلب بازیکنان بازی‌های دیجیتالی، مرد بودند.

بنابر تعریف سازمان فناوری اطلاعات ایران که اشتراک‌های متصل به اینترنت (حداقل یک بار) طی یک سال را معیار قرار می‌دهد، ضریب نفوذ اینترنت در ایران در سال ۱۴۰۰ با رشدی قابل توجه مواجه شده و به ۱۲۷ درصد رسیده است. معنی این عدد آن است که تعداد مشترکان اینترنت در ایران از جمعیت کشور فزونی گرفته است؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که این افزایش نفوذ اینترنت پس از کاربرد‌های دیگری، چون شبکه‌های اجتماعی، آموزش و ... در صنعت بازی‌ها نیز نمایان شود. باید توجه داشت که بازی‌های برخط(آنلاین) نسبت به دیگر کاربرد‌های برخط، نیازمند اینترنت با کیفیت‌تری هستند. شاخص‌هایی، چون میانگین تأخیر و پینگ‌تایم مناسب و دسترسی پایدار به سرور بازی‌ها در کنار مسئله هزینه دسترسی به اینترنت از جمله مهمترین معیار‌ها برای کاربران این نوع بازی‌ها محسوب می‌شود.

همچنین باید توجه داشت که هر چه بازیکنان از لحاظ معیارهایی، چون میزان ساعات بازی، میزان هزینه‌کرد، تعداد پلتفرم‌های بازی و هر روز بازی کردن آنها، حرفه‌ای‌تر شوند، استقبال آنها از بازی‌های برخط (آنلاین) افزایش پیدا می‌کند. 

موبایل پلتفرم محبوب بازیکنان ایرانی است و ۹۶ درصد از بازیکنان با پلتفرم موبایل، ۲۵ درصد با پلتفرم کنسول و ۱۹ درصد با پلتفرم رایانه بازی می‌کنند. ۳۳ درصد بازیکنان از بیش از یک پلتفرم برای بازیکردن استفاده می‌کنند و از همین رو، درصد استفاده کاربران از پلتفرم‌های بازی بیش از ۱۰۰ خواهد شد. 

بازیکنان حرفه‌ای ۴ میلیون نفر از مجموع کل بازیکنان بازی‌های دیجیتال کشور را تشکیل می‌دهند و بیش از ۲۱ ساعت در هفته را به بازی اختصاص می‌دهند. ۱۴.۵ میلیون نفر از بازیکنان در دسته بازیکنان مصمم قرار گرفته‌اند که به طور میانگین ۵ تا ۲۱ ساعت در هفته بازی می‌کنند. ۱۵.۵ میلیون نفر نیز بازیکنان تفننی هستند و به طور میانگین بین یک تا ۵ ساعت در هفته بازی می‌کنند.

براساس نتایج این پیمایش میزان هزینه‌کرد بازیکنان ایرانی در سال ۱۴۰۰ برای بخش نرم‌افزار ۲ هزار و ۶۱۲ میلیارد تومان است که سهم بازی‌های موبایلی بومی ۲۰۲ میلیارد تومان، بازی‌های کنسولی بومی ۳/۸ میلیارد و بازی‌های رایانه‌ای بومی نیز ۱۴ میلیارد تومان بوده است.

یکی از آمار‌های مهم در رابطه با رده سنی بازیکنان است که شامل خردسال (۲ تا ۶ سال)، کودک، نوجوان، جوان، بزرگسال و میانسال است که در این میان، ۹ درصد خردسالان و ۱۷ درصد کودکان دست به موبایل هستند؛ که براساس آنچه کارشناسان حوزه کودک و بازی‌های دیجیتالی عنوان می‌کنند، این رقم برای گروه‌های خردسال سنی مناسب نیست و از طرفی هم در نظام رده‌بندی اسرا، رده‌بندی گروه‌های سنی از بالای ۳ سال آغاز می‌شود، بنابراین باید زنگ خطر و هشدار را به صدا درآورد، وگرنه چندی نمی‌گذرد که با آسیب‌های ناشی از آن مواجه خواهیم شد.

گزارش کامل «نمای باز ۱۴۰۰» که شاخص‌ترین اطلاعات مصرف رسانه بازی در ایران ۱۴۰۰ را در اختیار علاقه‌مندان، محققان، سیاستگذاران و فعالان صنعت بازی ایران قرار می‌دهد از اینجا قابل دسترس است.

انتهای پیام
captcha