جامعه امروز نیازمند سیره اخلاقی پیامبر (ص) است
کد خبر: 4122812
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام:

جامعه امروز نیازمند سیره اخلاقی پیامبر (ص) است

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام گفت: جامعه امروز از همه نظر به سیره اخلاقی پیامبر (ص) نیازمند است مخصوصا طبقه حاکمیت که باید نسبت به ظلم‌هایی که به مردم می‌شود اقدام عملی انجام دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شمس‌الله سراج، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه ایلامحجت‌الاسلام و المسلمین شمس‌الله سراج، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام، در گفتگو با ایکنا، از استان اظهار کرد: مهمترین پیام مبعث آزادی انسان از یوغ بندگی هوا و هوس نفس است و پیامبر اسلام پیام آور رحمت و مهربانی است و، چون همه انسان‌ها اعم از مسلمان و غیرمسلمان دارای فطرت خدایی‌اند بنابراین پیام رحمت را درک می‌کنند از طرفی همه ادیان دارای گوهر واحدند و پیامشان یکی است بنابراین همه انسان‌ها این پیام صلح، دوستی و پایداری را درک می‌کنند.

وی با بیان اینکه اقتصائات زمان و مکان نقش اساسی در عملیاتی کردن سیره پیامبر دارد، گفت: پیام رسول گرامی اسلام دارای یک روح و یک کالبد است و روح پیام ثابت بوده، ولی قالب و کالبد آن تغییر پذیر است مانند مساله حجاب که در هر عصر و زمانی می‌تواند با حفظ اصل پوشش در مد و مدل آن تغییر داد و یا مانند تغییر در ساختار مساله تبلیغ که به دلیل وسایل امروز بسیار متنوع شده است.

دانشیار دانشگاه ایلام تاکید کرد: از آنجا که در مورد پیامبر آمده است «وَمَا یَنطِقُ عَنِ ٱلۡهَوَىٰٓ إِنۡ هُوَ إِلَّا وَحیٞ یُوحَىٰ» و نیز با توجه به اینکه «لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» آن بخش از سیره پیامبر که جنبه اجتماعی دارد و مربوط به شخص حضرتش نیست را باید عملیاتی کرد.

سراج درباره ویژگی‌های بارز حضرت تصریح کرد: کریم الصفح، رئوفیت، گشاده رویی، قاطعیت در عمل به دستورات خداوند، توجه به ضعیفان، توجه به حق الناس، توجه به حقوق زنان و خاکی بودن و مردم دار بودن از ویژگی‌های رسول اکرم (ص) بوده است.

وی تصریح کرد: جامعه امروز از همه نظر به سیره اخلاقی پیامبر (ص) نیازمند است مخصوصا طبقه حاکمیت که باید نسبت به ظلم‌هایی که به مردم می‌شود اقدام عملی انجام دهند.

سراج تاکید کرد: نمونه‌هایی از این ظلم‌ها نظام بانکی، صنعت خودرو و مافیای آن، گرانی اجناس و عدم تناسب آن با حقوق اقشار ضعیف، تبعیض در نظام استخدامی و ده‌ها مساله دیگر است که که اگر پیامبر اعظم حضور داشت هیچگاه به این اوضاع راضی نبود.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی اسلامی دانشگاه ایلام گفت: همانگونه که در فلسفه بعثت آمده است کار پیامبر زیر و رو کردن عقول است یعنی او به کمک عقل می‌آید تا زوایای پنهان فطرت آدمی را به او بشناساند همچنان که هیچ انسانی از عقل بی‌نیاز نیست همانگونه هم از پیامبر که رسول ظاهری است بی نیاز نمی‌باشد عقل رسول باطن و پیامبر رسول ظاهر است.

سراج با بیان اینکه تمام افراد جامعه نیازمند الگوگیری از خصوصیات اخلاقی نبی مکرم اسلام هستند و از خودگذشتگی و ایثار یکی از خلقیات مهم آن حضرت بود، تصریح کرد: به حدی که خداوند خطاب به او فرمود «ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى» یعنی پیامبر برای هدایت مردم خیلی به خودش رنج و زحمت می‌داد و اذیت می‌شد که خدا فرمود به خودت فشار نیار و خودت را اذیت نکن.

وی با تاکید بر اینکه این آیه تکلیف ما را سنگین می‌کند، چون بسیاری از کار‌های ما برای ارائه امار و رفع تکلیف است و برای همین است که نتیجه نمی‌دهد، ابراز امیدواری کرد ما هم بتوانیم با تاسی به نبی مکرم اسلام در هدایت نسل جوان و نوجوان موفق باشیم.

انتهای پیام
captcha