فعالیت جهادی از جنس یادآوری فرصت‌های زندگی + فیلم
کد خبر: 4123303
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
ایکنا از گروه جهادی واحد فرصت گزارش می‌دهد؛

فعالیت جهادی از جنس یادآوری فرصت‌های زندگی + فیلم

گروه جهادی واحد فرصت (رویش صادقانه تو) چند سالی است که در دادسرای تهران راه‌اندازی شده و هدف آن ایجاد فرصتی برای بزهکاران اجتماعی است تا بتوانند به مسیر صحیح زندگی بازگردند.

فرصتی برای بازگشت بزهکاران به سبک زندگی اصیلگروه جهادی متشکل از طلاب و روحانیون با عنوان فرصت (رویش صادقانه تو) از اواخر دهه 90 در محل دادسرای تهران تشکیل شده و نسبت به هماهنگی با قضات دادگستری برای تخفیف و یا جایگزینی مجازات و حد افرادی که از مشروبات الکلی استفاده کرده‌اند، اقدام می‌کند.

این گروه جهادی در هماهنگی و تعامل با قضات طرحی را در ازای حد مجازات مشروبات الکلی ارائه داده که جنبه کاملا تربیتی و فرهنگی داشته و هدف از اجرای آن نیز این است که بتواند شرایطی فراهم کند تا افرادی که در این مسیر اشتباه قرار گرفته‌اند، به خطای خود پی برده و به مسیر سعادت راه پیدا کنند.

طرح ارائه شده از سوی این گروه جهادی که مورد تأیید ریاست قوه قضائیه بوده،شامل چندین مرحله از جمله حضور افراد در بهشت زهرا(س) و آشنایی ایشان با زندگینامه شهدا، حضور در امامزاده صالح(ع)، ارائه کتاب‌های فرهنگی از جمله کتاب زندگینامه شهید ابراهیم هادی و حضور در سالن عروجیان بهشت زهرا(س) و مشاهده اموات تغسیل شده از نزدیک است تا به یاد آورند که روزی لذات زودگذر دنیایی به پایان رسیده و همگان باید در مسیر زندگی ابدی و آخرت قرار گیرند.

گروه خبری ایکنا به بهانه آشنایی با فعالیت‌های این گروه جهادی، عازم بهشت زهرا(س) شد. حال و هوای قطعه شهدا در صبح آدینه رنگ و بوی دیگری داشت. حضور خانواده شهدا از یک طرف و همزمان شدن حضور گروه جهادی طلاب و نادمانی که برای بازگشت از خطاهای گذشته به دیدار شهدا آمده بودند، فضای معنوی و گرمی در قطعه شهدا ایجاد کرده بود.

سرگذشت زندگی شهدا که به فرموده امام خمینی(ره) شمع محفل هستند، زنگار از دل خطاکارانی که از بد روزگار از مبانی دینی و مذهبی دور شده و قدم در راه ناصواب گذاشته و برای مدتی مسیری اشتباه طی کرده‌اند را می‌زداید. بودند در میان این افراد، کسانی که با مشاهده مزار شهدا و شنیدن زندگی پرفراز و نشیب آن‌ها تا لحظه شهادت، منقلب شده و اشک از دیدگان آن‌ها جاری شده است.

برنامه بعدی این گروه جهادی، حضور در سالن عروجیان بهشت زهرا(س) بود تا خطاکاران با مشاهده اموات و درگذشتگان به یاد آورند که پایان آدمی مرگ است و هنگامی که زندگی او به اینجا ختم شد، به مصداق «كُلُّ نَفسٖ ذَآئِقَةُ ٱلمَوۡتِ» دیگر راهی برای جبران و بازگشت وجود ندارد؛ اما خداوند متعال توبه کنندگان را دوست دارد «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ».

در رابطه با فعالیت‌های گروه جهادی واحد فرصت (رویش صادقانه تو) به گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود شیخلر، مسئول این گروه جهادی در بهشت زهرا(س) پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید و مشاهده می‌کنید.

ایکنا ـ هدف از تشکیل گروه جهادی واحد فرصت چه بود؟

این گروه و برنامه‌های مربوط به آن از تابستان سال 97 ایجاد و برقرار شد. حجت‌الاسلام وکیل‌پور که از اساتید و برپاکنندگان این گروه بودند، این طرح را در زمان ریاست حجت‌الاسلام رئیسی بر قوه قضائیه پیشنهاد داد که مورد استقبال مسئولان قرار گرفت و حتی مقام معظم رهبری نیز در جریان این طرح قرار گرفته و از آن استقبال کردند. هدف ما این بود که افرادی که تاکنون سابقه‌ای نداشته و برای اولین بار در زندگی خود دچار این خطا شدند، به جای اینکه تأدیبات قضائی و حد و سوء سابقه برای آن‌ها درنظر گرفته شود، فرصتی در اختیار داشته باشند که بتوانند اشتباهات خود را جبران کرده و به سوء پیشینه دچار نشوند و با مدنظر قرار دادن راه صحیح، بتوانند زندگی جدیدی را آغاز کنند.

فرصتی برای بازگشت بزهکاران به سبک زندگی اصیل

همچنین، شرایطی فراهم شده است تا این افراد ضمن اجرای برنامه‌های طرح شامل حضور در قطعه شهدا و مطالعه کتاب‌های مدنظر و دیگر برنامه‌های مربوطه، در وهله نخست رویه قضائی خود را به نحوی طی کنند که دچار سوء پیشینه نشوند و در وهله دوم نیز بتوانند با تغییر رویکرد خود در زندگی، سبک زندگی کنونی خود را تغییر داده و به سمت اهداف متعالی دینی و مذهبی و سبک زندگی حقیقی ایرانی ـ اسلامی گام بردارند.

ایکنا ـ برنامه‌های ویژه این طرح را تشریح بفرمایید.

افرادی که در این رابطه به دادسرا مراجعه می‌کنند، مشخصات خود را ارائه داده و برنامه‌های طرح برای ایشان توضیح داده می‌شود. یکی از برنامه‌ها به این صورت است که این افراد صبح روزهای جمعه به قطعه شهدای بهشت زهرا(س) مراجعه کرده و به همراه مسئولان گروه بر سر مزار چهار نفر از شهدای شاخص این قطعه همچون شهید چمران، شهید احمدعلی نیری، شهید ابراهیم هادی و شهید پلارک حاضر می‌شوند.

بر سر مزار هر یک از این شهدا، مدت 10 تا 12 دقیقه برنامه روایتگری از سیره و منش شهید مدنظر انجام شده و افراد حاضر در جریان سبک زندگی این شهدا قرار می‌گیرند. تحقیقات نشان داده که پس از اجرای این برنامه، بسیاری از این افراد تحت تأثیر سیره شهدا قرار گرفته‌اند. در این میان بوده‌اند افرادی که به ما مراجعه کرده و بیان کرده‌اند که ما پیش از این مقید به مبانی دینی بودیم ولی دست روزگار ما را از مسیر اصلی دور کرده اما این برنامه باعث شد تا تلنگری در ما ایجاد شده و گذشته خود را به یاد آوریم. همچنین، در میان این افراد کسانی بوده‌اند که چنان تحت تأثیر قرار گرفتند که حتی پس از پایان دوره خود، در دوره‌های بعدی نیز شرکت کرده و همچنان مسئولان گروه را با ذکر این دلیل که قطعه شهدا برای آن‌ها و زندگیشان آرامش‌بخش است، همراهی می‌کنند.

برنامه بعدی مطالعه کتاب زندگی شهید ابراهیم هادی است که افراد ابتدا این کتاب را مطالعه کرده و در پایان نیز از ایشان امتحانی در زمینه این کتاب و ماجرای زندگی شهید هادی اخذ می‌شود. در این رابطه نیز افرادی بودند که تحت تأثیر زندگی این شهید قرار گرفته و فعالیت‌های روزمره خود را با نیت این شهید بزرگوار آغاز می‌کنند.

برنامه دیگر گروه، حضور این افراد در حسینیه آستان امامزاده صالح(ع) تجریش است که گاهی اوقات تولیت آستان حضرت امامزاده صالح(ع) در این برنامه به سخنرانی در رابطه با مقوله امید و سبک زندگی می‌پردازند. برنامه دیگر گروه نیز حضور افراد در کلاس مضرات مشروبات الکلی در دادسرای تهران است که این برنامه نیز تأثیر فراوانی بر روی این افراد داشته و حتی برخی از ایشان اظهار کردند که ای کاش، این کلاس‌ها در دوران کودکی و مدرسه برای ما برگزار می‌شد تا با مضرات الکل و مشروبات آشنا می‌شدیم.

فرصتی برای بازگشت بزهکاران به سبک زندگی اصیل

برنامه دیگر گروه نیز حضور افراد در سالن عروجیان بهشت زهرا(س) است. هدف از اجرای این برنامه این است که افراد حاضر با مشاهده اموات، به یاد روزی بیفتند که قرار است این دنیا را ترک کرده و در جایگاه ابدی خود قرار گیرند. این برنامه باعث می‌شود تا افراد به اشتباهات خود پی برده و مسیر زندگی خود را به گونه‌ای ترسیم کنند که از امروز به دنبال توشه‌ای برای آخرت خود باشند و دست از خطاهای گذشته بردارند. یکی از غسالان این سالن این‌گونه عنوان می‌کرد که امواتی که اینجا هستند، هیچ‌کدام با پای خود به اینجا نیامده‌اند، اما افرادی که از سوی گروه در اینجا حاضر می‌شوند، با پای خود به اینجا می‌آیند تا این برنامه تلنگری برای آنان در زندگی و پیدا کردن راه صحیح و معنویت حقیقی باشد. این برنامه تأثیر بسزایی در برخی افراد داشته و امروز هستند کسانی که هنوز با ما در ارتباط بوده و احکام دینی و مذهبی خود را از زمانی که این طرح را گذرانده‌اند، به خوبی انجام داده و رعایت می‌کنند.

ایکنا ـ علت انتخاب کتاب زندگی شهید ابراهیم هادی برای این طرح چیست؟

طی اجرای این طرح، کتاب شهید ابراهیم هادی با عنوان «سلام بر ابراهیم» در اختیار افراد قرار می‌گیرد تا آن را مطالعه کرده و در آزمون مدنظر شرکت کنند. بارها شده است که مطالعه این کتاب باعث ایجاد تحولات روحی و معنوی در افراد شده است. حتی بوده‌اند کسانی که در توضیح محتویات این کتاب، با اشک و بغض به تعریف حالات و سیره زندگی شهید پرداخته‌اند.

اجرای این طرح نشان داده است که پس از مدتی سبک زندگی شهید ابراهیم هادی، به الگو و سبکی برای زندگی این افراد تبدیل می‌شود. حتی برخی از آن‌ها دل‌نوشته‌های فراوانی از کتاب شهید هادی نگاشته‌اند که خواندنی و تأثیرگذار است. خوشبختانه بازخوردهای خوبی از مطالعه این کتاب دریافت کرده‌ایم. همچنین، برای برخی از افراد نیز کتاب شهید شاهرخ ضرغام با عنوان «سه دقیقه در قیامت» معرفی می‌شود که این کتاب را مطالعه کرده و در آزمون شرکت کنند. البته تعیین کتاب مدنظر برای این افراد با توجه به شخصیت و منش آن‌ها انتخاب می‌شود تا تأثیرگذاری بیشتری در سبک زندگی و رفتار آن‌ها داشته باشد.

ایکنا‌ ـ فواید قانونی این طرح چیست؟

پس از طی کردن مراحل مختلف طرح از سوی افراد حاضر، نتیجه مثبت عملکرد ایشان به قاضی دادسرا ارجاع داده شده و با رایزنی‌هایی که در این زمینه انجام شده، سوء پیشینه و حد شلاق برای این افراد ایجاد نمی‌شود. البته این موضوع، جنبه فقهی دارد؛ چراکه چنانچه فردی پیش از حکم قاضی توبه کند، امکان این وجود دارد که حد او برداشته شود. بسیاری از افراد حاضر در طرح از برگزارکنندگان آن قدردانی می‌کنند که چنین فرصتی را برای توبه و پشیمانی بدون اینکه حدی بر ایشان جاری شود، در اختیار دارند.

افرادی که به سمت مصرف مشروبات الکلی می‌روند، معمولاً به دنبال ایجاد آرامش روحی برای خود هستند و عدم آرامش در زندگی را دلیل کشانده شدن خود به این راه می‌دانند. ما در این برنامه‌ها به آن‌ها گوشزد می‌کنیم که راه رسیدن به آرامش، مشروبات الکلی نیست و این راه بیراهه‌ای بیش نیست. برخی این‌گونه تصور می‌کنند که مصرف مشروبات باعث می‌شود تا مشکلات آن‌ها فراموش شده و از بین برود که این مسئله صحیح نبوده و به مشکلات آن‌ها می‌افزاید. قطعه شهدا و برنامه‌های طرح می‌تواند جایگزینی برای آرامش اصلی باشد که همگان به دنبال آن هستند.

انتهای پیام
captcha