جشنواره چهلویکم فیلم فجر یکی از متفاوتترین دورههای این رویداد سینمایی به لحاظ تغییرات ساختاری، کیفیت برگزاری و حضور پررنگ فیلمهای دولتی بود و منتقدان مواردی را چون حذف فرش قرمز و جایگزینی آن با فرش ایرانی و نمایش دو فیلم ناقص که در اکران کامل خواهند شد مطرح کردند.
با توجه به اینکه جای منتقدان و نقد در فیلم فجر امسال بسیار خالی بود و برای مسئولان جشنواره نیز اهمیتی نداشت، ایکنا در این باره با صاحبنظران گفتوگو کرده است که در آخرین گفتوگو نظر مصطفی محمودی، منتقد و کارشناس سینما را جویا شدهایم.
ایکنا - جشنواره چهلویکم فیلم فجر با تمام حاشیههایی که داشت به پایان رسید. ارزیابی شما از این رویداد سینمایی چیست؟
جشنواره این دوره را بهواسطه شرایط خاصی که داشت باید تنها با خودش قیاس کرد نه با دورههای قبل. جشنواره امسال به دلیل حضور گسترده کارگردانی فیلم اولی، اتفاقی مثبت است که میتواند فرصتی را برای سینمای ایران پیش بیاورد. در ضمن در این دوره ما تنوع ژانر را شاهد هستیم هرچند در این میان جای آثار کمدی خالی بود. در فجر چهلویکم همچنین توجه به فیلمهای راهبردی و استراتژیک را در سینما شاهد بودیم.
ایکنا – آثاری که در جشنواره امسال به نمایش درآمدند به لحاظ گیشه برای سال آینده چه افقی را تصویر میکنند.
به دلیل ذائقه نامناسبی که برخی آثار بهاصطلاح طنز در سینما به وجود آوردهاند نباید انتظار رونق آنچنانی در گیشه سال بعد را داشت. نکته بعد، در جشنواره فیلمهایی که با بودجه دولتی ساختهشدهاند تعدادشان زیاد بود. این موضوع به نظرم آسیبی است که سینمای کشورمان را تهدید خواهد کرد زیرا هیچگاه این شکل فیلمسازی منجر به اتفاقات خوشایند در سینما نخواهد شد. سینما زمانی رونق مییابد که بخش دولتی در کنار بخش خصوصی بتواند تولید اثر کند.
وقتی فروش کمدی نازل و آثار تلخ اجتماعی را در سینما شاهد هستیم دیگر نباید انتظار داشت باشیم فیلمهای جشنواره فجر با تمام نکات ارزشمندی که در خود دارند در گیشه آنگونه که انتظار میرود فروش مطلوبی داشته باشند.
ایکنا – به لحاظ اجرایی آیا جشنواره فجر توانسته به استانداردهای این رویداد نزدیک شود؟
درباره سینمای رسانه که خود مخاطب آن بودم اظهارنظر میکنم. با توجه به بینظمیهایی که سال گذشته در جشنواره (برج میلاد) وجود داشت ارزیابی من از اجرایی جشنواره مثبت است چون در پردیس ملت فضایی تخصصی بر فجر حاکم شده بود البته نباید از یاد برد که در حوزه اطلاعرسانی ضعفهایی آشکاری در برگزاری جشنواره وجود داشت.
بیشتر بخوانید:
مسئله بعد به حضور برخی فیلمهایی که آماده نبودند مربوط میشود. ایکاش آثاری که آماده نبودند در جشنواره فیلم فجر حاضر نمیشدند تا دیگر مسائلی که برای فیلم گلهای باوارده پیش میآمد، رخ نمیداد.
ایکنا – امسال شاهد برگزاری بخش بینالملل و ملی بهصورت یکپارچه بودیم. ارزیابیتان از این موضوع چیست؟
من همیشه از موافقان برگزاری یکپارچه جشنواره فیلم فجر بودم اما آن چیزی که امسال مشاهده شد انتظارات را برآورده نکرد زیرا نتوانست جریانسازی مورد انتظار را برای سینمای ایران داشته باشد ولی این نکته را باید در نظر داشت که این یکپارچگی حداقل جلوی برخی ریختوپاشهای بیجهت را گرفت. البته شرایط امسال و تأثیرگذاری آن روی فیلم فجر را هم نباید از یاد برد.
ایکنا – برخی مدیران سینمایی مدعی هستند جشنواره امسال در طراز انقلاب برگزارشده است. نظرتان را پیرامون این موضوع بیان کنید.
تصور من این است اگر روزی من و شما هم جای مدیران سینمایی باشیم چنین حرفهایی خواهیم زد زیرا هر مدیری، دورهای که خود آن را برگزار میکند را بهترین دوره فستیوال فجر میداند. برای همین اجازه دهیم پیرامون این موضوع افکار عمومی قضاوت کنند.
ایکنا – برخی هنرمندان در جشنواره امسال حضور نداشته و آن را تحریم کردند. این موضوع تا چه حد روی جشنواره تأثیر گذاشت؟
من این اتفاق را در کیفیت جشنواره تأثیرگذار نمیدانم. این تحریم حاصل دیدگاه شخصی افراد است برای همین بهشخصه با برخی توهینها که در تلویزیون و رسانههای دیگر صورت گرفت، موافق نیستم زیرا هر فردی مختار است نظر شخصی خود را داشته باشد. در ضمن آیا در سالهایی قبل که خیل هنرمندان در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند شاهد اتفاق خاصی بودیم که امروز بخواهیم نبود آنها را باعث این بدانیم که کیفیت جشنواره پایین آمده است.
سخن آخر اینکه من با سیاست تهدید و ارعاب موافق نیستم بنابراین با برخی اظهارنظرها که هنرمندان را بابت نیامدن به جشنواره تهدید میکنند موافق نیستم. مدیر سینمایی باید همانند پدر باشد که اگر فرزندش کار نادرستی هم انجام داد او را ببخشد نه اینکه بخواهد او را طرد کند.
گفتوگو: هومن اصلانی
انتهای پیام