ضرورت تنظیم وصیت‌نامه برای مسلمانان در آلمان
کد خبر: 4125382
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰

ضرورت تنظیم وصیت‌نامه برای مسلمانان در آلمان

سازمان‌های اسلامی آلمان از مسلمانان این کشور خواستند تا به منظور اطمینان از تدفین و تقسیم میراث خود به شکل اسلامی، نسبت به تنظیم وصیت‌نامه معتبر اقدام کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، افزایش جمعیت مسلمانان آلمان به 5/4 میلیون نفر و همچنین تغییر قوانین ارث در آلمان، مسئولان  سازمان‌های اسلامی را برانگیخته است تا به جامعه مسلمانان این کشور نسبت به تنظیم و ثبت قانونی وصیت‌نامه‌های خود  هشدار دهند. تقسیم ارث بر مبنای شریعت اسلامی و همچنین مسائل مربوط به تدفین اموات، مهم‌ترین مشکلاتی است که مسلمانان آلمان پس از درگذشت اموات با آن مواجه هستند.

خالد حنفی، دستیار دبیر کل شورای اروپا برای فتوا و تحقیقات و رئیس کمیته فتوا در آلمان می‌گوید: تنظیم وصیت‌نامه برای یک مسلمان در آلمان مجموعه‌ای از مشکلات پیش روی مسلمانان به طور کلی در این کشور را حل می‌کند، از جمله مهم‌ترین این مشکلات کفن‌ودفن و همچنین تقسیم میراث به شکل اسلامی است.  

به گفته وی دولت آلمان اجازه سوزاندن جسد اموات را می‌دهد، زیرا بسیاری از آلمانی‌ها به دلیل هزینه بالای زمین و هزینه‌های دفن که بر دوش بستگان متوفی است، به این گزینه متوسل می‌شوند، حنفی تصریح کرد: ما به مسلمانان توصیه می‌کنیم که هرکدام یک وصیت‌نامه مکتوب تنظیم کنند چرا که در صورت مرگ یک مسلمان آلمانی و عدم وجود این سند مکتوب، مقامات اجازه دفن اسلامی او را نمی‌دهند از سویی میراث او نیز بر مبنای قانون آلمان تقسیم خواهد شد.

فتحی سعد، امام جماعت و خطیب مسجدالسلام در شهر پفورزهایم به نوبه خود خاطرنشان کرد: هر شخصی در آلمان می‌تواند وصیت‌نامه‌ای در بندهای مختلف تنظیم کند که یک بند مهم آن به دفن و تقسیم میراث اختصاص دارد. این وصیت‌نامه یک سند لازم‌الاجرا خواهد بود  مشروط بر اینکه این بندها با حضور شهود در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود تا زمان تنظیم سند قابل‌قبول باشد.

شیخ احمد حلیل، امام اعظم در آلمان نیز در گفت‌وگویی با الجزیره تصریح کرد:  تقسیم ارث در قوانین آلمان با قوانین اسلامی متفاوت است. ماده 25 قانون مهاجرت و تابعیت پیشین آلمان، معیار تابعیت را برای تقسیم ارث می‌پذیرفت اما از 17 ماه اوت سال 2015 با توجه به قوانین ارث در اتحادیه اروپا، امور مرتبط به ارث برای هر فرد تابع قانون اقامتگاه وی خواهد بود. از این‌ رو در صورت درگذشت مسلمانانی که مقیم آلمان هستند، تقسیم ارث آنها بر مبنای قانون آلمان صورت خواهد گرفت.

به گفته وی قانون آلمان در این زمینه اولویت عمل بر مبنای وصیت‌نامه در بحث ارث و تدفین را پذیرفته است. لذا در صورت وجود وصیت‌نامه رسمی، فرد مسلمان می‌تواند از تدفین و تقسیم میراث خود بر مبنای قوانین شریعت اطمینان حاصل کند.

انتهای پیام
captcha