پای مکتب تربیتی اهل بیت(ع)
کد خبر: 4125608
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
برخط جامعه

پای مکتب تربیتی اهل بیت(ع)

هفته‌ای که گذشت مقارن با میلاد امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل العباس(ع) و امام سجاد(ع) و همچنین هفته تربیت اسلامی بود. خبرگزاری ایکنا به همین مناسبت در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی امور تربیت در دین از نگاه اولیای دین پرداخته است.

به گزارش ایکنا، گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهای؛ برگزاری اختتامیه چهارمین جشنواره ملی جهادگران، دیدار با یادگاران روزهای رزم، برگزاری اختتامیه کارگاه‌های مهدویت و نهج‌البلاغه ارتش، برگزاری همایش مدیران مواکب حسینی ویژه بانوان و مدیران امور بانوان ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، گران‌فروشان را نقره‌داغ می‌کنیم، برگزاری نشست تخصصی خانواده و تربیت، برگزاری نشست خبری اولین جایزه ملی جوانی، تمرکز انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بر فعالیت قرآنی در نوروز، انتخاب زهرا شیخی به عنوان عضو جدید هیئت امنای جهاددانشگاهی، مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه‌ای دخترانه‌ای در تهرانسر، داد و ستد فرهنگی معلمان در رویداد بین‌المللی «الف‌تا»، بیماری‌های آسایش سالانه ۳۰۰ هزار ایرانی را می‌کشد، برگزاری آئین داوری بخش نخبگان جایزه البرز ۱۴۰۲، بزرگترین سقوط جمعیتی ایران چگونه رقم خورد، برنامه‌های سازمان بسیج سازندگی در ایام نوروز، پایان ۳ روز ایده‌پردازی در حوزه سلامت با معرفی خلاق‌ترین‌ها، برگزاری نشست خبری اولین کنگره «پزشکی مبتنی بر سبک زندگی سالم»، پیشگیری جایگزین درمان صرف دانشجویان می‌شود، انتصاب دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی و ضرورت استفاده از رسانه برای دستیابی به اهداف اسلامی را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

برگزاری اختتامیه چهارمین جشنواره ملی جهادگران

اختتامیه چهارمین جشنواره ملی جهادگران روز شنبه ۶ اسفند در مجتمع فرهنگی دانشجویی ۱۳ آبان برگزار شد.

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم ضمن تبریک ایام ماه شعبان و روزهای پاسدار و جانباز بیان کرد: به عنوان یک شهروند اعلام می‌کنم که ما قدردان جانبازان و ایثارگران هستیم و امنیت امروز ما مرهون ایثار این عزیزان است. بارها در مراسم مختلف عرض کردم که شخصیت الگویی، باید متوازن و هماهنگ باشد و کاریکاتوری نباشد. منظور از شخصیت الگویی این است که افراد موفق و الگوها که در رسانه‌ها معرفی می‌شوند نباید فقط اقشار خاصی باشند بلکه باید از اقشار مختلف در صنوف متفاوت باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شما جهادگران سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران را افزایش می‌دهید و با حضور خود شادی و نشاط را به جامعه هدیه می‌کنید. شما سبب می‌شوید که مردم به جمهوری اسلامی ایران امیدوار شوند.

دیدار با یادگاران روزهای رزم

حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی روز ششم اسفندماه، همزمان با ولادت حضرت عباس(ع) و روز تکریم مقام جانباز با همراهی حسن فارسی، معاون هماهنگی و امور مجلس، محمدمحسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی، علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی این نهاد و جمعی از مدیران ارشد این نهاد با حضور در مرکز توانبخشی ثارالله(ع) با جانبازان این مرکز دیدار و گفت‌‍وگو کردند.

مرکز توانبخشی جانبازان ثارالله، یکی از چهار آسایشگاه جانبازان در تهران است که مربوط به جانبازان ضایعات نخاعی و گردنی است. این مرکز در یک فضای ۱۲ هزار متر مربعی، در یکی از محلات شمال تهران و منتهی به خیابان مقدس اردبیلی قرار دارد و از سال ۱۳۶۱ برای ارائه خدمات به جانبازان جنگ تحمیلی راه‌اندازی شده است و ظرفیت پذیرش و میزبانی از ۳۰ تا ۳۵ نفر جانباز را دارد.

کارگاه‌های مهدویت و نهج‌البلاغه ارتش

اختتامیه کارگاه‌های مهدویت و نهج‌البلاغه یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح روز ششم اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش، سرهنگ مهدی میدانی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ارتش، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر، مدیرعامل مؤسسه نهج‌البلاغه و سایر مسئولان و فرماندهان به میزبانی ستاد نیروی دریایی ارتش برگزار شد.

حجت‌الاسلام رهبر، طی سخنانی با اشاره به آموزه‌های نهج‌البلاغه گفت: اهتمام سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش و رویکرد خاص این سازمان به برنامه‌هایی در زمینه قرآن و نهج‌البلاغه، موجب ارتقای توان رزمی نیروهای نظامی و ترویج سبک زندگی دینی میان کارکنان و خانواده‌ها و استفاده بیشتر و بهتر از این آموزه در زندگی شخصی و اجتماعی است.

امام‌جمعه موقت اصفهان با اشاره به اینکه آموزه‌های قرآنی باید بیش از پیش به نسل نوجوان، جوان و خردسالان منتقل شود، ادامه داد: مجموعه‌هایی از آموزه‌ها برای تمامی سنین حتی خردسالان در این کتاب ارزشمند است و می‌توان در کتب درسی دوره اول هم از این آموزه‌ها برای کودکان و نوجوانان استفاده کرد.

داد و ستد فرهنگی معلمان در رویداد «الف‌تا» و برگزاری آئین داوری جایزه البرز

مدیران مواکب حسینی ویژه بانوان 

همایش مدیران مواکب حسینی ویژه بانوان و مدیران امور بانوان ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات روز یکشنبه، هفتم اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام صدیقی، امام‌جمعه موقت تهران، مجید نامجو، رئیس قرارگاه اربعین ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، زهرا سعیدی مبارکه، مسئول امور بانوان ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات و جمعی از بانوان خادم و موکب‌دار اربعین برگزار شد.

در مراسم اختتامیه این گردهمایی حجت‌الاسلام صدیقی، امام‌جمعه موقت تهران ضمن تقدیر از خدمات بانوان در موکب‌های اربعین، فرازی از زیارت جامعه کبیره را خواند و با اشاره به اینکه آیت‌الله‌العظمی مرعشی در وصیتنامه خودشان از فرزندانشان خواستند هفته‌ای یک بار زیارت جامعه کبیره را بخواند، گفت: در فرازی از دعای جامعه کبیره آمده است، مولا ما هر قدر در مورد شما بگوییم، کم گفته‌ایم و خوبی‌های شما از عدد ستارگان هم بیشتر است.

وی با بیان اینکه موکب‌داری بانوان جانشینی حضرت زینب(س) و تبعیت از حضرت زهرا(س) است، ادامه داد: امام زین‌العابدین(ع) برای ما چند یادگار باقی گذاشتند. یکی ارتباط دل با خدا از ناحیه مناجات است‌. هر کسی بخواهد حجابش با خدا محو شود، باید دلش بشکند و یکی از کانون‌های انکسار قلوب دعا است. امام زین‌العابدین(ع) مظلوم بودند و بنی‌امیه خفقان ایجاد کرده بود و ایشان نه کرسی تدریس داشتند و نه منبر؛ برای همین آموزه‌های خودشان را در قالب دعا به یادگار گذاشتند.

گران‌فروشان را نقره‌داغ می‌کنیم

نشست خبری رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با محوریت «آغاز طرح نوروز و ماه مبارک رمضان» روز دوشنبه ۸ اسفند در سالن جلسات سازمان تعزیرات حکومتی برگزار شد.

احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ضمن تبریک اعیاد ماه شعبان در این نشست بیان کرد: مسئولیت اصلی نظارت بر بازار از حیث قیمت‌گذاری‌ها، برنامه تولید، شبکه‌ توزیع، واردات و توزیع و عرضه کالاهای وارداتی، حسن اجرای ضوابط قیمت‌گذاری، نظارت بر ضوابط قیمت‌گذاری، توزیع کالا و خدمات و... بر عهده وزارت صمت به خصوص سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، وزارت جهاد کشاورزی در قسمت کالاهای اساسی مرتبط با محصولات کشاورزی و از حیث نظارت بر مراکز صنفی و خرده فروشان بر عهده اتاق اصناف است و سازمان تعزیرات مرجع رسیدگی به تخلفات و پرونده‌هایی است که این مراجع به عنوان مراجع اصلی ناظر بر بازار گزارش می‌کنند.

اصانلو گفت: طرح گشت‌های مشترک و نظارت بر بازار نوروز و ماه رمضان ۱۴۰۲ از امروز با رمز «یا زهرا» آغاز می‌شود و تا دو ماه ادامه دارد. این دوره محدودیتی در مواجهه با تخلفات وجود ندارد و اختیار پلمپ واحدهای متخلف در همان مرحله رسیدگی بدوی بدون اینکه رأی قطعی شود وجود دارد و مجازات متخلفین تشدید شده است.

پاسخ امام سجاد(ع) به چیستی مکارم اخلاقی

گروه اجتماعی ایکنا طی هفته‌ای که گذشت و با توجه به اعیاد مبارک این هفته، نسبت به انتشار گفت‌وگویی با حجت‌السلام سیدجواد بهشتی، کارشناس امور قرآنی در رابطه با تفسیر دعای مکارم‌الاخلاق اقدام گرده که در بخش‌هایی از این گفت‌‎وگو آمده است: « مردم ما با صحیفه سجادیه به صورت اجمالی آشنایی دارند اما کمتر به مطالعه آن می‌پردازند و کتاب صحیفه معمولا در قفسه کتابخانه‌ها به جای مانده است. امروز نیازمند آن هستیم تا این کتاب نورانی را به متن زندگی وارد کنیم. طولانی‌ترین دعای صحیفه سجادیه، دعای بیستم و موضوع آن نیز مکارم‌الاخلاق یعنی همان رسالت پیامبر(ص) است.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «إِنَّی بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ؛ به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده‌ام». از امامان معصوم(ع) سؤال می‌کردند، مکارم اخلاقی که پیامبر(ص) برای آن به رسالت برگزیده شده است، چیست؟ معصومین(ع) به این سؤال پاسخ می‌دادند. دعای مکارم‌الاخلاق در حقیقت یکی از پاسخ‌های امام سجاد(ع) به این پرسش است. مکارم‌الاخلاق دعایی است که بلندی‌ها و بزرگی‌های اخلاق بشری که انسان را به خدا نزدیک می‌کند را شرح داده است. کسانی که این دعا را تفسیر کرده‌اند، آن را به ۲۲ فراز تقسیم کرده‌اند.

فراز اول دعای مکارم‌الاخلاق نیز با صلوات آغاز شده و با صلوات نیز به پایان می‌رسد. این فراز دارای چهار قسمت ایمان، یقین، نیت و عمل است. کمالات انسانی که از سوی ادیان آسمانی راهگشا بوده و به انسان نشان داده شده است، شامل طیف‌هایی هستند که درجاتی دارند. ایمان، یقین، نیت و عمل نیز دارای درجات خود هستند».

دمیدن روح توحیدی در تربیت اسلامی و دستیابی به حیات طیبه

هشتم اسفند سالروز تأسیس نهاد مقدس امور تربیتی، یادگار گرانقدر شهیدان رجایی و باهنر در مدارس بود. از جمله اهداف تشکیل این نهاد پرورشی در مدارس انتقال ارزش‌های دینی و فرهنگی انقلاب اسلامی به مدارس، تربیت و بازسازی دانش‌آموزان در فضایی انقلابی و اسلامی، زمینه‌سازی برای ورود نگرش‌های دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی به نظام آموزش و پرورش و حفظ مدارس از آفات فرهنگی و سیاسی، شناخت و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان در رشد دینی، عقلی، اجتماعی، عاطفی آنان و حفظ ارزش‌ها و ... بود. طی سال‌های اخیر نیز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با هدف تربیتی تدوین و در دستور کار مدارس قرار گرفت.

ایکنا در این راستا و برای نگاه به مسیر صحیح تربیت اسلامی به گفت‌وگو با صدیقه سلیمانی، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه دین و مسائل خانواده پرداخت که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: « یکی از این علل و عوامل محیط بیرونی و نقش مربی برای متربی است که چگونه کمک رسانی کند تا بتواند قابلیت‌های بالقوه‌ای که در وجود فرد هست را بالفعل کند.

والدین و خانواده در درجه اول مهم‌ترین مربیان کودک هستند؛ سپس وقتی کودک وارد زندگی و محیط اجتماعی می‌شود، مدارس نقش اساسی را در کنار والدین برای تربیت بر عهده دارند. از همین جا معلوم می‌شود که معنای تربیت چیست و نقش مربیان چیست و به چه کسی مربی می‌گویند. پدر و مادر نیز به نوعی مربی محسوب می‌شوند؛ فضای خانواده، محیط اجتماعی و معلمان به نوعی مربی هستند. گرچه مسئولیت‌ها و دامنه وظایف و میزان اثرگذاری همه این مربیان یکسان نیست اما در روند تربیت اثرگذاری جدی‌ دارند. از طرف دیگر باید بدانیم که تربیتی که خداوند برای تسهیل، تعدیل و هدایت در وجود هر انسان گذاشته، در چه نقطه‌ای به آن خواهد رسید».

نشست تخصصی خانواده و تربیت

نشست تخصصی خانواده و تربیت روز ۹ اسفندماه با حضور یوسف نوری‌، وزیر آموزش و پرورش، اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه، علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران و جمعی از اولیای دانش‌آموزان و اولیای مدارس برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش با تبریک هفته تربیت اسلامی بیان کرد: امیدوارم که فرزندان خود را به گونه‌ای تربیت کنیم که در تمامی ساحت‌ها موفق باشند. انگاره‌هایی که نسبت به ارکان تعلیم و تربیت داریم باید تغییر کند‌؛ انگاره اول خانواده است. در سند تحول چهار رکن فرایند تربیتی مطرح شده که رکن اول خانواده است. نگاه به اولیا نباید صرفاً تشریفاتی و برای تأمین مالی باشد. اسلام تربیت فرزندان را وظیفه و تکلیف والدین مطرح کرده است و زمانی که در این زمینه فقدان یا ضعف وجود داشته باشد، تربیت وظیفه حکومت است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: باید در مدرسه جایگاهی را برای اولیا ایجاد کرد تا حضور پیدا کنند و از نزدیک ناظر باشند. اگر قبول داریم که اولیا یک ضلع از مثلث تعلیم و تربیت هستند باید شرایط حضور آنها در مدارس ایجاد شود و حتی بتوانند در کلاس‌های درس حضور داشته باشند؛ نباید از این اتفاق ترسید.

اولین جایزه ملی جوانی

نشست خبری اولین جایزه ملی جوانی جمعیت روز ۹ اسفند با حضور کاظم فروتن، دبیر ستاد ملی جمعیت، حجت‌الاسلام علی گودرزی، دبیر اجرایی جایزه ملی جوانان و امیرحسین بانکی‌پور، رئیس کمیسیون خانواده و جوانی جمعیت برگزار شد.

فروتن در این نشست گفت: بحث جمعیت یکی از بحث‌های بسیار حساس است که کشور‌های غربی برای کشور‌های اسلامی و به ویژه ایران نسخه کاهش جمعیت را نوشته بود. در کشور ما در سال ۱۳۶۸ برنامه‌ریزی شد که نرخ باروری از ۶.۴ تا سال ۱۳۹۰ به ۴ برسد. اما در عرض ۳ تا ۵ سال نرخ باروری به ۴ کاهش پیدا کرد و با هجمه فرهنگی و تبلیغاتی که انجام شد و محدودیت‌هایی که برای مردم کشور ما فراهم کردند، رشد جمعیت کاهش پیدا کرد. مسئولینی هم که مبتکر این طرح در نظام جمهوری اسلامی بودند، کماکان روند خود را ادامه دادند، در حالی که از همان زمان باید در سیاست‌های خود تجدیدنظر می‌کردند.

رئیس کمیسیون خانواده و جوانی جمعیت با اشاره به اینکه در سراشیبی سقوط به سیاهچاله جمعیتی قرار گرفته‌ایم، گفت: فرصت نجات ما ۵ تا ۶ سال بیشتر نیست و فرصت خطا هم نداریم. اگر در سیاهچاله پیری جمعیت بیفتیم تا ۱۵۰ سال امکان نجات وجود نخواهد داشت.

داد و ستد فرهنگی معلمان در رویداد «الف‌تا» و برگزاری آئین داوری جایزه البرز

تمرکز انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بر فعالیت قرآنی

نشست خبری حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با موضوع «هفته تربیت اسلامی» روز سه‌شنبه ۹ اسفند در سالن جلسات سازمان مدارس و مراکز غیردولتی برگزار شد.

حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در این نشست ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و هفته امور تربیتی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با انتخاب روز امور تربیتی رویکرد خود را در رابطه با موضوع تعلیم و تربیت به صورت واضح اعلام کرد. نام‌گذاری این روز یادآور اهمیت موضوع پرورش و تربیت است.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بیان کرد: امسال نوروز با ماه مبارک رمضان مصادف است و به همین دلیل بستر برگزاری برنامه‌های جهادی برقرار نیست ولی بر فعالیت‌های قرآنی تمرکز شده است. دو بخش حفظ موضوعی و سوره‌ای و موضوع تدبر در قرآن کریم را دنبال خواهیم کرد.

زهرا شیخی؛ عضو جدید هیئت امنای جهاددانشگاهی

اعضای شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، در جلسه روز سه‌شنبه، ۹ اسفند ماه که به ریاست حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور برگزار شد، زهرا شیخی را به‌عنوان عضو جدید هیئت امنای جهاددانشگاهی انتخاب کردند.

زهرا شیخی مبارکه، نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس یازدهم و پزشک لنفولوژیست و متخصص طب ایرانی، دارای مدرک تحصیلی پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتری تخصصی طب سنتی ایرانی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، لنفولوژی از کالج فولدی آلمان و Graz اتریش است.

مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه‌ای دخترانه‌ای 

صبح روز ۱۰ اسفند تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان دولتی دخترانه‌ای در تهرانسر دچار مسمومیت شدند. برخی از دانش‌آموزان دبستان ابتدایی که در مجاورت این دبیرستان هستند نیز دچار مشکل شدند. حاضران در اطراف محوطه مدرسه علت مسمومیت دانش‌آموزان را استنشاق نوعی گاز مطرح کردند.

این اتفاق در ادامه مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز در استان قم رخ داده است. همچنین، برخی دانش‌آموزان در شهر پردیس نیز با علائم مسمومیت از مدرسه به مراکز درمانی منتقل شدند.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش امروز ۱۰ اسفند در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در رابطه با مسمومیت دانش‌آموزان گفته است: این موضوع بین بخشی است و مقرر شده با محوریت وزارت کشور جلسه‌ای تشکیل و تصمیم‌گیری شود.

داد و ستد فرهنگی معلمان در رویداد بین‌المللی «الف‌تا»

نشست خبری علی پارسانیا، مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با موضوع «ارائه برنامه‌های اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و رویداد بین‌المللی «الف‌‌تا» روز چهارشنبه ۱۰ اسفند در ساختمان مرکزی سازمان دانش‌آموزی برگزار شد.

علی پارسانیا، مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ضمن تبریک اعیاد شعبانیه در این نشست بیان کرد: برای اینکه سند تحول به درستی اجرا شود باید برنامه داشت‌. این سند ۱۰ سال پیش تصویب شده است و اولین پرسش این است که تجربه ۱۰ ساله اجرای سند تحول چیست و چه آورده‌ای دارد؟

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در رابطه با رویداد بین‌المللی «الف‌تا» گفت: این رویداد بین‌المللی است و تلاش می‌کنیم تا در کشورهای مختلف اسلامی معرفی شود و از تجربه‌های آنها نیز یاد بگیریم و آنها نیز از تجربه ما بیاموزند تا داد و ستد فرهنگی بین معلمان شکل گیرد.

داد و ستد فرهنگی معلمان در رویداد «الف‌تا» و برگزاری آئین داوری جایزه البرز

بیماری‌های آسایش سالانه ۳۰۰ هزار ایرانی را می‌کشد

علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم انسانی جهاددانشگاهی در اولین کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی که به همت سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران از چهارشنبه، دهم اسفند ماه به مدت دو روز آغاز به کار کرده است، طی سخنانی، گفت: همه آگاه هستیم که روش زندگی ما در سال‌های اخیر یعنی در قرن ۲۱ دچار تحولات جدی شده است. این تحولات جدی به چند دلیل اتفاق افتاده؛ اول به خاطر اوضاع اقتصادی، دوم توسعه شهرنشینی، سوم به خاطر جهانی شدن و برداشته شدن مرزهای جغرافیایی و در نهایت انقلاب ارتباطات و انقلاب الکترونیک که در این قرن بشر را به یکی از دستاوردهای بزرگ خود نائل کرده است.

رئیس پژوهشکده علوم انسانی جهاددانشگاهی ضمن هشدار نسبت به ‌بی‌توجهی به بیماری‌های ناشی از تکنولوژی‌های نوین، گفت: طبق گزارشی که در این خصوص آمده ۳۰۰ هزار مرگ و میر در سال به دلیل سبک زندگی در ایران رخ می‌دهد.

آئین داوری بخش نخبگان جایزه البرز 1402

آئین داوری جایزه البرز ۱۴۰۲ ویژه نخبگان روز ۱۱ اسفندماه با حضور حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و جمعی از اساتید دانشگاهی و حوزوی در هتل ارم تهران برگزار شد.

ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و دبیرکل جایزه البرز در این آئین اظهار کرد: بنیاد فرهنگی البرز ۶۰ سال پیش و در سال ۱۳۴۲ شمسی با هدف کمک به اشاعه فرهنگ کشور و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهندگان برتر ایرانی و تشویق دانشجویان و دانش‌آموزان برگزیده و نوباوگان و نوجوانان با استعداد ایرانی، از طریق اعطای جوایزی به نام «جایزه البرز» به همت مرد خیراندیش و نیک‌سیرت، مرحوم حسینعلی البرز تأسیس و وقف شد که طی بیش از نیم قرن، چندین هزار نفر از نخبگان برتر علمی کشور را شناسایی و با اعطای جایزه البرز مورد حمایت و تشویق قرار داده است.

بزرگترین سقوط جمعیتی ایران چگونه رقم خورد

وبینار «بررسی سند جمعیتی بین‌المللی NSSM۲۰۰ و نقش آن در تحولات جمعیتی ایران» صبح روز ۱۱ اسفند طی سلسله نشست‌های جوانی جمعیت و به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه برگزار شد.

هادی عرب، پژوهشگر حوزه جمعیت‌شناسی در این نشست به بررسی سند جمعیتی امریکا پرداخت و گفت: در قرن بیستم، با توجه به مؤلفه‌های متعدد بهبود سبک زندگی، رشد جمعیت شتاب چشمگیری داشت به طوری که در سال ۱۹۵۰، جمعیت جهان از ۲.۵ میلیارد نفر فراتر رفت. سپس با روند تصاعدی، در نیمه دوم قرن بیستم، ۳.۵ میلیارد نفر به جمعیت جهان افزوده شد و از مرز ۶ میلیارد نفر گذشت. امریکایی‌ها پیش‌بینی کردند این جمعیت در سال ۲۰۵۰، به حدود ۱۰ میلیارد نفر برسد؛ از این رو آن‌ها برای کنترل جهان و اینکه افزایش جمعیت امنیت آن‌ها را به خطر خواهد انداخت، سند جمعیتی برای جهان تدوین و تنظیم کردند.

وی افزود: هدف این سند بررسی پیامد‌های افزایش جمعیت بر امنیت ملی امریکا بود. در واقع ایده اصلی سند این بود که رشد جمعیت در کشور‌های کمتر توسعه یافته برای آمریکا، یک مسئله امنیت ملی محسوب می‌شود و آمریکا به صورت جدی باید آن را مدیریت کند.

برنامه‌های سازمان بسیج سازندگی در ایام نوروز

سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی ضمن تشریح اقدامات گروه‌های جهادی بسیج سازندگی به مناسبت عید نوروز گفت: برای نوروز امسال ۹۷ قرارگاه عملیاتی جهادی راه‌اندازی کردیم که وظیفه این قرارگاه‌ها انجام عملیات مختلف در طرح‌هایی مانند بسیج آب‌رسانی، تعمیر و بازسازی منازل محرومان، اهدای جهیزیه، توزیع کمک‌های مؤمنانه و خدمات درمانی است.

وی با بیان اینکه محور فعالیت قرارگاهی بسیج سازندگی برای نوزوز امسال مبنی بر دو مدل قرارگاه‌های عملیاتی و ملی است، اظهار کرد: علاوه بر ۹۷ قرارگاه عملیاتی جهادی بسیج سازندگی نوروز ۱۴۰۲، تعداد ۱۰ قرارگاه ملی نیز در سطح کشوری راه‌اندازی کرده‌ایم. همچنین، ۳۲ قرارگاه استانی نیز در استان‌های مختلف راه‌اندازی شده است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی خدمت هدفمند و تجهیزات خدمت رسانی را از مزیت‌های این قرارگاه‌ها دانست و گفت: برخی از اقشار ۲۲ گانه بسیج مستضعفین مانند بسیج دانشجویی، بسیج جامعه پزشکی، بسیج مهندسین کشاورزی، بسیج دانش‌آموزی و سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون نیز در هماهنگی با سازمان بسیج سازندگی اقدام به ایجاد قرارگاه کرده‌اند.

داد و ستد فرهنگی معلمان در رویداد «الف‌تا» و برگزاری آئین داوری جایزه البرز

۳ روز ایده‌پردازی در حوزه سلامت

اولین رویداد ایده بازار سلامت به همت مرکز نوآوری و شتابدهی(منش) جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران با حضور جمعی از دانش پژوهان، محققین، دانشجویان خلاق و صاحبان ایده‌های نو در زمینه سلامت برگزار شد.

در این رویداد که به مدت سه روز در فضایی در محل پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاددانشگاهی برگزار شد، مسعود حبیبی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران طی سخنانی، حمایت از ایده‌های خلاقانه و به روز به ویژه در میان جوانان را حائز اهمیت دانست و گفت: چندی پیش یک دانشجوی پزشکی، نزد من آمد و با شور و علاقه‌ای فوق‌العاده گفت که قصد دارد «سیلیکون ولی» راه اندازی کند و برای انجام این ایده، جهاددانشگاهی را انتخاب کرده است. این دانشجو هوش بالایی داشت و به جهت همکاری با شرکت‌های موفق در حوزه استارت اپی، تجربه بسیاری در این حوزه به ویژه در بحث توریست درمانی داشت.

رئیس جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران تأکید کرد: ما از ایده «سیلیکون ولی» استقبال کردیم و بر این اساس چندین جلسه با این دانشجو داشتم و امیدوارم که بتوانیم حداقل این نگاه بلند و آرزویی که این جوان ایرانی ارزشمند دارد را همراهی کنیم.

اولین کنگره «پزشکی مبتنی بر سبک زندگی سالم»

نشست خبری اولین کنگره «پزشکی مبتنی بر سبک زندگی سالم» روز هفتم اسفندماه با حضور مسعود حبیبی، رئیس جهاددانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران و رئیس نخستین کنگره، شاهین آخوندزاده، دبیر علمی و مریم صداقت، دبیر اجرایی کنگره برگزار شد.

مسعود حبیبی، رئیس جهاددانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران و رئیس نخستین کنگره در این نشست گفت: ۷۰ درصد از مرگ‌ومیر‌ها به دلیل بیماری‌های غیرواگیردار است. رفتار، سبک زندگی، تغذیه، فعالیت‌های فیزیکی، استرس، روابط اجتماعی و .. تأثیر زیادی در ابتلا به این بیماری‌ها دارند. برای مثال، بیماری‌های قلبی که ۱۹ درصد از بیماری‌ها را شامل می‌شد با اندکی توجه از جمله فعالیت ورزشی مناسب، تغذیه سالم و ... قابل پیشگیری است.

وی افزود: براساس مطالعات پژوهشکده زخم، بار مالی این زخم‌ها بسیار زیاد است؛ از این‌رو، گروه پزشکی مبتنی بر سبک زندگی در علوم پزشکی جهاددانشگاهی یکی از فعالیت‌های خود را در راستای آگاهی‌بخشی به جامعه اختصاص داده است و برگزاری این کنگره یکی از این برنامه‌هاست و امیدواریم در جامعه شاهد سبک زندگی سالم و تغییر نگرش در این زمینه باشیم.

پیشگیری جایگزین درمان صرف دانشجویان می‌شود

روز هشتم اسفند اطراف محوطه تالار فردوسی دانشگاه تهران، متفاوت‌تر از همیشه با تابلوها و محتواهای آموزشی با محور سلامت و ایده‌پردازی و خلاقیت در حوزه سلامت دانشجویان مزین شده بود و چندین غرفه نیز به ارائه خدمات سلامت اقدام کرده بودند. همچنین چندین ایده و نرم‌افزار تولید شده از سوی دانشجویان با محور سلامت نیز به وسیله پوستر به دانشجویان معرفی شده بود.

این اقدامات در راستای برگزاری آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی سلامت دانشجویان، صورت گرفته است و امروز در تالار فردوسی دانشگاه تهران مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی سلامت دانشجویان و مراسم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی سلامت برگزار شد.

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم ضمن تقدیر از برگزارکنندگان و دانشجویان شرکت کننده در این همایش، گفت: خداوند بزرگ که علم، قدرت و ثروت بی‌انتها است، نعمت‌های بزرگی به ما داده که از مهم‌ترین آنها امنیت و سلامت است که باید قدر آن را بدانیم و تا وقتی گرفتار نشد‌ه‌ایم شاید به اهمیت این دو واقف نباشیم.

وی ادامه داد: سلامتی مهم است چون اگر سلامتی و امنیت نباشد از سایر نعمت‌ها نمی‌توان بهره کافی را برد.

انتصاب دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور طی حکمی سیدمحمدامین آقامیری را به عنوان دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی منصوب کرد.

در این حکم بر تحقق دولت هوشمند و حکمرانی فناورانه و مبتنی بر داده به منظور بسط عدالت و شفافیت، ارتقای مشارکت اجتماعی و تسهیل زندگی مردم از طریق توسعه خدمات هوشمند دیجیتال، تکمیل و توسعه شبکه ملی اطلاعات تقویت سیاست‌های صیانت از حریم خصوصی کاربران و امنیت سایبری، تلاش برای حضور خدمات و محصولات و سکوهای ایرانی در سطح جهانی با تأکید بر کشورهای منطقه و جوامع دارای ارزش‌های مشترک فرهنگی ـ اجتماعی، حمایت حداکثری از مراکز علمی، تحقیقاتی، دانشگاهی و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه مجازی با سیاست گذاری هوشمندانه و روزآمد با تأکید بر توسعه هوش مصنوعی و گسترش صنایع هوشمند و رشد کارآفرینی و نوآوری بخش خصوصی و مردمی، توجه ویژه به اقتصاد دیجیتال و رشد سهم آن در اقتصاد و تولید ملی، دیپلماسی و تعامل فعال بین‌المللی برای پیشبرد اهداف مصوب، مواجهه هوشمندانه با فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی با رویکرد بسط فرهنگ ایرانی ـ اسلامی بالاخص در زمینه سبک زندگی و مقابله موثر با تهاجم فکری -فرهنگی دشمن، بازنگری در سیاست‌های مسدودسازی فضای مجازی با تأکید بر ارزش های دینی و انقلابی و توجه به اقتضائات نوین فضای مجازی، تحول در دبیرخانه و مرکز ملی با استفاده از ظرفیت نیروهای جوان، نخبه، مؤمن و انقلابی و تلاش برای تحقق کامل سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی تأکید شده است.

ضرورت استفاده از رسانه برای دستیابی به اهداف اسلامی

اختتامیه همایش ملی حقوق خانواده و رسانه روز، ۱۰ اسفندماه با حضور نسیم‌السادات محبوبی، مشاور رئیس مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران، سیدحسن وحدتی شبیری، دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه قم و فاطمه سادات حسینی، استادیار گروه حقوق دانشکده رفاه و دبیر اجرایی همایش برگزار شد.

سیدحسن وحدتی شبیری، دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه قم در این مراسم اظهار کرد: رسانه از نظر لغوی به معنای وسیله‌ای برای رساندن پیام‌ها و اطلاع‌رسانی است، اما در دنیای امروز رسانه تنها یک ابزار برای اطلاع‌رسانی نیست، بلکه رسانه‌های مدرن استفاده از فضای مجازی، ماهواره‌ها و ... را با هدف مهندسی افکار عمومی در دستور کار قرار می‌دهند.

وی افزود: رسانه‌‌ها به وسیله‌ای برای افراد، گروه‌ها و سیاساتمداران تبدیل شده تا بتوانند جامعه را به سمت و سوی مورد نظر خود سوق دهند. ما باید برای فهم و شناخت رسانه، فلسفه رسانه به معنای امروزی را به درستی بشناسیم. از طریق همین رسانه‌ها بود که غربی‌ها حکومت‌های مختلفی را سرنگون کرده و فرهنگ‌هایی را به جوامع شرقی تسری دادند. امروز نیز دنیای غرب از طریق رسانه می‌خواهد فرهنگ خود را به جوامع دیگر سرایت دهد.

انتهای پیام
captcha