الهلباوی، حامی واقعی انقلاب اسلامی و مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی بود
کد خبر: 4125784
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
تجمع علمای مسلمان:

الهلباوی، حامی واقعی انقلاب اسلامی و مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی بود

تجمع علمای مسلمان لبنان درگذشت کمال الهلباوی، اندیشمند مسلمان مصری را ضایعه‌ای بزرگ برای جهان اسلام توصیف کرد و گفت که وی از حامیان واقعی انقلاب اسلامی و مقاومت بود.

به گزارش ایکنا، کمال الهلباوی، رئیس انجمن اسلامی در انگلستان و سخنگوی سابق جمعیت اخوان‌المسلمین در غرب که در سال 2012 از این جمعیت جدا شد، روز چهارشنبه در لندن درگذشت.

تجمع علمای مسلمان لبنان با صدور بیانیه‌ای درگذشت خطیب و اندیشمند بزرگ اسلامی، کمال الهلباوی را تسلیت گفت.

در بیانیه این نهاد آمده است: با رحلت واعظ و اندیشمند بزرگ اسلامی جناب آقای دکتر کمال الهلباوی یک شخصیت بزرگ اسلامی را از دست دادیم، که پرکردن خلائی که ایشان در عرصه اسلام از خود خواهد گذاشت، دشوار است.

تجمع علمای مسلمان تأکید کرد: وی مبلغ اسلام اصیل محمدی و به دنبال وحدت امت اسلامی و مقابله با جریانات انحرافی بود که در  مسیر جهادی و تبلیغاتی وی پدید آمد.

در این بیانیه آمده است: الهلباوی پس از اخراج از کشور اصلی خود مصر  در سال 1987 میلادی به دلیل وابستگی به جنبش اسلام‌گرا، مجامع فکری و فرهنگی بسیاری به‌ویژه در کشورهایی که به آن تبعید شد، تأسیس کرد.

آنچه در مسئولیت تبلیغاتی او متمایز بود این بود که جوانان مسلمان را در برنامه‌هایی با ماهیت آموزشی، فرهنگی، حرکتی و انقلابی تربیت کرد که به مبلغان و رهبران اسلامی تبدیل شدند که تأثیر بسزایی در سیر عمل اسلامی او داشتند.

بر اساس این بیانیه، زمانی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، او جزء اولین کسانی بود که از این انقلاب حمایت کرد و نزد رهبران انقلاب اسلامی و در رأس آن امام خامنه‌ای، ولی امر مسلمین جهان محبوب بود. 

در این بیانیه آمده است: الهلباوی همچنین پشتیبان مقاومت در لبنان و فلسطین بود و از آن دفاع کرد و  با تمام توان و امکانات حامی آن بود و اخلاص و مسلمان بودن خود را زمانی که برخی از فتنه‌گران مذهبی درصدد تخریب چهره او برآمدند، نشان داد.

تجمع علمای مسلمان تأکید کرد: ما در این نهاد بیش از یک بار با مرحوم دکتر کمال الهلباوی از جمله در مجمع وحدت اسلامی در لندن که یکی از برجسته‌ترین بنیانگذاران آن بود ملاقات کردیم و با ایشان قرارداد همکاری امضا کردیم و در اکثریت قریب به اتفاق کنفرانس‌های آنها شرکت کردیم که یکی از آنها در لبنان و با همکاری ما بود.این کنفرانس‌ها عرصه گفت‌وگوی فکری بین مسلمانان از رنگ و زبان‌های مختلف و وجه اشتراک آن اعتقاد به اسلام اصیل محمدی، وحدت اسلامی و مقاومت در برابر ظلم و ستم بود.

تجمع علمای مسلمان تأکید کرد: هنگامی که الهلباوی متوجه شد که جناحی که به آن تعلق دارد  مرتکب اشتباهاتی شده است، این امر تأثیری در تغییر عقاید فکری و وجدان زنده او نداشت، بلکه بر اساس آن کار کرد و آن را بر تعصبات حزبی ترجیح داد و به همین دلیل مورد هجمه شدید قرار گرفت، اما تأثیری بر استحکام موضع وضوح بینش و پایبندی او به اصول اساسی تفکر اسلامی نداشت و موجب نشد که او از دشمن اصلی امت اسلامی که دشمن صهیونیستی است به سمت دشمنان خیالی منحرف شود که استکبار جهانی می‌خواهند ما با آنها دشمنی کنیم در حالی که آنها همان عقاید و جهت‌گیری‌های ما را دارند.

در پایان این بیانیه آمده است: خداوند شما را رحمت کند ای شیخ ارجمند، واعظ اصیل و برادر بزرگ و استاد مخلص جناب آقای دکتر کمال الهلباوی و خداوند متعال بهشت ​​را با علما و شهدا و صالحین به شما عطا فرماید.

کمال الهلباوی پس از اقامه نماز بر پیکر وی در مسجدی در شرق لندن در آرامستان ریاض الاسلام در لندن به خاک سپرده شد.

همچنین مراسم یادبود وی شامگاه چهارشنبه در باشگاه باراک رویال در لندن برگزار شد.

کمال الهلباوی را بیشتر بشناسیم

الهلباوی، سخنگوی سابق جماعت اخوان المسلمین در غرب و رئیس و بنیانگذار انجمن اسلامی در انگلیس بود. وی  در سال 2011( بهمن 1398) با پیروزی انقلاب مصر بر رژیم حسنی مبارک پس از 23 سال تبعید به مصر بازگشت و اما با حمایت از انقلاب سی‌ام ژوئن 2013  مصر که به سرنگونی محمد مرسی منجر شد موضعی علیه جماعت اخوان المسلمین گرفت و به عنوان عضو کمیته 50 نفره تدوین قانون اساسی مصر در سال 2014 برگزیده شد. او در این کمیته منصب نائب رئیس کمیته را برعهده داشت. الهلباوی عضو شورای ملی حقوق بشر مصر نیز بوده است.

الهلباوی متولد 1939 میلادی است. در سال 1960 لیسانس ادبیات گرفت و در سال 1971 از دانشگاه آمریکایی قاهره با مدرک لیسانس مدیریت بازرگانی فارغ التحصیل شد.

الهلباوی چندین سمت از جمله رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری اسلامی (MIC) در بریتانیا از سال 1997 داشته است. وی همچنین به عنوان عضو کمیته روابط خارجی شورای اسلامی اروپا خدمت کرده است.

او به عنوان مشاور در مرکز مطالعات سیاسی در انگلستان، همچنین به عنوان استاد دانشگاه در آکادمی دعوت در دانشگاه بین المللی اسلامی، همچنین به عنوان مشاور و مدرس در مؤسسه مطالعات سیاسی در پاکستان، مشاور اداره آموزش عربی در عربستان سعودی و همچنین هماهنگ کننده و رابط در خانه رفاه اسلامی  بریتانیا در دهه هشتاد قرن گذشته بود.

مرداد ماه سال 1395 هم بود که نیروهای امنیتی قاهره مانع سفر کمال الهلباوی به ایران شدند.آن زمان رسانه‌های مصری اعلام کردند که وی قرار بود از قاهره به دوحه و پس از آن به ایران سفر کند که نیروهای امنیتی فرودگاه قاهره از خروج او از مصر جلوگیری کردند.

انتهای پیام
captcha