تأثیر روزه‌داری قضات مسلمان در صدور احکام
کد خبر: 4128153
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
محققان روس بررسی کردند؛

تأثیر روزه‌داری قضات مسلمان در صدور احکام

انتشار نتایج یک تحقیق نشان داد که قضات مسلمانی که در ماه رمضان روزه می‌گیرند در صدور احکام به‌طور قابل توجهی نرم‌تر بوده و ساعات روزه‌داری در ماه رمضان به قضات در تصمیم‌گیری صحیح آن‌ها کمک می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از SBS، محققان داده‌های مربوط به احکام جنایی شامل تقریباً نیم میلیون پرونده و تصمیمات 10 هزار قاضی را تجزیه و تحلیل کردند که یک دوره 50 ساله را در هند و پاکستان، دو کشور با بیشترین جمعیت مسلمان، پوشش می‌دهند.

این مطالعه که توسط مدرسه اقتصاد جدید روسیه(Russia's New Economic School) انجام شده نشان داد که قضات هند و پاکستان در ماه رمضان حدود 40 درصد بیشتر از سایر دوره‌های سال حکم تبرئه صادر کردند.

این محققان گزارش دادند که داده‌ها از نظر آماری افزایش شدید و معنی‌دار تبرئه‌ها را از سوی قضات مسلمان در طول ماه رمضان نشان داد و این در حالی بود که برای قضات غیرمسلمان این موضوع صادق نبود.

آنها دریافتند که متهمانی که احکام سبک‌تر دریافت کرده‌اند، احتمال تکرار جرم در آنها هست از جمله برای متهمان جرایم خشن مانند سرقت مسلحانه و قتل. در این مطالعه همچنین آمده که احکام ملایم نیز کمتر مورد تجدیدنظرخواهی قرار می‌گیرند.

آونر سرور(Avner Seror)، یکی از نویسندگان این تحقیق و اقتصاددان در دانشگاه اکس مارسی فرانسه (Aix-Marseille University) گفت: ماه رمضان برای تحلیل‌های آماری فرصت مناسبی است زیرا راه‌های زیادی برای مقایسه ارائه می‌دهد، از برگزاری در تاریخ‌های مختلف هر سال گرفته تا مدت زمان روزه‌داری که بسته به زمان طلوع و غروب خورشید متفاوت است. تغییر در تصمیم‌گیری قضات در ماه رمضان می‌تواند به ایده بخشش ذاتی در آیین مسلمانان که کمی شبیه کریسمس در میان مسیحیان است، مرتبط باشد.

وی افزود: اما تأثیر ماه رمضان از این فراتر می‌رود زیرا به نظر می‌رسد به قضات در تصمیم‌گیری صحیح کمک می‌کند.

انتهای پیام
captcha