راه‌اندازی پلتفرم جامع امور خیریه در سال 1402
کد خبر: 4128700
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۷
شرفخانی خبر داد:

راه‌اندازی پلتفرم جامع امور خیریه در سال 1402

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه راه‌اندازی پلتفرم جامع امور خیریه را از برنامه‌های اصلی و مهم این مرکز در سال 1402 عنوان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح برنامه‌های این مرکز پرداخت و اظهار کرد: مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه علیرغم نوپائی در ساختار سازمان که بیش از سه سال از زمان تأسیس آن نمی‌گذرد، تلاش کرده با تلفیق برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در برنامه‌ریزی‌های خود در حوزه امور خیریه، فعالیت‌های مثمرثمری داشته باشد تا علاوه بر پاسخگوئی نیازهای آنی قشر آسیب‌پذیر جامعه، گام‌های اساسی در راستای تامین منافع کلیه ذینفعان سپهر خیریه و نیکوکاری کشور در سطوح خرد و کلان، از مددجویان و نیازمندان گرفته تا خیران و واقفان، مؤسسات خیریه و حتی سطوح حکمرانی و دستگاه‌های حاکمیتی بردارد.

وی افزود: برای نیل به این منظور به طور مثال در زمینه مؤسسات خیریه و تشکل‌های مردمی، تمام تلاش ما بر این هدف استوار بوده که بتوانیم نقش تسهیل‌گری سازمان اوقاف را در حوزه امور خیریه تقویت کرده و به عنوان یار و همراه مؤسسات و انجمن‌های خیریه، ایشان را در انجام فعالیت‌های خیرخواهانه و نوع‌دوستانه کمک کنیم و بدین منظور فعالیت‌های مختلفی را آغاز کرده و به یاری خدا ادامه خواهیم داد که از آن جمله می‌توان به مشارکت فعال و مؤثر در زمینه بررسی و اصلاح پیش‌نویس قانون تشکل‌های اجتماعی که ازسوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تهیه و تدوین شده است، اشاره کرد.

شرفخانی بیان کرد: پس از اولین انتشار پیش‌نویس مورد اشاره، بازخوردهای متعددی از نظرات مؤسسات خیریه و تشکل‌های خیریه نسبت به آن به مرکز امور خیریه سازمان اوقاف رسید که از ما درخواست ورود به بررسی پیش‌نویس می‌کردند و انتظار تلاش در جهت اصلاح برخی مواد و مقررات پیش‌بینی شده را داشتند. لذا بنده و همکارانم در این مرکز با هدف ایفای نقش تسهیل‌گری در حوزه امور خیریه و تأمین حداکثری منافع ذینفعان قانون جامع تشکل‌های مردمی در حوزه مؤسسات خیریه نسبت به بررسی آن اقدام و با شرکت فعال در جلسات کارشناسی و انجام مکاتبات متعدد پیشنهادات کارشناسی خود را ارائه کردیم که خوشبختانه برخی از آن‌ها مورد پذیرش کارشناسان و تدوین کنندگان پیش‌نویس قرار گرفت و در متن پیش‌نویس اعمال شد.

وی اظهارکرد: البته به طور منصفانه باید اذعان کرد که روند تدوین پیش‌نویس حاضر قانون تشکل‌های اجتماعی، از معدود پیش‌نویس‌هایی است که با مشارکت فعال تقریبا همه طرف‌های درگیر با موضوع تهیه شده و تلاش شده است تا فرایند به صورت کاملا کارشناسی و همه‌جانبه طی شود.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های مستمر این مرکز در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت، تعامل و هم‌افزایی با مؤسسات خیریه و تشکل‌های مردمی است که سعی می‌شود با اجرای برنامه‌های مشترک با مؤسسات و تشکل‌های مردمی خیریه نسبت به کمک و حمایت نیازمندان و جامعه هدف اقدام شود و نیز با انجام بازدیدهای میدانی از فعالیت‌های مؤسسات خیریه از نزدیک در جریان مشکلات و موانع فعالیت‌های این مؤسسات قرار گرفته و بر اساس ظرفیت‌ها و اختیارات، در راستای رفع مشکلات ایشان اقداماتی را از جمله حمایت‌های مادی و معنوی انجام داد.

شرفخانی افزود: در عین حال این مرکز در راستای ایجاد شبکه‌های مردمی و استفاده از ظرفیت بی‌بدیل مشارکت آحاد جامعه در امور خیر نسبت به راه‌اندازی شوراهای هماهنگی امور خیریه در کلیه شهرستان‌های کشور اقدام کرده است که این شوراها ضمن فعالیت در پنج زمینه اصلی کمک به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد(طرح آزادی زندانیان)، کمک به تهیه جهیزیه و ازدواج جوانان (طرح پیوند آسمانی)، کمک به بیماران نیازمند در زمینه تأمین دارو و درمان(طرح مهر تندرستی)، کمک به نیازمندان و ایتام و سرپرستی(طرح ایتام و سرپرستی) و کمک به آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی) در راستای ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین مؤسسات خیریه و تشکل‌های مردمی) اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه مساعدت به نیازمندان با عنایت به اینکه به صورت روزانه تعداد زیادی درخواست مساعدت از سوی شهروندان به سازمان ارائه می‌شود، این مرکز با همکاری ادارت کل اوقاف و امور خیریه استان‌ها، تعدادی از مؤسسات خیریه، اصالت‌سنجی و استحقاق متقاضیان مساعدت‌ها را با بازدید و تحقیق میدانی به صورت کاملا تخصصی انجام و با تشکیل شوراهای امور خیریه، پیشنهادات مددکاران حرفه‌ای مؤسسات خیریه را مورد بررسی قرار داده و با تصویب در شورا نسبت به کمک به متقاضیان اقدام می‌کند.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف گفت: در این راستا در سال 1401 حدود 976 درخواست مردمی به ستاد سازمان واصل که با بررسی و تحقیقات میدانی انجام شده به تعداد 656 نفر ایشان مساعدت شده است. از دیگر اقدامات حمایتی این مرکز که با همکاری ادارات کل استانی و شوراهای امور خیریه شهرستان‌ها انجام شد، می‌توان به کمک و مساعدت به نیازمندان و ایتام در قالب طرح‌های مختلف از جمله تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، مساعدت نقدی و ... با بیش از هزار میلیارد ریال به حدود 230 هزار مددجو در سراسر کشور، کمک به تهیه جهیزیه و ازدواج جوانان به تعداد بیش از 2400 زوج به مبلغ 455 میلیارد ریال و کمک به دارو درمان نیازمندان اشاره کرد.

شرفخانی افزود: تهیه و اهدای تجهیزات پزشکی به بیمارستان‌ها حدوداً به مبلغ 600 میلیارد ریال به تعداد 180 هزار بیمار نیازمند (از مبالغ جزئی تا اعطای کمک هزینه‎های عمل جراحی)، کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد به مبلغ حدود 130 میلیارد ریال به تعداد 981 زندانی، کمک و حمایت مؤسسات خیریه از طریق ستاد سازمان به مبلغ 30 میلیارد ریال و ... از دیگر اقدامات مرکز امور خیریه سازمان اوقاف بوده است.

وی بیان کرد: در مورد مراکز نگهداری ایتام و سرپرستی با توجه به اینکه در حال حاضر تعداد 48 مرکز نگهداری موقوفه در کشور تحت نظر سازمان اوقاف اداره می‌شود، در سال 1401 با تکمیل اطلاعات و بازدیدهای میدانی صورت گرفته، تلاش شد با برگزاری جلسات مختلف با نهادهای ذیربط از جمله سازمان بهزیستی و نیز با خیّران و مؤسسات خیریه نسبت به شناسایی و رفع مشکلات آن‌ها اقدام شود که در نتیجه تلاش‌های سال جاری نسبت به رفع مشکلات و ارتقای بهره‌وری تعداد 10 مجموعه اقدام شد و از این میان احداث و تکمیل ساختمان تعداد دو مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و یک مرکز بزرگ نگهداری از سالمندان آغاز شده است.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف گفت: در حوزه درمان و سلامت نیز با توجه به اطلاعات وآمار موجود، واقفان در يک صد و پنجاه سال اخير تقریباً بالغ بر 1127 مرکز مختلف درمانی را در قالب بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و مراکز درمانی وقف و یا اعلام کرده‌اند که باید مراکز درمانی از طرف آن‌ها احداث و وقف شود. در زمینه احیا و ارتقای بهره‌وری مراکز درمانی موقوفه و خیریه تحت نظر سازمان در سال 1401 با انجام بازدیدهای میدانی و به‌روزرسانی و تکمیل بانک اطلاعاتی مراکز درمانی موقوفه و خیریه، با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به رفع موانع و مشکلات تعدادی از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های خیریه اقدام شده و تلاش می‌کنیم تا با رفع موانع و مشکلات سایر مراکز بتوانیم سهم وقف را در نظام سلامت کشور ارتقا دهیم.

شرفخانی تصریح کرد: در سال 1401 دهکده محب سلامت با ارزش بیش از پنج هزار میلیارد ریال بلافاصله پس از اتمام ساخت و تجهیز ازسوی مالکان آن وقف و به ظرفیت مراکز درمانی موقوفه در کشور اضافه شد. از جمله موضوعاتی که در سال 1401 به صورت جدی مورد بررسی قرار گرفت، نحوه صدور و یا تمدید پروانه بهره‌برداری مراکز درمانی موقوفه است که با بررسی موضوعات و برگزاری جلساتی در این راستا مشخص شد پروانه بهره‌برداری قریب به اتفاق تمامی مراکز درمانی موقوفه به صورت غیر موقوفه از سوی نهاد و یا شخص اداره کننده این مراکز صادر شده است که باید نسبت به اصلاح پروانه‌های آن‌ها اقدام شود.

وی بیان کرد: با توجه برنامه‌ریزی‎های انجام گرفته در مورد رویکرد این مرکز در سال آتی می‌توان به طور خلاصه به مواردی همچون ورود جدی به ساماندهی مراکز درمانی موقوفه و خیریه کشور اشاره کرد که ابتدا به ساکن با برگزاری جلساتی با نهادهای دخیل در امر سلامت از جمله وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه کشور، مجمع خیرین سلامت، ورود جدی به موضوع مدیریت مراکز و نحوه اعمال آن بر اساس نیات واقفان است که جهت عملیاتی کردن آن این مرکز در حال تشکیل کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون مراکز درمانی در سطح ستاد و بالطبع در کل کشور است و برابر دستورالعمل‌های صادره دقیقا موضوعات، تفکیک و پیگیری خواهد شد.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف گفت: برگزاری جشنواره ملی و اعطای جایزه به مؤسسات خیریه برتر، تثبیت و استقرار کامل شوراهای امور خیریه در شهرستان‌ها و ستادهای هماهنگی امور خیریه استانی و راه‌اندازی پلتفرم جامع امور خیریه از دیگر برنامه‌های مرکز امور خیریه سازمان اوقاف در سال آتی خواهد بود.

گفت‌وگو از زهره رجبی

انتهای پیام
captcha