حکم کسی که کفاره روزه خود را به تأخیر انداخته چیست؟
کد خبر: 4129073
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۳

حکم کسی که کفاره روزه خود را به تأخیر انداخته چیست؟

کسانی که روزه قضا دارند اما نتوانسته‌اند تا رمضان سال بعد روزه‌های قضای خود را بگیرند، باید برای هر روز یک کفاره تأخیر پرداخت کنند.

عید/ حکم کسی که کفاره روزه خود را به تاخیر انداخته چیست؟

به گزارش ایکنا، افرادی که روزه قضا دارند تا قبل از فرارسیدن ماه رمضان سال بعد، فرصت دارند که قضای روزه خود را به جای آورند و در صورتی که نتوانند تا فرارسیدن ماه رمضان سال بعد روزه‌های قضای خود را بگیرند، باید به ازای هر روز روزه قضا کفاره بدهند.

بنابر نظر مراجع عظام تقلید کفاره تأخیر قضای روزه‌ ماه رمضان، هر چند به مدت چند سال هم به تأخیر افتاده باشد فقط یک‌ بار واجب است و با گذشت سال‌ها، متعدد نمی‌شود. بنابراین اگر کسی قضای روزه ماه رمضان را چند سال به تأخیر اندازد، باید قضا را به جا آورد و برای هر روز یک کفاره‌ تاخیر بدهد.

مقدار کفاره‌ای که باید بابت عذر یا به‌جا نیاوردن روزه‌ قضا تا سال بعد پرداخت شود، به ازاء هرروز يک مد طعام (معادل 750 گرم گندم و مانند آن) و يا اطعام يک فقير است به‌گونه‌ای که يک انسان را سير کند، همچنین پرداخت پول بجای کفاره کافی نیست مگر اینکه یقین داشته باشد که فقیر، آن را صرف نان می‌کند.

در همین خصوص، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به استفتائی که سؤال شد: آیا کسی که براثر عذر شرعی روزه نگرفته است و تا ماه رمضان سال آینده نیز عذر او برطرف نمی‌شود می‌تواند در همان روز، کفاره را پرداخت نماید؟ فرموده‌اند: در فرض سؤال در صورتی‌ که یقین دارد تا رمضان آینده توان قضا کردن روزه را ندارد می‌تواند کفاره هر روز از ماه رمضان را بعد از همان روز پرداخت نماید.

ایشان در پاسخ به این سؤال اگر کسی روزه قضا داشته باشد و تا سال بعد نتواند آن را بگیرد و کفاره آن را هم داده باشد آیا اگر چند سال دیگر هم بگذرد و باز هم نتواند آن روزه‌ها را بگیرد آیا باید مجدداً برای آن روزه‌ها کفاره بدهد؟ پاسخ داده‌اند: پرداخت کفاره مجدد لازم نیست.

انتهای پیام
captcha