دستاوردهای نماد آموزش عالی کشور در عرصه‌های ارتباطی
کد خبر: 4129129
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
پیام بهاری رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران

دستاوردهای نماد آموزش عالی کشور در عرصه‌های ارتباطی

مهدی شهبازی در پیامی که در مطلع روزشمار سال ۱۴۰۲ دانشگاه تهران منتشر شده، به تشریح مهمترین اقدامات دانشگاه تهران در راستای گسترش عرصه‌های ارتباطی در نماد آموزش عالی پرداخت.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، متن پیام مهدی شهبازی، رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران به این شرح است:

باسمه تعالی

سال ۱۴۰۱ را شاید بتوان یکی از ارتباطاتی‌ترین سال‌های دانشگاه تهران برشمرد چراکه در این سال شاهد بروز و ظهور اولین‌هایی در حوزه‌های ارتباطی دانشگاه بوده‌ایم؛ از برگزاری اولین جشنواره روابط عمومی واحدهای دانشگاه تهران که به معرفی فعالان برتر روابط عمومی در دانشگاه منجر شد، تا توسعه زبان‌های وب‌سایت چندزبانه دانشگاه و راه‌اندازی وبسایت‌های عربی، روسی و چینی که با همت جمعی از اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان محقق گشت. ضمن اینکه وب‌سایت رسمی دانشگاه تهران به اذعان ویرایش‌های جدید رتبه‌بندی وبومتریکس، توانسته است طی یکسال گذشته از رشدهای مستمر و بی‌وقفه در زمینه شاخص‌های «شفافیت» و «مشاهده‌پذیری» برخوردار شود و رتبه وب سایت دانشگاه تهران برای اولین بار در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد.

در سالی که گذشت، مسیرهای ارتباطی مدیریت دانشگاه با ذینفعان داخل و خارج از دانشگاه مورد بازبینی قرار گرفت؛ به نحوی که فرصتی برابر برای همه اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه و دیگر ذی‌نفعان فراهم شد تا بتوانند با رئیس و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه تهران ملاقات نموده و خواسته، انتقاد یا پیشنهاد خود را مطرح نمایند. از این رو از مرداد ماه ۱۴۰۱ به صورت ماهانه «نشست ملاقات عمومی و صمیمانه ذی‌نفعان با ریاست و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه تهران» در شنبه آغازین هر ماه برگزار شد که تحلیل نتایج این نشست‌ها و دیدارهای عمومی از این حکایت می‌کند که ملاقات عمومی اعضای هیأت رئیسه دانشگاه به منظور تسریع در تصمیم‌گیری راجع به موضوعاتی که دارای جنبه چند وجهی و بینا‌حوزه‌ای هستند، امری واجب و راهگشاست؛ ضمن اینکه تقویت ارتباط بین فردی میان مدیران و ذیفعان می‌تواند منشأ تأثیر مثبت در همگرایی میان اعضای مجموعه باشد. انشا الله نشست‌های ماهانه ملاقات عمومی و صمیمانه رئیس و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه تهران با قوت در سال ۱۴۰۲ ادامه پیدا کرده و الگویی برای سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور باشد.

علاوه بر این نشست‌های عمومی، برگزاری نشست‌ها و دیدارهای رئیس دانشگاه تهران با اعضای هیأت علمی، دانشجویان، کارکنان، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی که به مناسبت و حتی بدون هیچ مناسبتی و به صورت دوره‌ای در سال ۱۴۰۱ برگزار شد، نشان داد که «گفت‌وگو» و «توسعه ارتباط مؤثر» بین ذینفعان هر مجموعه‌ای از جمله «نهاد دانشگاه» می‌تواند تأثیر بسزایی در روانسازی مدیریت و پیشبرد امور آن مجموعه داشته باشد که تجربه راه‌اندازی «خانه گفت‌وگو» و برگزاری جلسات متعدد آن در سال ۱۴۰۱ گویای همین موضوع است.

ارتباط دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران که زمانی عضو یک خانواده بوده اما سال‌هاست صرفاً از حسن همجواری بهره‌مند هستند، در سال ۱۴۰۱ نزدیک‌تر شد؛ با برگزاری چندین نشست مشترک میان رئیس و اعضای هیأت رئیسه دو دانشگاه مقرر شد تا طرح توسعه دو دانشگاه به طور مشترک پیگیری شود. در زمینه حوزه‌های ترویجی نیز دو دانشگاه به یکدیگر دست دادند، به طوری که در سال ۱۴۰۱ پس از برگزاری نشست‌های مکرر قرار بر این شد تا «نشان عالی دانش» طی همکاری مشترک دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به چهره‌های شاخص و دارای مرجعیت علمی در سطوح ملی و فراملی اعطا شود. حالا دیگر فقط حسن همجواری، تنها بهانه برای همکاری و ارتباط دو دانشگاه نیست و عنوان «نشان عالی دانش» به عنوان نشان مشترک دو دانشگاه، آنها را به هم نزدیک‌تر هم می‌نماید.

دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۱ نیز مانند سال‌های پیشین به عنوان دبیرخانه اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور، محور ارتباطی بین این دانشگاه‌ها بود که در اجلاس‌های متوالی، علاوه بر اینکه مسائل جاری و یا فوری این دانشگاه‌ها مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گرفت، یک محور به عنوان دغدغه ثابت و همیشگی، آنها را به هم وصل می‌کرد، و آن موضوع گنجانده شدن «استقلال اداری و مالی دانشگاه‌ها» در برنامه هفتم توسعه و تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های تخصصی دانشگاه در نگارش برنامه هفتم توسعه بود.

دانشگاه تهران علاوه بر این، در سال ۱۴۰۱ با انعقاد ده‌ها تفاهم‌نامه با دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی تلاش کرد تا با سیاست «توسعه ارتباطی»، امکانات و ظرفیت‌های تازه‌ای برای دانشگاه فراهم آورد و در مقابل، داشته‌ها و توانمندی‌هایش را با شرکای استراتژیک خود به اشتراک بگذارد؛ با این امید که این تلاش‌ها در سال ۱۴۰۲ و سال‌های دیگر نیز پیگیری شده، توسعه پیدا کند و شیرینی این گام‌ها که برای تحقق «دانشگاه کارآفرین» و در راستای «مسئولیت‌پذیری اجتماعی» برداشته شده‌اند، کام دانشگاهیان دانشگاه تهران و مردم لایق ایران را تا سالیان شیرین نماید.

دیگر روزهای سال ۱۴۰۱ هجری شمسی به شماره افتاده است و دو بهار خجسته، یعنی بهار طبیعت و بهار قرآن را پیش رو داریم، همان طور که فصل بهار، فصل رویش طبیعت و جان گرفتن دوباره آن است، نزول قرآن در ماه مبارک رمضان نیز حیاتی دوباره بر روح و جان انسان‌هاست. با آرزوی بهترین‌ها برای اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه تهران و همچنین همه دانشگاهیان و ملت شریف ایران، فرا رسیدن بهاران را تبریک عرض نموده و برای همه دوستداران میهن که با وحدت و همدلی به دنبال پیشرفت ایران اسلامی هستند، آرزوی بهترین‌ها را در سال ۱۴۰۲ هجری شمسی دارم.

مهدی شهبازی
اسفند ماه ۱۴۰۱

انتهای پیام
captcha