روزه مسافر و احکام و شرایط آن
کد خبر: 4129624
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۳
۳۰ روز، ۳۰ نکته /2

روزه مسافر و احکام و شرایط آن

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده است.

روزه مسافر و احکام و شرایط آن

«روزه از مهم‌ترین برنامه‌های خودسازی در ادیان آسمانی است و بر امت‌های پیشین نیز واجب بوده است. از دستاوردهای آن، پیدایش حالت‌های معنوی و صفای باطن، چشیدن طعم گرسنگی و تشنگی، بیداری حس همدردی با محرومان، تقویت اراده و خویشتن‌داری در برابر خواسته‌های نفس و یادآوری عطش و گرسنگی قیامت است.

نقش روزه در سلامتی و تنظیم سوخت‌وساز دستگاه‌های بدن نیز ثابت شده است. حدیث نبوی «صُومُوا تَصِحُّوا» به همین تاثیر اشاره دارد و علاوه بر این موارد، خداوند اجر عظیمی به روزه‌داران خواهد داد. از طرف دیگر تاثیر روزه بر کاهش فشار غریزه جنسی، همچنین ورزیدگی و تمرین برای تحمل شرایط دشوار و محدودیت‌های غذایی و تربیت‌ انسان‌های بااراده، خودساخته، مقاوم و قانع از برکات دیگر این عبادت به شمار می‌رود که در ماه مبارک رمضان انجام می‌گیرد.»

این‌ عبارات بخشی از مقدمه«رساله نماز و روزه؛ مطابق با فتاوای مرجع عالی‌قدر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» در بخش «روزه» است. ایکنا به انگیزه آغاز ماه مبارک رمضان و بهره‌مندی بیشتر مخاطبان محترم روزه‌دار، هر روز یک نکته از نکات مهم و کاربردی این کتاب را انتخاب و منتشر می‌کند.

تقارن بهار قرآن، ماه مبارک رمضان با بهار طبیعت اتفاق لطیف و مبارکی است؛ اما از آنجا که ایام نوروز و تعطیلات چندروزه آن فرصت مناسبی برای مسافرت است، برای بسیاری شرایط روزه گرفتن در سفر مورد توجه و سوال است.

مسئله 936 «رساله نماز  روزه» در پاسخ به این سوال و بیان احکام روزه‌ی مسافر، عنوان می‌کند:

«مسافرت در ماه رمضان، هرچند برای فرار از روزه باشد، جایز است. البته بهتر است به سفر نرود؛ مگر اینکه سفر برای کار نیکو یا لازمی باشد.»

همچنین در مسئله 937 تاکید شده است:

«کسی که در ماه مبارک رمضان مسافر است، نمی‌تواند روزه بگیرد و واجب نیست برای گرفتن روزه قصد کند که 10 روز در جایی بماند.»

در مسئله 939 هم می‌خوانیم:

«هرگاه روزه‌دار بعدازظهر مسافرت کند، باید روزه خود را نگه دارد، اما اگر پیش از ظهر مسافرت کند، در صورتی که از شب قبل قصد سفر کرده باشد، روزه‌اش باطل است. ولی اگر در روز قصد سفر کرده است، بنا بر احتیاط واجب باید روزه را بگیرد و پس از ماه رمضان هم آن را قضا کند.»

علاوه بر این چندین مسئله دیگر در باب شرایط و احکام روزه مسافر در «رساله نماز و روزه» بیان شده است که برای اطلاع آن می‌توان به متن اصلی کتاب مراجعه کرد.

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این رساله این است که علاوه بر ساده‌نویسی، برای تسهیل در فهم، برخی مسائل دشوار و اصطلاحات فقهی نیز در انتهای کتاب فصل مستقلی با عنوان اصطلاح‌نامه فقهی در نظر گرفته شده است.

همچنین، علاقه‌مندان برای تهیه این رساله موضوعی و خلاصه که در ۱۸۲ صفحه گردآوری و با بهای ۲۵ هزار تومان  از طرف انتشارات انقلاب اسلامی روانه بازار شده است، می‌توانند به سایت انتشارات به نشانیkhameneibook.ir  مراجعه، یا با شماره‌های ۰۲۱۶۶۴۹۳۵۴۸ و ۰۲۱۶۶۴۸۳۹۷۵ فروشگاه مرکزی، ۰۲۵۳۷۷۰۲۸۵۲ فروشگاه قم و ۰۵۱۳۲۲۸۱۲۲۵ فروشگاه مشهد مقدس تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha