بیش از روزه ظاهری به هدف رمضان فکر کنیم
کد خبر: 4129829
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی:

بیش از روزه ظاهری به هدف رمضان فکر کنیم

حجت‌الاسلام حسین رحیمی، با تأکید بر تأمل در مورد هدف ماه رمضان گفت: کمی فکر کنیم ماه رمضان آمده تا نور خدا را در وجود ما روشن‌تر از قبل کند تا جایی برای تاریکی شیطان نباشد. این ماه را فراتر از روزه ظاهری جدی‌ بگیریم.

حجت الاسلام حسین رحیمی، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام حسین رحیمی، معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، در پاسخ به این سؤال که چرا ماه مبارک رمضان تا این اندازه اهمیت دارد، گفت: در میان دغدغه‌های زمانه که روز به روز به آن افزوده می‌شود، باید تلنگری باشد که بتوان روی آن برای نزدیک شدن به خداوند حساب کرد.

وی با بیان اینکه همه ما شنیده‌ایم که ماه رمضان، بهترین فرصت برای کسب آمرزش خداوند متعال و ماه خودسازی است، افزود: پیامبر (ص) فرمودند: «هرکس ماه مبارک را از دست دهد و آمرزیده نشود، خدا او را نیامرزد.» اما باید توجه کرد که روزه آداب دارد که فراتر از تحمل گرسنگی و تشنگی است؛ به این معنا که تنها تحمل این آداب ظاهری ما را به اهداف این ماه پربرکت نمی‌رساند؛ چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «چه بسیار روزه‌دارانی که سودشان از روزه، تنها گرسنگی و تشنگی است.»

رحیمی با بیان اینکه مفهوم ابتدایی روزه در توضیح المسائل‌ها و احکام روزه‌داری بیان شده است، تصریح کرد: اما روزه روی دیگری هم دارد و آن چشم بستن از هر آنچه نامش گناه است بوده و شامل تمام اعضا و جوارح بدن می‌شود؛ یعنی تمام بدن در خدمت روزه‌دار و هدف اوست؛ این موارد باعث می‌شود تا انسان بیشتر به مفهوم خلقت پاکش توجه کرده و در میان شلوغی‌ها به خودش آید.

وی بیان کرد: حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «روزه دل با ارزش‌تر از روزه زبان و روزه زبان، باارزش‌تر از روزه شکم است.»؛ هرکس از ما با خود فکر کند چه اندازه به این سخن جامه عمل پوشانده‌ایم و چه اندازه فقط به سمت روزه ظاهری حرکت کرده‌ایم. هر نوع آدابی در ماه رمضان فلسفه‌ای دارد؛ آیا تاکنون از خود پرسیده‌ایم که چقدر به فلسفه روزه‌داری و آدابش که ما را از  گناه دور می‌کند فکر کرده‌ایم؛ آیا فقط روزه ظاهری گرفته‌ایم یا در مسیر آنچه خدا خواسته قرار گرفته‌ایم؛ چه خوب است این سؤالات را از خود بپرسیم.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در مورد آداب روزه فرموده‌اند که با تشنگی و گرسنگی خود در آن، گرسنگی روز قیامت را به یاد آورید. به فقیران خود صدقه بدهید، بزرگان خود را احترام کنید، کوچکترها را مورد رحمت خود قرار دهید و صله رحم را بجا آورید. زبان‌های خود را حفظ کرده و دیدگان خود را از آنچه نگاه به آن حلال نیست و گوش‌های خود را از آنچه گوش دادن به آن حلال نیست، نگه دارید. با یتیمان مردم مهربانی کنید تا با یتیمان شما مهربانی شود. به درگاه خداوند از گناهان خود توبه کنید. هنگام نماز دست‌هایتان را با دعا به طرف او بلند کنید، زیرا این وقت، بهترین اوقات است و خداوند در آن هنگام با نظر رحمت به بندگانش نگاه کرده و هنگامی که از او بخواهد و با او مناجات کند، جواب آن‌ها را می‌دهد و اگر او را صدا بزنند، به آن‌ها لبیک می‌گوید و اگر دعا کنند، دعایشان را مستجاب می‌کند.

معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی ادامه داد: در کنار تمام اینها ماه رمضان نظمی به زندگی انسان می‌دهد که تاکنون شاید در زندگی ما گم شده بود؛ تجربه سر ساعت بیدار شدن، سحری خوردن و سر ساعت خاصی افطار کردن و حتی توجه به نماز در ساعت مخصوص به خود تنها در ماه رمضان دیده می‌شود.

رحیمی یادآور شد: ماه رمضان تنها مخصوص بندگان خاص خدا نیست بلکه برای کسانی نیز است که دائما به خدا قولی می‌دهند و عمل نمی‌کنند؛ اما اکنون به جهت شرایط ماه رمضان می‌توانند سر قول خود با خدا بمانند، چراکه هر گناهی مرتکب شوند روزه‌ آنان باطل خواهد شد.

وی با بیان اینکه توجه به قرائت قرآن و نیایش‌های سحر گره‌های ارتباطی با خدا را محکم می‌کند، تصریح کرد: کمی فکر کنیم ماه رمضان آمده تا نور خدا را در وجود ما روشن‌تر از قبل کند تا جایی برای تاریکی شیطان نباشد. این نور را دریابیم و به خصوص با قرائت قرآن در محیط خانه تجربه‌ای به یاد ماندنی از ماه رمضان برای کودکانمان بسازیم. این ماه را فراتر از روزه ظاهری جدی بگیریم.

انتهای پیام
captcha