وقتی عروسک‌ها راویان امید می‌شوند + فیلم
کد خبر: 4130372
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲

وقتی عروسک‌ها راویان امید می‌شوند + فیلم

عروسک‌های ساخت دست «گل بی‌بی» و پسر نوجوانش «الیاس کلندرزهی» ساکن روستای تاجمیر در استان خراسان‌جنوبی امروز روایتگر امید و اشتغال در یک منطقه شده‌اند.

عروسک های دست سازبه گزارش ایکنا از خراسان جنوبی،‌ سربیشه یکی از شهرستان‌های استان خراسان‌جنوبی است که بانوان این منطقه سنت‌های قدیمی عروسک‌دوزی را احیا کرده‌اند و چند سالی است که با اجرای طرح پروژه «ترسیب کربن» در روستای ناز دشت و تاجمیر سربیشه، کسب و کار در این روستا رونق گرفته و سبب ماندگاری جمعیت شده است.

عروسک‌های ساخت دست گل بی‌بی و پسر نوجوانش الیاس کلندرزهی ساکن روستای تاجمیر در استان خراسان‌جنوبی، چند سالی است که جهانی شده، گل بی‌بی عروسک می‌سازد و پسرش الیاس شناسنامه‌ای برای آنان می‌نویسد و قصه زندگی آنان را که در واقع زندگی‌ مردم همان منطقه است، روایت می‌کند.

الیاس سال‌هاست دوست دارد نویسنده شود؛ شوق او اهالی دیگر روستا را نیز به عروسک سازی تشویق کرد و امروز هر مرد و زن و حتی کودکان در این روستا به ساخت عروسک مشغولند. این عروسک‌سازی زندگی آنان را متحول کرده و باعث شده در روستا از هنر خود بهره ببرند و مهاجرت نکنند. زنان روستا براین باورند که خلقت کامل متعلق به خداست، بنابراین برای عروسک خود چشم نمی‌گذارند تا در خلقت آفرینش دخالت نکرده باشد. شمایل این عروسک‌ها متأثر از فرهنگ، باورهای بومی و موقعیت جغرافیایی منطقه است.

دوتوک نام محلی عروسک‌های محلی در خراسان‌جنوبی است و از رهگذر پروژه «ترسیب کربن» معروف شد. این طرح بخشی از جامعه روستایی خراسان جنوبی را صاحب شغل کرد. داستان‌هایی که روی پارچه به عروسک‌ها سنجاق می‌شوند در واقع تجلی آرزوهای جامعه محلی است که در میانه بحران خشکسالی ناپدید شده است.

عروسک‌های ساخته شده توسط زنان خراسان‌جنوبی به خوبی تنوع پوشش زنان این استان کویری را نشان می‌دهند و حتی با مواد بازیافتی و دورریختنی ساخته می‌شوند. این یک فرصت برای بهره برداری گردشگری از زاویه مردم‌شناسی به استان داده است. این عروسک‌ها از طرف پروژه ترسیب کربن خریداری می‌شود و در بازارهای مختلف به فروش می‌رسد. در واقع این عروسک‌های دست ساز زنان منطقه را از بیکاری ناشی از خشکسالی نجات داده و وسیله‌ای برای امید و زندگی هستند‌.

حال چند سالی است که این عروسک‌ها با طی مسافت سربیشه تا بیرجند در خانه‌ای تاریخی در بافت قدیمی بیرجند سکنی گزیده‌اند تا برای گردشگران چشم‌نوازی کنند. موزه عروسک‌ها در واقع امیدبخش زنانی است که سال‌هاست به دلیل خشکسالی در روستا کسب و کار را فراموش کرده بودند.

انتهای پیام
captcha