تکریم یاد شهیدان آوینی و صیاد شیرازی در همایش «مرتضی علی»
کد خبر: 4133187
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷

تکریم یاد شهیدان آوینی و صیاد شیرازی در همایش «مرتضی علی»

همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی و سالروز شهادت شهیدان آوینی و صیاد شیرازی، همایش «مرتضی علی» به‌منظور پاسداشت این شهدای والامقام در شیراز برگزار شد.

همایش «مرتضی علی»، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی و سالروز شهادت شهیدان آوینی و صیاد شیرازی، همایش «مرتضی علی» عصر دیروز، 21 فروردین به‌منظور پاسداشت این شهدای والای مقام با همکاری مشترک سپاه فجر و فرماندهی ارتش در استان فارس در تالار حافظ شیراز برگزار شد.

در این همایش با دبیری سازمان بسیج هنرمندان استان فارس و در راستای هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار شد، خانواده شهید صیاد شیرازی و همرزمان  این شهید بزرگوار و شهید آوینی حضور داشته و به خاطره‌گویی از آنان پرداختند.

امیر ابوالقاسم رضایی، فرمانده ارشد ارتش در استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد در این مراسم گفت: از شهیدان آوینی و صیاد شیرازی مطلب زیاد است اما شنیدن مطالب از خانواده و همرزم شهدا مطالب تازه‌تری به دست می‌آید.

وی بر ضرورت تداوم راه شهدا تأکید کرد و گفت: شهیدان راه عزت و افتخار را در زندگی دنیوی و اخروی طی کردند و امروز هم برای دستیابی به چنین مقام‌هایی باید راه آنان را ادامه دهیم.

قاسم علیپور، معاون هماهنگ کننده سپاه فجر فارس نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد شهدای هنرمند و شهیدان صیاد شیرازی و آوینی، گفت: نقشی که شهید صیاد شیرازی در موضوع دفاع مقدس داشتند هم‌افزایی و هماهنگی و اقدام مشترک بین سپاه و ارتش در عملیات‌های مختلف بود.

وی با یادآوری اینکه شهید صیاد شیرازی در ۲۱ فروردین سال ۷۸ به دست منافقین به شهادت رسیدند، گفت: ارزش ایشان در زندگی شخصی و نقش فردی و زندگی سیاسی دفاعی و امنیتی قابل مشاهده است و باید از آن الگو بگیریم.

علیپور با بیان اینکه شهادت صیاد شیرازی نشان از نهایت کینه دشمن و ارزش کارهای ایشان بود، به برگزاری همایش مرتضی علی اشاره کرد و گفت: در‌ هفته هنر انقلاب با پیگیری بسیج هنرمندان و سایر دستگاه‌ها این مراسم برگزار شد.

وی با تأکید بر اینکه از نقش شهید آوینی غفلت کردیم اما رهبری به کرات به این مسئله تذکر دادند، گفت:‌ شهید آوینی هنر اسلامی و دینی را با هم ممزوج کردند و ۸۰ اثر فاخر را از خود به جا گذاشتند.

انتقام عملیات مرصاد

امیرسرتیپ غلامحسین دربندی، یکی از همرزمان شهید صیادشیرازی نیز در این همایش با ذکر خاطراتی از رشادت‌ها، دانش، تقوا و معنویت آن شهید گفت: شخصیت‌هایی نظیر صیاد شیرازی، الگوهای واقعی برای نسل امروز هستند.

وی با بیان اینکه منافقین بیش از ۱۰ سال به دنبال ترور شهید صیاد شیرازی بودند، گفت: آن شهید ۵ بار از حمله تروریستی عوامل منافقین جان به در بُرد و در یکی از این ترورها از ناحیه پا دچار آسیب جدی شد. بعد از ترور شهید صیادشیرازی، منافقین اعلام کردند که بلاخره انتقام عملیات مرصاد را گرفتیم.

سیاوش نقیبی‌نژاد، دبیر اجرایی همایش نیز در این مراسم به بیان نکاتی درباره همایش پرداخت و گفت: بیستمین روز از آغاز فصل بهار را در حالی سپری می‌کنیم که حدود سی سال است که این ایام با طراوت با سالگرد راوی بی‌ادعای روایت فتح، سید شهیدان اهل قلم شهید سیدمرتضی آوینی و هفته هنر انقلاب اسلامی عجین شده است و بر ماست که بتوانیم در وادی هنر و رسانه مروج تفکر آوینی و هنر متعهد اسلامی باشیم و مرورگر جمله تاریخی این شهید متفکر در آنجا که فرمود هنر حقیقی در سایه تعهد اسلامی به دست می‌آید ولاغیر.

وی بیان کرد: چه زیباست که تقارن این سالگرد با سالروز شهادت شهید صیاد شیرازی و افتخاری برای ما که به عنوان خادمان شهدا و خادمان عرصه هنر و رسانه بتوانیم با یاری دیگر  دوستان متعهد و دلسوز و سایر دستگاه‌های فرهنگی و هنری استان همایش مرتضی علی را به عنوان یک دغدغه چندین و چند ساله جامعه عمل بپوشانیم.

نقیبی‌نژاد اظهار کرد: نگاه امسال ما در این مقوله یک نگاه بومی و استان فارسی به آثار آوینی و نگاه با دقت آوینی به دوربین خود از قاب نگاه استان فارس است و تولید 8 مستند فاخر از این شهید عزیز از خان گزیده‌ها در سال 1358 در غائله فیروزآباد فارس گرفته تا اشلو و سرباخته کوی عشق و عروج در لشکر 33 المهدی و روایت جهادگران گمنام فارس در سال‌های دفاع مقدس و حماسه آزادسازی سوسنگرد، رزمندگان کازرون که همه آن‌ها شاهدی بر این ادعاست.

دبیر اجرایی همایش مرتضی علی بیان کرد: ما به بهانه برگزاری این همایش باشکوه ضمن تقدیر و تشکر از میهمانان ارجمندی که پذیرای دعوت ما شدند و از راه‌های دور و نزدیک در این بیعت فرهنگی حضور به هم رساندند چه همسنگران شهید صیاد شیرازی چه یاران آوینی و سایر مردم فهیم استان فارس افتخار داریم در این همایش از 4 اصحاب رسانه و دوربین و هم‌استانی‌های عزیز خود که سال‌هایی از دوران زندگی خود را با آوینی گذرانده‌اند یا مشغول ثبت و ضبط حماسه‌های فرزندان غیور این مرز و بوم بوده‌اند و گمنامنامه می‌زیسته‌اند تقدیری شایسته و بجا داشته باشیم.

تولید مجموعه هشت قسمتی گنجینه آسمانی

وی ادامه داد: تولید مجموعه هشت قسمتی گنجینه آسمانی با نگاه دوربین آوینی به استان فارس و پخش از سیمای مرکز فارس، تکثیر لوح فشرده حاوی 8 فیلم مستند شهید آوینی با موضوع استان فارس چاپ ویژه‌نامه تخصصی گنجینه آسمانی همراه با درج خاطرات شهید شاخص هنرمند سال 1402 استان فارس، معلم بسیجی شهید محسن قرائتی در رشته تئاتر و بنیانگذار جشنواره‌های تئاتر دانش‌آموزی شهرستان فسا و استان فارس پیگیری و برگزاری این همایش در کنار ارتباط و همدلی با رزمندگان پرافتخار ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در فارس به بهانه شهید صیاد شیرازی افتخاری بزرگ برای ما و سایر دوستان است.

نقیبی‌نژاد اضافه کرد: بجاست که در اینجا از دوستان عزیز و تمامی مدیران مسئولان استان که یاری همراه واقعی ما در برگزاری این همایش بوده‌اند از جمله فرمانده سپاه فجر، استاندار فارس، معاون سیاسی امنیتی استانداری، رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان، رئیس حوزه هنری فارس، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، مدیرکل صدا و سیمای فارس، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس، اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس، فرماندهی ارشد استان فارس، مدیرکل ارشاد فارس و تمام دست‌اندرکاران ستاد بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی که یاریگر واقعی ما در برگزاری این همایش بودند تقدیر و تشکری صمیمانه داشته باشیم.

وی گفت:‌ در پایان امید بر آن داریم که در سال‌های آینده بتوانیم پرتوان و با حمایت مدیران و خادمان دستگاه‌های فرهنگی، نظامی و سیاسی استان جریان بخش رویدادهای این چنین باشیم و عزیزان بیشتری را در عرصه هنر، رسانه، فرهنگ و حماسه و ایثار شناسایی و خاطرات و دیدگاه‌هایشان را در این ایام تورقی دوباره داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha