آمادگی ۴۰۰ پایگاه کهگیلویه‌وبویراحمد برای جمع‌آوری زکات فطریه
کد خبر: 4134714
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱

آمادگی ۴۰۰ پایگاه کهگیلویه‌وبویراحمد برای جمع‌آوری زکات فطریه

مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: برای جمع‌آوری زکات فطریه و کفارات مردم مؤمن و خداجوی استان، ۴۰۰ پایگاه تدارک دیده شده که ۲۷۳ پایگاه متعلق به کمیته امداد است.

نشست شورای زکات استان

به گزارش ایکنا از کهگیلویه‌وبویراحمد، قباد مبشری، مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه‌وبویراحمد روز گذشته، 27 فررودین‌ماه در نخستین نشست شورای زکات استان که با موضوع زکات فطریه در دفتر امام جمعه یاسوج برگزار شد، اظهار کرد: دبیرخانه شورای زکات مستقر در کمیته امداد استان اقدامات بسیاری در سال ۱۴۰۱ انجام داده است.تعهدات ابلاغیه زکات استان در سال گذشته، ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود، در حالی که ۲۴ میلیارد و ۸۸۸ میلیون تومان زکات در استان جمع‌آوری شد.

وی با اشاره به اینکه میزان زکات جمع‌آوری شده کمیته امداد در سال گذشته نسبت به تعهد این نهاد، بیش از ۱۰۰ درصد تحقق داشته است، افزود: ۸۶ درصد زکات جمع‌آوری شده در سال گذشته برای امور محرومان هزینه و باقی مانده نیز در موضوعات عام‌المنفعه هزینه شد.در سال گذشته از تعداد کل هزارو 209 روستای استان، ۴۷۰ روستا مشمول زکات هستند که از این تعداد ۲۳۲ روستا زکات پرداخت کرده‌اند.

مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه‌وبویراحمد با اشاره به به میزان جمع‌آوری زکات فطریه در سال گذشته در استان، ادامه داد: مردم مؤمن و خداجوی استان در سال گذشته در مجموع ۱۵ میلیارد تومان زکات فطریه و کفارات پرداخت کرده‌اند.

مبشری با اشاره به برنامه‌ریزی این نهاد برای جمع‌آوری زکات فطریه امسال، مطرح کرد: ۸۰۰ مورد کارتن پلاست و ۴۲ هزار پاکت مخصوص زکات فطریه برای هر شهرستان تدارک دیده شده که بین ادارات توزیع شده است.

وی تأکید کرد: در خصوص جمع‌آوری زکات فطریه و کفارات مردم مؤمن و خداجوی استان ۴۰۰ پایگاه تدارک دیده شده است که ۲۷۳ پایگاه متعلق به کمیته امداد و مابقی مربوط به بهزیستی و دیگر مؤسسات خیریه است، که در محل‌های برگزاری نماز عید فطر در سطح استان برپا می‌شوند.همکاری دستگاه‌های مربوطه برای کمک به جمع‌آوری زکات فطریه و کفارات و اطلاع‌رسانی از طریق ائمه جمعه از مطالبات کمیته امداد است.

مدیرکل کمیته امداد استان کهگیلویه‌وبویراحمد بیان کرد: از رسانه‌ها، صدا و سیما، ائمه جمعه و جماعات، فرمانداران، بخشداران و عاملین زکات انتظار داریم که در زمینه آگاه سازی مردم در خصوص پرداخت زکات فطریه تلاش کنند تا بتوانیم از محل زکات جمع‌آوری شده یاری‌گر نیازمندان باشیم و گرهی از مشکلات آنان باز کنیم.

همچنین، آیت‌الله سیدنصیر حسینی، امام جمعه یاسوج نیز در این نشست، گفت: زکات از پایه‌های دین اسلام است و در قرآن هرجا که امر به اقامه نماز شده امر به ادای فریضه زکات نیز شده است و این نشان از اهمیت زکات دارد.

وی با اشاره به اینکه نقش زکات در رفع محرومیت و فقر از جامعه اسلامی نقشی آشکار است، افزود: زکات یک واجب الهی است که به واسطه پرداخت آن مشکلات محرومان تا حدودی حل و جبران می‌شود.پرداخت زکات یک واجب شرعی است که هم به تلاش اقتصادی و هم به مسئولیت‌پذیری انسان در قبال جامعه اسلامی کمک می‌کند.دادن زکات مایه برکت است وقتی یک جامعه‌ای در آن زکات پرداخت شود برای رفع مشکلات و نیازمندی‌های آن جامعه، خداوند هم توجه ویژه‌ای به آن جامعه می‌کند.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه‌وبویراحمد در خصوص زکات فطریه، ادامه داد: میزان زکات فطریه بر پایه قیمت گندم و یا برنج ۳ کیلوگرم برای هر نفر است.میزان زکات فطریه واجب و با توجه به قوت غالب هر فرد تعیین شده است، امسال میزان زکات فطریه برای افرادی که قوت غالب آنان گندم است برای هر نفر ۴۵ هزار تومان، برای افرادی که قوت غالب آنان برنج است هر نفر، ۱۶۵هزار تومان است.کفاره عمد هر روز برای یک فرد بر پایه گندم ۷۲۰ هزار تومان و کفاره غیرعمد برای هر روز ۱۲ هزار تومان است.

آیت‌الله حسینی ضمن تقدیر از کمیته امداد در بحث زکات، گفت: باید با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی و انجام هماهنگی‌های لازم مسئله فرهنگ پرداخت زکات در جامعه توسعه پیدا کند.

انتهای پیام
captcha